Hlavní navigace

Beast.cz a ti druzí slibují válku tištěnému lifestylu

12. 3. 2008
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Zdroj: sxc.hu Autor: 74287
Zdroj: sxc.hu
Poněkud nenápadně se koncem února odehrála na českém internetu jedna velká premiéra. Vydavatelství MediaCo vypustilo do světa první ze svých online magazínů – Beast.cz. Začátkem dubna mají následovat další dva tituly, v první fáze se počítá celkově s pěticí periodik. V inzertní oblasti chce MediaCo žít hlavně na úkor tiskové konkurence.

Beast je magazín plný zábavy, adrenalinu, krásných žen a rychlých aut. Beast nemá na českém Internetu konkurenci, chytne vás a už nepustí! Zaregistrujte se právě teď a získejte předplatné ZDARMA a šanci vyhrát nadupanou Alfu Romeo Spider s plnou nádrží na víkend! Tolik slib ještě před nenáročnou registrací zájemce o pravidelný odběr magazínu, případně před stažením Adobe Flash Player.

Výhradně na webu

Když před více než dvěma lety odstartoval portál Centrum s velkou pompou čistě internetový zpravodajský projekt Aktuálně.cz, hovořilo se o průlomu v denním zpravodajství v českých médiích. I přes některé pochybovačné hlasy o nerentabilitě provozu a brzkém přechodu do tištěné verze Aktuálně svou bitvu s konzervativním českým prostředím po obsahové stránce ustálo. Projekt si údajně řekl své i na inzertním trhu, i když samostatnými čísly za svou zpravodajskou odnož Centrum vždy spíše šetřilo. Buď jak buď, Aktuálně se stalo jednou z vlajkových lodí Centra a i ono svým dílem přispělo k nedávnému relativně lukrativnímu prodeji většinového podílu investorům z Warburg Pincus.

beast1

Zacílení Beastu je přímočaré

V lifestylovém segmentu měl dosud na mediální scéně převahu tisk a jistě si ji ještě po nějaký čas udrží. S narůstajícím významem Internetu se ale i v českém prostředí objevily i ve větší či menší míře překlopené online verze magazínů. Časem dokonce začaly alespoň dílčím způsobem fungovat jako svébytná média. Přesto těch čistě internetových s delší perspektivou bylo a je jako šafránu.

A tak podobné ohlasy, jako kdysi vzbudil nástup Aktuálně.cz, může dnes vyvolat i projekt hned celého portfolia výhradně internetových magazínů vydavatelství MediaCo, akciové společnosti se základním kapitálem ve výši dvou milionů korun. O to víc, když tento mediální dům je na trhu nováčkem. Datum narození mu obchodní rejstřík stanovil na 21. listopadu 2007. To všechno je ale možná jen zdání. V představenstvu MediaCo nacházíme např. jméno Jana Fahouna, který zná mediální trh z druhého břehu – dlouhou dobu působil v mediální agentuře Starcom, naposledy jako ředitel nákupu. Dále pak mj. v dozorčí radě zaujmou jména Karla Vágnera (bývalý ředitel deníkové sekce Ringieru, který nedávno projektově a manažersky zastřešil bezplatný ekonomický deník E15) nebo Martina Smrže, dlouholetého šéfa společnosti iAudit International (dříve dodavatel dat o návštěvnosti internetových médií).

Beast = zvíře, surovec nebo mizera?

V případě svých online titulů mluví MediaCo o unikátním konceptu, který se snaží navodit čtenáři atmosféru listování v magazínu a zároveň mu přináší větší komfort, audiovizuální zábavu s prvky interakce (přibližování zvoleného obsahu, spuštění a stahování videa a wallpaperů, animace, ankety a jednoduché hry). Slibuje to nejlepší z tištěné formy v moderním interaktivním designu a odkazuje se přitom na britský Monkey magazine, kterému se podařilo za rok svého bytí ulovit řádově stovky tisíc čtenářů. „Ano, v Anglii, lídrovi evropské internetové scény, jsou takové věci možné, ale u nás?,“ zašťoural by možná nenapravitelný pesimista. MediaCo věří, že ta pravá čtenářsko konzumní nálada skloubená s potřebnou technologickou vyspělostí už v případě dostatečně velkého vzorku českého publika dorazila i do naší kotliny.

Jak to vypadá v praxi? První ze série slibovaných značek, pánský online magazín s hodně individuálně vyložitelným názvem Beast.cz, si odbyl premiéru v pondělí 25. února. Další čísla magazínu určeného blíže nespecifikované skupině mladší a střední generace mužů a vytvářená malým redakčním týmem by měla následovat v týdenním intervalu. Rozsahovým stropem se jeví zhruba 35 stran. MediaCo přitom hodně věří nejen celistvosti prvotního rozesílacího seznamu případných uživatelů, kteří obdrželi avízo o existenci magazínu, ale hlavně virálním efektům. Ty jsou v českém internetovém prostředí hodně velkým fenoménem a dá se počítat s tím, že „dobré zboží“ uživatelé rychle ocení formou doručení odkazu na další mailové adresy.

beast2

Flashová technologie umožňuje kombinovat obsah s interaktivní­mi prvky

Uživatelé – čtenáři listují zaslaným magazínem v elektronické podobě pomocí kliknutí myší. Simulováno je tažení stránky a postupně se tak člověk lechtivým a zábavným obsahem poměrně rychle prokouše až ke konci. Vydavatel počítá v průměru s méně než půl hodinou na jednoho uživatele. První čísla Beast.cz s nahotinkami „na obálce“ a očekávaným pel-melem maskulinních témat a témátek „uvnitř“ asi vesměs uspokojila nároky čtenářské obce. Otázkou zůstává, jak a kam se laťka (ne)vkusu bude posunovat dál?

