Hlavní navigace

Asociace Jendy Perly: Facebook plný fesťáků

18. 7. 2013
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Jan Perla
Léto je pro milovníky hudby časem fesťáků. Protože na ně jezdí především mladší, internetově aktivní generace, míří také mimo festivalový areál, na Facebook. Jak velká trojka láká fanoušky?

Přiznávám bez mučení, že co se týče festivalů, jsem spíš mainstreamový konzument těch největších kusů. Nikdy jsem nebyl jinde než na Colours of Ostrava nebo na trenčínské Pohodě. Letos to vyhrála Ostrava. Když jsem se rozhodl podívat se jim trochu na zoubek, logicky mě ještě napadl Rock for People (RFP), asi největší český festival (nebo se pletu?). Jak tahle velká trojka láká fanoušky a jak s nimi komunikuje během festivalu?

Těsně před začátkem Colours, týden po Pohodě a 14 dní po RFP se dá vcelku dobře srovnávat. Nejvíce fanoušků má suverénně královéhradecký festival. A to výrazně – konkurenty převyšuje více jak dvakrát. Druhou metrikou je People talking about (PTA), která nám ukáže, jak moc se daří festivalům jejich fanoušky zapojit.

Nebylo by ale fér porovnávat zapojení fanoušků ve stejný kalendářní den – Rock for People je už dávno za námi a je tak logické, že aktivita fanoušků bude nižší, naopak Colours of Ostrava je teď aktuálním tématem. Proto jsem se rozhodl porovnávat PTA v den před začátkem festivalu, tedy aktuální čísla pro Colours a historická pro Pohodu a RFP.

Jak si vedou stránky tří festivalů na Facebooku
Festival RFP Pohoda Colours of Ostrava
Počet fanoušků 17.7. 72 663 36 126 23 308
People talking about – den před zahájením festivalu 13 105  4 435 4 238
Poměr PTA/fans 18,04% 12,28% 18,38%

V absolutních číslech je vidět logická dominance RFP, ale z hlediska poměrů vůči počtu fanoušků vidíme, že se Pohodě daří o něco méně, než českým festivalům.

Směrem k Pohodě směřuje i výtka týkající se informací v oficiálním eventu festivalu. Jediný jeho popisek je link na oficiální festivalový web. Více se na Facebook eventu o festivalu nedozvíte.

To RFP a Colours of Ostava naopak využívají eventy lépe – možnost linku na zakoupení vstupenek, dostatek informací v popisku. RFP také nápaditě využilo možnosti připnout příspěvek pořadatelské stránky na začátek Zdi eventu, aby tak udrželo na očích link na časový harmonogram festivalu.

Kromě toho RFP také založilo speciální událost pro asi nejdiskutovanější koncert letošního festivalu – vystoupení Karla Gotta. A jak si stránky vedou v proklamované účasti na festivalu? V tomto ukazateli se naopak Pohoda směle rovná Rock for People. Je vidět, že velikost stránky kvalita informací ve Facebook eventu neovlivňuje příliš to, zda si fanoušci oficiální událost najdou.

Proklamovaná účast na Facebooku
Festival RFP Pohoda Colours of Ostrava
Počet zúčastněných v události 7 862 7 729 5 286
Počet „Možná“ v události 2 649 1 326 1 325

Co by asi tak měl hudební festival postovat za obsah? Asi hudbu, řekl bych. Nabízí se videoklipy a záznamy koncertů. Chápu, že jsou admini omezeni tím, že mohou využít hudbu pouze z oficiálních kanálů interpretů, ale i tak bych jí subjektivně čekal o dost více.

Nejvíce videoklipy používá před festivalem Rock for People. Naopak Colours sice představují jednotlivé kapely, ale používají k tomu spíše velké imageové fotky a na klip odkáží odkazem v textu. Pohoda obecně pak má obsahu o něco méně, než konkurence. Pořád se ale bavíme o počtu příspěvků, který by klasické komerční stránky zabil.

MMF24

Takto zvou Colours of Ostrava na Damiena Rice.

Takto zvou Colours of Ostrava na Damiena Rice.

Během festivalu pak jak Pohoda, tak RFP pracovaly s množstvím fotek, Pohoda i se suprovými video sestřihy. Jak si v tomto budou vést Colours of Ostrava, to poznáme brzy. Festivaly počítají s tím, že na jejich Facebooku budou návštěvníci hledat informace i v průběhu, a tak se zde občas objevují také informace třeba o časových posunech.

Po skončení festivalu pak přichází očekávaný obsah – záznamy, fotky, články, rozhovory s interprety. Celkově se dá rozhodně říci, že všechny tři festivaly nabízejí fanouškům hodně obsahu a informací a festival se tak nemusí smrsknout pouze na čtyři festivalové dny, ale spoustu zážitků si můžete připomenout právě na Facebooku.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je Social Media Maniac na volné noze. Pomáhá firmám i agenturám při přípravě strategií pro sociální média a při správě samotné komunikace. Zároveň školí marketéry i jejich šéfy, aby poznali a využili potenciál sociálních médií.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).