Hlavní navigace

Atlas se kočkuje se Seznamem - kdo má pravdu?

4. 9. 2000
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Hlučná mediální přestřelka mezi Atlasem a Seznamem nám koncem minulého týdne připomněla, že pomalu, ale jistě končí období prázdninové ospalosti. Zástupci obou společností se v sérii tiskových zpráv přetahovali o to, kdo z nich je podle návštěvnosti jednička. Jak je to tedy doopravdy?
Výsledky auditu návštěvnosti zveřejňuje jeho provozovatel, společnost TNSM, pravidelně zhruba v polovině měsíce. Zatímco internetovou veřejnost to zpravidla nechává poměrně chladnou, provozovatelé serverů očekávají nová čísla se zatajeným dechem a řadou nevyřčených otázek: „Jak jsme dopadli? Růst, anebo pokles? A co konkurence?“ Nejinak tomu bylo před dvěma týdny, když byly zveřejněny červencové údaje.

Radost z nich tentokrát měli představitelé společnosti Atlas.cz. O pár dní později totiž vydali tiskovou zprávu, která obsahovala velmi bombastické oznámení: portál MSN.ATLAS údajně v červenci poprvé předběhl v návštěvnosti konkurenční Seznam. Ačkoliv šlo o poměrně převratnou záležitost, alespoň z mého pohledu poněkud zapadla a zřejmě by skončila v propadlišti dějin, nebýt další tiskové zprávy, která přišla skoro dva týdny poté, tentokrát však pro změnu ze Seznamu. Nikoho jistě nepřekvapí, že se v ní psal pravý opak, tedy že jedničkou zůstává i nadále Seznam, a Atlas byl obviněn z nesprávného výkladu čísel.

Zástupci Atlasu však nezůstali pozadu, takže obratem dorazila další zpráva o tom, že na rozdíl od Seznamu Atlas vychází z oficiálních čísel TNSM, podle kterých je skutečně větší. Tečku za celou aférku tak přinesla až poslední zpráva Seznamu opět ze stejného dne, která citovala přímo zástupce auditující společnosti TNSM, pana Martina Hoška, který celý problém vysvětlil a zároveň potvrdil, že na první místě skutečně zůstává Seznam. Laik žasne, odborník se diví.

Kde byl tedy zakopaný pes? Jako obvykle o hrátky s čísly. Již před nějakou dobou došlo k tomu, že si v rámci auditu TNSM některé společnosti, provozující více serverů, nechaly vytvářet tzv. packy. Jinými slovy to znamená, že výsledky jsou sice i nadále zveřejňovány po jednotlivých serverech (např. MSN.ATLAS a MůjWeb zvlášť), ale zároveň se sčítají do jednoho sumárního packu pro celou společnost (např. Atlas pack nebo Seznam pack). Jde o určitý kompromis, který má vyhovět touze jednotlivých poskytovatelů obsahu, aby mohly „ukazovat svaly“ a vzájemně porovnávat svou velikost, ale na druhou straně zachovává zveřejňování informací o jednotlivých serverech. Atlas ve své první tiskové zprávě vycházel právě z porovnání těchto packů a zveřejněná čísla mu na první pohled dávají za pravdu: pack Atlasu měl ve srovnání se Seznamem o 3 miliony shlédnutých stránek víc, v unikátních hostech je rozdíl ještě dramatičtější, což je ovšem způsobeno zařazením MůjWebu a jeho značně specifického okruhu návštěvníků.

Problém je však v tom, že se Seznam pack nezahrnoval všechny servery z jeho stáje – chyběly v něm například Novinky.cz či Seznam Lidé. Pokud se do packu přičtou čísla těchto serverů, získá zhruba 8 milionů shlédnutých stránek navíc a s nimi také potřebnou převahu nad Atlasem. Resumé je tedy jednoznačné: přestože mu Atlas výrazně šlape na paty, udržuje si Seznam stále první příčku.

CS24 tip temata

Na celé věci nejzajímavější průběh celého sporu a jeho příčiny. Na jedné straně je to jednoznačně určité lajdáctví lidí ze Seznamu, kteří se dostatečně nezabývali tím, co se vlastně započítává do jejich packu a které servery jsou v auditu TNSM zveřejňovány; další lapálie se týkala služby Seznam Email, která do packu sice započítávána byla, ale samostatně se tento server v auditu neobjevoval, takže čísla samozřejmě nesouhlasila. Na straně druhé je však třeba se zamyslet nad tím, zda lidé v Altasu v okamžiku, kdy zveřejňovali tiskovou zprávu, skutečně věřili tomu, že Seznam předehnali, anebo zda jen využili tohoto nedopatření v číslech. Zatímco u první tiskové zprávy bych věřil tomu, že mohli jednat v dobré víře ve své vítězství, druhá tisková zpráva jen znovu opakuje počty stránek jednotlivých packů, ačkoliv už všem muselo být jasné, že jde o administrativ­ní chybu.

Důležitější než tato přestřelka a její současný vítěz jsou však trendy – a ty hovoří poměrně jasně ve prospěch Atlasu, který v poslední době roste rychleji. Pokud Seznam výrazněji nešlápne do pedálů, můžeme se za pár měsíců znovu dočkat zprávy o tom, že ho jeho konkurence přerostla – a tentokrát už doopravdy.

Bude Seznam i na konci roku jednička českého Internetu?

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).