Rychle za dalšími cílovkami!

Ještě letos se podle Jana Fahouna chce Beast.cz dostat k metě 200 tisíc týdenních čtenářů, krátkodobě pak rychle ke čtvrtinovému číslu. Poměrně hodně viditelná kampaň v řádu desítek milionů korun by mohla být dobrou, nikoli však úplně postačující zárukou, že se to podaří.

Piplání s podobou Beast.cz bude pokračovat za běhu, protože mezitím chce MediaCo vypustit na trať další koně a rychle vtáhnout do hry vytipované bonitní segmenty uživatelů. Za aprílovou zprávu se tak zřejmě nedá považovat na 1. dubna avizovaný start „prvního life-stylového interaktivního dámského magazínu v České a Slovenské republice“ Shine a na golfové publikum zaměřeného titulu Shot. Konkrétní počty uživatelů, které by oba magazíny mohly přilákat, zatím MediaCo nespecifikuje. Minimálně u Shine se ale dá předpokládat, že nebudou o mnoho nižší než u Beast.cz.

Shine vsadí na mix osvědčený v nesčetném množství tištěných titulů pro ženy – showbusiness, VIP klepy, móda, kultura, recenze restaurací, barů a hotelů, atd.

Díky kooperaci se serverem Tee Time blízkým České golfové federaci (ta chce v brzké době spouštět zcela nové stránky) by měl Shot přinášet kompletní výsledkový servis nebo umožňovat rezervaci hřišť. Slibuje také zahraniční a domácí aktuality, rozhovory, soutěže i přehledné sledování vlastní golfové kariéry, přátel nebo turnajů.

A co další zajímavé skupiny čtenářů s vysokou preferencí Internetu? Do konce roku chceme spustit ještě další dva projekty, říká Jan Fahoun. Jisté je, že tím prvním by měl být magazín The Man, který zjistí, zda v české gay komunitě dřímá skutečně takový potenciál, který je jí přisuzován. Obsah slibuje např. programy divadel, galerií, festivalů, módní a cestovatelské okénko nebo recenze gay barů a klubů.

Tvrdě po penězích tisku

Po zajímavém obsahu je na internetu stále ještě velká sháňka a MediaCo může se svým modelem prorazit. Pochopitelně ale bude ještě důležitější, jestli se postavení, kampaň a následný provoz rychle bobtnající struktury podaří zaplatit – jak jinak než z inzerce. Alespoň v první fázi, protože spekulace na postupné zpoplatnění obsahu zůstane asi ještě nějaký čas v prostředí lifestylu jen přáním.

Jako hlavním trumfem se vydavatel magazínů ohání nabídkou vysoce personalizované reklamy a možnosti interakce. První čísla Beast.cz ukázala, že by to mohlo klapat. V obsahu se objevují odkazy na zmiňované zboží, zafungovat by mohla virtuální nabídka zadavatelů a zmíněné vysoké míry personalizace každého unikátního vydání by mohlo být časem dosaženo díky datům poskytnutým abonenty. Kdo by nechtěl mít svůj vlastní časopis stvořený výhradně podle individuálních preferencí a jen a jen pro sebe?

A čistě internetový projekt nezapomíná, odkud by k němu mohli čtenáři přijít. Inzertně bychom se chtěli postavit proti tištěným periodikům podobného zaměření, přeje si Jan Fahoun. Pohled do ceníku říká, že oproti tiskové konkurenci (např. Stratosféra nebo Hachette Filipacchi) vyjde inzertní celostrana v Beast.cz (60 tisíc korun) výrazně levněji. Když bude chtít vyniknout, zaplatí sice zadavatel za animované zpracování (v rámci inzertní celostrany) dalších 7 tisíc korun, pořád ale ještě zůstane hluboko pod náklady v printu.

„Vedlejšákem“ MediaCo by mohly zároveň být aktivity v oblasti interních nebo externích online korporátních magazínů na klíč. Podle webu MediaCo je takový koncept se zapracováním interaktivních prvků známých z Beast.cz a spol. možné připravit údajně za 6–10 týdnů.

CIF24

Kde hledat konkurenci?

Přestože chce MediaCo svými tituly jít hlavně proti některým z výše zmíněných vydavatelství s těžištěm činnosti v tisku, zapomínat by neměl ani na internetovou manéž. Zajímavým hráčem v jednoduchém konceptu charakterizovaném formulkou „ženy – auta – počítače – alkohol“ jsou např. Rozzlobenimuzi­.com (provozuje firma Nová Vize) s poměrně zastaralým designem, ale více než zajímavou návštěvností (přes 300 tisíc reálných uživatelů měsíčně a téměř 160 tisíc na týdenní bázi). Dobrou výchozí pozici, byť možná v mladší cílové skupině má Magazín.cz, spoléhající na synergie s komunitním projektem Libimseti.cz. Lehká stagnace až ztráta dechu naopak v posledních měsících charakterizuje mediální život serveru 4men.cz vydávaného společností Media Partner CZ.

Jak si stojí ostatní?

Návštěvnost některých žánrově podobných klasických projektů podle NetMonitoru
lifestylové magazíny
reální uživatelé – RU: RU září 2007 RU říjen 2007 RU listopad 2007 RU prosinec 2007 RU leden 2008
4men.cz 27 056 21 384 23 564 18 553 17 223
Magazin.cz  – 173 881 220 363 241 242 269 243
Maxim.cz 46 647 48 366 102 168 59 698 48 049
Rozzlobenimuzi.com  –  –  – 286 731 313 716

zdroj: NetMonitor – SPIR – MediaResearch & Gemius, září 2007 – leden 2008

Máte svůj oblíbený lifestylový časopis?

Autor článku

Autor je redaktorem magazínu Marketing&Media....
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).