Ilustrace: Nenad Vitas
Agentura AP za nejvýznamnější témata minulého roku označila čínský export, válku v Iráku, vraždy na Virginia Tech a cenu ropy a hypoteční krizi. Na první tři hesla v Googlu vyhrály blogy, Dave Winer nad Martinem Nisenholtzem proto formálně vyhrál. Ovšem až donedávna byl server New York Times zpřístupněn výhradně platícím čtenářům, nyní se tedy v Googlu téměř jistě začne objevovat daleko více a výše. Google také není úplně nejlepším kritériem – většinu dotazů by vyhrála Wikipedie, protože nejlépe splňuje podmínky, podle kterých vyhledávač odkazy řadí.
Dave Winer proto uznal, že se v odhadu mýlil. Smyslem sázky totiž bylo dokázat, že „amatérská“ média mohou poskytnout lepší zpravodajský servis než masové noviny. Že v digitálním světě jsou velké redakce plné lidí schopných napsat o čemkoliv přežitkem. Jenže blogy se dominantním zdrojem informací nestaly a naopak překlopeným verzím tištěných médií se daří až překvapivě dobře. Přechod na Internet sice není bezbolestný, příjmy z online reklamy jsou například mnohem slabší než z tištěné inzerce, profesionální žurnalistika se však na Internetu rozhodně nechystá do hrobu.
Proč Davu Winerovi odhad nevyšel? Zdánlivě logický předpoklad zněl: výhodou blogerů bude, že si na rozdíl od novinářů mohou více vybírat, co napíší. Nemusejí do termínu uzávěrky stihnout článek o něčem, co je vůbec nezajímá a čemu se věnují poprvé. Jejich znalosti by tedy mohly být specializovanější a přesnější. A vzhledem k počtu blogerů by neměl být problém najít kvalitní autory o čemkoliv, co vás zajímá. Nelze popřít, že v tematicky úzkých oblastech začínají blogeři klasická média skutečně vytlačovat. Jinak tomu však je v obecném zpravodajství.
Žádný bloger není schopen zpracovat stovky a tisíce událostí každý den. Řešením měly být RSS čtečky, které dokážou shromáždit obsah z mnoha zdrojů a čtenáři jej zpřístupnit v jednotné podobě. Jenže RSS vyžaduje příliš mnoho práce a přemýšlení, takže se moc nerozšířily. Profesionální zpravodajské servery se tak zatím o budoucnost bát nemusí, blogy zůstávají atraktivním doplňkem pro čtenáře s vyhraněným zájmem o dané téma. Což si ostatně uvědomují i v New York Times: pod svými křídly provozují přes 130 blogů z různých oblastí.
Glosa původně vyšla 7. ledna 2008 v týdeníku Respekt.