Bezpečný Internet od Contactelu

4. 9. 2003
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Contactel přichází s konceptem "bezpečného Internetu", v rámci kterého hodlá šířit osvětu mezi uživateli a přidávat ke svým službám různé doplňky zvyšující bezpečnost. Chce také iniciovat vznik formálního standardu internetové bezpečnosti a systému hodnocení bezpečnostních řešení a produktů, po vzoru hodnocení hotelů, bank či třeba restaurací.
916

Společnost Contactel na své úterní tiskovce neoznamovala pouze novinky v oblasti ADSL služeb, o kterých jsem psal ve včerejším článku (ADSL: první samoinstalační balíček). Představila také svůj nový koncept „Bezpečného Internetu“. O co jde?

Stručně řečeno, jde o větší akcent na problematiku bezpečnosti, a to jak v rámci služeb, které firma poskytuje svým zákazníkům, tak i v oblasti všeobecné osvěty uživatelů Internetu. V neposlední řadě jde o snahu přispět k zavedení formálního standardu „internetové bezpečnosti“ a systému přehledného a srozumitelného hodnocení bezpečnostních produktů a řešení.

Proč bezpečnost?

Čtenáře Lupy snad není třeba přesvědčovat o potřebě „dávat si pozor“ v on-line světě, uvědomovat si možná rizika, chovat se způsobem, který omezuje riziko napadení či nákazy, používat vhodné prostředky zvyšující míru zabezpečení atd. Možná vám to připadne jako samozřejmost, ale statistiky ukazují, že negativních dopadů přibývá, místo toho, aby jich ubývalo.

Zde je pro dokreslení několik zajímavostí z toho, co na prezentaci Contactelu zaznělo:

  • Virová nákaza dnes z rozhodující části přichází skrze elektronickou poštu a její přílohy. Podle studie ICSA z roku 2002 to bylo v 86 procentech případů. Na druhém místě jsou nejrůznější downloady z Internetu. Naproti tomu nákaza šířená přes diskety či přes jinou distribuci softwaru je (po zaokrouhlení) na nule. Historicky to samozřejmě bylo přesně opačně (jednoznačně vedlo šíření přes diskety), k „vystřídání“ došlo mezi roky 1998 a 1999. Situaci názorně ukazuje následující graf (součet procent větší jak 100 je dán tím, že respondenti mohli označit více druhů nákazy):
913
  • Podle studie, kterou si nechala vypracovat Evropská unie k červnu loňského roku, mělo v průměru 23,4 % uživatelů ze zemí evropské patnáctky problémy s viry. Ještě v listopadu roku 2001 to bylo v průměru pouze 19 procent uživatelů a v červnu 2001 jen 15 procent. Zajímavé rozložení podle jednotlivých zemí (pro červen 2002) ukazuje následující graf:
914
  • Podle téže studie roste i počet uživatelů, kteří zaznamenali nějaký bezpečnostní problém (ne nutně jen s viry). Rozložení ukazuje následující obrázek:
915
  • Podle průzkumu společnosti Alwil:
    • 25% uživatelů zjistí přítomnost viru až na základě jím způsobené škody
    • 43% uživatelů není schopno identifikovat, jak virus pronikl do jejich počítače, 29% označilo za vstupní bránu modem
    • Více než 29% postižených uvádí, že jim vir způsobil škodu, u 23% uživatelů to byla škoda ve výši 100 až 1000 dolarů, ve 2% větší než 100.000 dolarů
    • 52% postižených uživatelů uvádí, že se již viru nedokázali zbavit
    • 67% uživatelů se rozhodlo po napadení virem změnit bezpečnostní politiku a 21% již zvolilo antivirové řešení
  • Podle celosvětového průzkumu informační bezpečnosti 2003 (Global Information Security Survey 2003), provedeného počátkem roku 2003 společností Ernst & Young, nedokáže celá jedna třetina firem odhalit ani samotný fakt, že jejich informační systém byl napaden!
  • V ČR se podle „Průzkumu stavu informační bezpečnosti v ČR 2003“ nevěnuje dostatečná pozornost praktické realizaci informační bezpečnosti ve více jak polovině firem. Podle téhož průzkumu z roku 2001 mělo 40% firem v ČR za poslední dva roky bezpečnostní incident s průměrnou výší škody 415.000 Kč!

