Hlavní navigace

BonusWeb vydělal na předplatném 700 tisíc

Mirek Zeman

Již několik let se na českém Internetu vedou vzrušené akademické debaty o placení za obsah, s výjimkou neúspěšných dobrovolných mikroplateb se však k ničemu nedospělo. Od slov k činům přešla před rokem pouze společnost MobilMedia, vydavatel herního serveru BonusWeb. Předplatné jí přineslo 700 tisíc korun.

Před 14 dny uplynul přesně rok od okamžiku, kdy se BonusWeb.cz jako první herní server i server vůbec na českém Internetu rozhodl zavést regulérní předplatné za obsah zpravodajského charakteru. Předplatné bylo na BonusWebu spuštěno 1. června 2002 ve dvou základních variantách: BonusWeb Profi za 500 korun ročně (s možností placení po měsíci a 50 korunách) a BonusWeb Profi+ za 1000 korun ročně. Rozdíl mezi nimi tvoří počítačová hra, kterou předplatitel obdrží jako „dárek“. Jeho zavedení bylo od počátku prezentováno jako trendová záležitost (viz Světové herní weby zpoplatňují obsah), podle mého názoru však vydavatel BonusWebu neměl dvakrát na vybranou.

Vydávat časopis o počítačových hrách – ať už digitální nebo papírový – není v České republice žádný med. Placené reklamy je v nich jako šafránu, protože kvůli vysoké míře softwarového pirátství v této oblasti nemá ani jeden z několika českých dovozců počítačových her peníze na žádné výjimečné komerční exhibice. K tomu si tu a tam připočtěte nějakého prodejce levného hardwaru, Generation X limonád a předplacených mobilních karet a máte takřka kompletní výčet. Pokud tedy magazíny právě neprodělávají, nejedná se o žádné vydavatelské terno, jako spíše o investici do budoucna (až počítačové hry dojdou „společenského uznání“). A pohled na titulní stranu BonusWebu napoví, že nepředstavuje žádnou výjimku z tohoto pravidla.

První oficiální výsledky předplatného zveřejnil BonusWeb v říjnu loňského roku (první neoficiální se na Lupě objevily již takřka dva měsíce po jeho spuštění). Za počátečního čtvrt roku jeho provozu – červen, červenec, srpen a září – vydělal BonusWeb 170 tisíc korun. Jejich původcem bylo 450 předplatitelů. Z oněch 450 připadalo 280 na variantu BonusWeb Profi a 80 na variantu BonusWeb Profi+. Na bartery, partnery a redakci přišlo dalších 30 předplatných, jež nebyla uvedeny ve finálním výčtu. Méně než 10 účtů bylo zrušeno pro porušení podmínek služby. Přímé náklady představovaly 70 tisíc korun za účast na herních veletrzích a 300 tisíc korun za nákup hardwaru.

Marcom

Po prvním roce lze již alespoň zodpovědně odpovědět na otázku, zda si BonusWeb Profi někdo koupí. V současné době je aktivních více než 1000 předplatitelů. Z nich 170 připadá na variantu BonusWeb Profi+ (35 předplatitelů se zaregistrovalo v rámci „oslavy narozenin“), zbytek přísluší variantě BonusWeb Profi. Majitele celoročního předplatného nedokáže vydavatel BonusWebu přesně vyčíslit, odhaduje to však na 30 až 40 procent. Průměrná délka krátkodobého předplatného činí dva až tři měsíce. Ačkoli nárůst počtu předplatitelů po počátečním boomu mírně poklesl, příjmy rostly ve srovnání s prvním čtvrtletím v podstatě konstantně a dosáhly celkového objemu 700 tisíc korun.

Úspěch nebo debakl? Z absolutního hlediska je třeba říci, že to žádný zázrak není. Podle iAuditu má BonusWeb návštěvnost 300 tisíc čtenářů měsíčně, což znamená, že platící je každý třístý návštěvník. K tomu je třeba připočíst (či spíše odečíst…) oněch 300 tisíc korun na nákup hardwaru a dalších 200 tisíc korun za účast na herních veletrzích. Z relativního hlediska však lze považovat za úspěch, že se na českém Internetu, kde je tradičně všechno zadarmo, podařilo tímto způsobem získat alespoň nějaké peníze. Zvláště vezmeme-li do úvahy, že BonusWeb není The Wall Street Journal a převážná část jeho čtenářů klidně může vyčkat, až se jeho placený obsah objeví někde zadarmo, byť třeba s určitým zpožděním – rychlost pro ně zkrátka není důležitá.

Zajímavou otázkou jistě je, co by se stalo, kdyby předplatné zavedlo více subjektů. Podle mého se zde totiž hraje o omezený balík peněz. Čte-li někdo kupříkladu BonusWeb, games.tiscali, iDnes a iHNed, klidně těch 500 korun ročně za Bonusweb Profi zaplatí a ostatní tři z něj mají prospěch skrze reklamu. Kdyby však svůj obsah zpoplatnili všichni a čtenář byl ochoten na předplatné obětovat pouze a právě těch 500 korun, vznikla by pranice. Rázem by se tak všichni navzájem stali svým způsobem konkurenty, ačkoli by třeba obsahově neměli nic společného. Tento problém měla řešit myšlenka Subscription Fundation Patricka Zanda či různé pokusy na půdě internetové sekce UVDT, ale ve finále zatím nedošlo k ničemu.

Anketa

Považujete výsledky předplatného Bonuswebu za úspěch?

Našli jste v článku chybu?
21. 6. 2003 8:18
Zdeněk Polách (neregistrovaný)
Sakra, kde byly ty pěkný holky, když jsem tam 18 let žil? :o) Jo, souhlasím, že příroda je tam fajn a mě se okolí docela líbilo (nojo, nebudu tu opakovat starej známej vtip), jen Ti lidi, Ti jsou pořád stejní... Sem tam se v Bruntále objevím za kámošema a pořád to zůstalo - závidí, stěžujou si, ale když mají něco udělat, to ne. Kámoš tam má dobrou práci a dobrý plat, ale protože si rád zapaří a utratí přitom dost peněz, protože do sebe nelije pivo, ale třeba whiskey, tak je hned za dealera... T…
20. 6. 2003 12:58
Solvina (neregistrovaný)
No jenom aby nas mistni burani nehnali plankama z plotu az jim prijdeme ozivit geneticky fond... PS. Uznavam, ze ani priroda ani mistni provideri me nejak nezaujali ;-).