Hlavní navigace

Co si počnou televize?

26. 7. 2007
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Microsoft ohlásil historický rekord v počtu diváků svého online televizního přenosu. Alespoň část koncertu Live Earth vidělo osm miliónů lidí. Zajímavé je toto číslo ve srovnání se sledovaností Live Earth na televizi NBC, kde jej sledovalo přibližně 2,7 miliónů diváků. Ačkoliv tato čísla nelze jen postavit vedle sebe, vítězství internetového vysílání je symbolické.
David Antoš - karikatura. Autor: Nenad Vitas

Ilustrace: Nenad Vitas

Zatímco u nás stále čekáme na opakovaně zpožděnou digitalizaci, internetové video se rychle prosazuje, zvláště díky YouTube. To přitom v současné podobě představuje jeho nejomezenější formu – postrádá legální profesionální obsah, kvalita obrazu je mizerná, živé přenosy jsou vyloučené. Že by něco takového mohlo reálně nahradit komfort televize, se zdá být bláznivou představou.

Přesto před nedávnem ředitel společnosti CME Michael Garin na televizním veletrhu v Budapešti prohlásil, že do deseti let budou tradiční televize bez práce. Ale kdo ví, jestli i deset let není příliš přiškrcený odhad. Různé projekty internetových televizí totiž zdaleka nekončí jen u modelu YouTube. Technologie a služby, které mohou reálně začít přebírat diváky tradičním televizím, již jsou tu.

Jednotlivé kamínky mozaiky do sebe postupně začínají zapadat. Velcí televizní producenti pod tlakem všudypřítomných pirátských kopií jejich děl začínají spolupracovat s projekty, které jinak mohou oprávněně vnímat jako svou konkurenci. Internetová televize Joost tak má v ruce dohody s řadou předních společností a přístup k zajímavým pořadům.

Online video také opouští webový prohlížeč a přijímá intuitivnější ovládání klasické televize. Namísto pouhého úložiště krátkých videoklipů tak některé projekty začínají vypadat jako reálné televize s kontinuálním „vysíláním“. Ruku v ruce s tím jde i výrazné vylepšení kvality obrazu, ten se přestává podobat válce čtverečků, ale je již normálně sledovatelný a téměř srovnatelný s normální televizí. Je to umožněno zejména neustálým zvyšováním kvality připojení uživatelů.

A nechybí ani ten poslední krok – přesun internetové televize z osobních počítačů tam, kam přirozeně patří – do krabice v obýváku. DVD rekordér Apple TV umožňuje přehrávání klipů z YouTube, proniknout na podobná zařízení plánují i další videoslužby. Významnou roli hrají mobilní telefony, přímou podporu přehrávání videa z YouTube má iPhone od Applu, obdobnou funkcionalitu do některých svých zařízení plánují přidat i výrobci LG a Samsung.

UX DAy - tip 2

A vzhledem k otálení okolo digitalizace tak nakonec není vůbec jasné, jestli tento mezistupeň nebude v Česku úplně přeskočen. Ani digitalizace totiž nemůže nabídnout to, co internetová síť – vytváření naprosto individuálního programu a přirozenou interaktivitu. Otázkou je, jaká role v takovém světě zbývá televizním společnostem. Ty dnes fungují jako prostředník mezi producentem a divákem, který pro něj vybírá a řadí pořady do kanálů. Do budoucna však tuto práci bude moci dělat přímo divák či bude probíhat automaticky na základě preferencí, které přímo či nepřímo projeví. Ačkoliv si tuto pravděpodobnou budoucnost televizní společnosti jistě uvědomují, hlavní roli v nové televizní revoluci hrají převážně technologické firmy. Internet ohrožuje mediální společnosti všeho druhu a televize nejsou výjimkou.


Glosa původně vyšla 15. července v týdeníku Respekt.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je bývalým redaktorem Lupa.cz, nyní pracuje jako konzultant v BCG. Vystudoval ekonomii a právo. Občas bloguje: jilm.cz a často tweetuje: @jilm.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).