Každý něco dostane

Jedním z pilířů koncepce „Bezpečného Internetu“ v podání Contactelu je snaha, aby každý zákazník dostal alespoň „něco“ na zvýšení své bezpečnosti:

V rámci koncepce „Bezpečný Internet“ dostane každý zákazník společnosti Contactel spolu s připojením na internet určité prostředky, nástroje či celá řešení zvyšující jeho bezpečnost.

Co konkrétně tedy zákazníci Contactelu dostanou? Škála zahrnuje zejména antivirové prostředky (AVG od firmy Grisoft), firewally od společnosti Kerio Technologies a také dedikovaný (hardwarový) firewall SonicWALL pro firemní uživatele. Odstupňována je i škála toho, co vlastně zákazníci získají jako součást služeb poskytovaných Contactelem – od free verzí pro domácí použití, přes řádné licenční verze SW produktů až po instalaci zdarma (u hardwarového firewallu SonicWALL).

Vše je rozčleněno do tří balíčků:

  • základního, který je určen pro uživatele služeb RazDva, ProActive, Contactel Duo ADSL Contact. Obsahuje antiviry od Grisfotu a firewally od Kerio Technologies, buď ve free verzi či v ostré licenční verzi (aktivační klíč získá zákazník při podpisu smlouvy, u služby RazDva za body ve věrnostním programu)
  • rozšířeného, který je určen firmám a obsahuje slevy na nákup produktů Grisoftu (15%) a Kerio Technologies (10%).
  • profesionálního: je určen firmám a obsahuje instalaci dedikovaného firewallu SonicWALL

Podrobnosti najdete zde.

Není nad osvětu

917

Další součástí strategie „bezpečného Internetu“ je také osvěta. Contactel za tímto účelem vydal tenkou brožurku, ve které se snaží přístupnou formou nastínit hlavní druhy rizik, které mohou na uživatele dnešního „online světa“ číhat (od virů, přes trojské koně, spyware, až po neošetřené sdílení souborů), varovat je před nebezpečným chováním (např. před „sedáním na lep“ virům, otevíráním jakékoli přílohy emailu) a informovat o základních prostředcích pro zvýšení bezpečnosti (co jsou antiviry, personální firewally atd.).

Pro čtenáře Lupy by ale obsah brožurky nejspíše byl příliš populární – je cílen skutečně na masovou uživatelskou veřejnost, která si ještě nemusí uvědomovat podstatu a význam celé problematiky bezpečnosti.

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Hvězdičky pro antiviry a firewally?

Třetí, asi nejvíce „dlouhodobou“ částí celého konceptu je snaha Contactelu přispět ke vzniku nějakého žebříčku, který by lidem umožnil jednoduše a věrohodně poměřovat úroveň a kvalitu bezpečnostních řešení – podobně jako třeba systém hvězdiček u hotelů, rating agentur jako Standard&Poor's či Moody's pro finanční instituce nebo třeba hodnocení restaurací v rámci Gurmána. Ve své tiskové zprávě k tomu uvádí:

Contactel svým novým řešením určuje doposud chybějící bezpečnostní standard v oblasti internetových služeb a vyzývá k jeho formalizaci. Jsme přesvědčeni, že bezpečnost všech internetových služeb a produktů dostupných na trhu by měla být hodnocena například jako bezpečnost automobilů počtem hvězdiček či jiným jasně měřitelným způsobem. Zákazník by tak již při pořizování služby věděl, jakou hodnotu mu jednotliví poskytovatelé nabízejí.

Autor článku

Autor byl dlouho nezávislým konzultantem a publicistou, od 8.6.2015 je členem Rady ČTÚ. 35 let působil také jako pedagog na MFF UK v Praze.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).