Hlavní navigace

BonusWeb zveřejnil výsledky předplatného

Mirek Zeman

Třebaže první neoficiální výsledky zavedení placeného obsahu na BonusWebu se na Lupě objevily již po prvním měsíci provozu, nyní vydavatel BonusWebu zveřejnil výsledky oficiální, včetně toho, kolik BonusWeb ve skutečnosti vydělal peněz, jaké byly tímto směrem vynaloženy náklady a další.

V červenci letošního roku jsme na Lupě v článku BonusWeb – jak se vydělává na předplatném zveřejnili neoficiální výsledky zavedení placeného obsahu na největším českém herním serveru. Bylo to přibližně měsíc po startu předplatného a Zdeněk Polách, šéfredaktor zpravodajství společnosti Mobil Media, tehdy slíbil, že oficiální výsledky budou po dohodě s mediálním domem MAFRA, investorem Mobil Media, představeny v září. Slib dodržel a prezentoval je v rámci diskuse o placeném obsahu, která za mého nevalného moderátorského přispění proběhla v úterý na invexovém stánku internetového vydavatelství Economia OnLine. V mailu jsem je měl již od neděle, ovšem kvůli Invexu se k nim dostávám až nyní.

Předplatné bylo na BonusWebu zavedeno 1.6.2002 ve dvou základních variantách: BonusWeb Profi za 500 korun ročně a BonusWeb Profi+ za 1.000 korun ročně. Rozdíl mezi nimi tvoří počítačová hra. Jeho spuštění bylo v článku Světové herní weby zpoplatňují obsah prezentováno jako trendová záležitost, i když dle mého názoru se jednalo spíše o pragmatické rozhodnutí. Všechny herní magazíny v České republice, elektronické nebo papírové, se potýkají s nedostatkem inzerce. Mezi pravidelné inzerenty lze počítat pouze mobilní operátory a výrobce limonád. A samozřejmě společnost Illusion Softworks (Hidden & Dangerous, Mafia), která některé z nich štědře sponzoruje.

Když jsem psal o neoficiálních výsledcích, zmiňoval jsem tři významné faktory, které mohou ovlivnit jejich vnímání. Jedním z nich byly probíhající prázdniny. Tato proměnná se potvrdila zcela. Zatímco tehdy měl BonusWeb 230 předplatitelů, nyní má 450 předplatitelů, z nich 170 přibylo v průběhu září. Z oněch 450ti připadá 280 na BonusWeb Profi a 80 na BonusWeb Profi+. Přičemž v září BonusWeb získal 110 BonusWeb Profi a 40 BonusWeb Profi+, tedy přibližně polovinu celku. Na bartery, partnery a redakci připadá dalších 30 předplatných, jež nejsou uvedeny ve finální sumě. Méně než 10 účtů bylo zrušeno pro porušení podmínek služby BonusWeb Profi.

Množství peněz získaných z BonusWeb Profi činí 170.000 korun. Přímé náklady na rozvoj služeb platícím čtenářům jsou 70.000 korun za účast na herních veletrzích ECTS 2002 a LGC 2002 a 350.000 korun na nákup hardwaru. Nepřímé náklady jsou práce redakce, práce programátorů, internetové účty, telefonní účty apod. Zde se v rovnici objevuje další neznámá. 170.000 korun je nutno vydělit 12 měsíci, což představuje asi 14.000 korun měsíčně. Je proto otázkou, zda si předplatné zachová rostoucí tendenci v průběhu celého roku. Patrick Zandl v článku Placený obsah: praxe namísto teoretické rozpravy píše, že „zatím křivka předplatitelů žádnou sestupnou tendenci nejeví“.

Marcom

Dalším limitujícím prvkem je velikost českého trhu. Účastníci výše zmíněné diskuse (s výjimkou Ivana Fuksy z Tiscali) se domnívali, že jde o výhodu. Já o tom přesvědčen nejsem. Uvedu příklad. Kdybychom se rozhodli na Lupě zpoplatnit články, cena jednoho z nich by se pohybovala v desítkách korun, protože daná problematika zajímá fyzicky omezený počet čtenářů. Zatímco vydávali-li bychom Lupu v angličtině – což je nesmysl – mohli bychom tentýž článek se stejnými či vyššími náklady nabídnout za haléřové položky. Důkazem tohoto tvrzení je sám BonusWeb Profi. Když si za stejné peníze předplatím americký GameSpot, získám tím nesrovnatelně více.

Kosa na kámen by zřejmě padla, jakmile by předplatné zavedlo více subjektů. Hraje se zde totiž o omezený balík peněz. Čte-li někdo kupříkladu BonusWeb, games.tiscali.cz, iDNES a iHNed, klidně těch 500 korun ročně za BonusWeb Profi zaplatí a ostatní tři z něj mají prospěch skrze reklamu. Kdyby však svůj obsah zpoplatnili všichni a čtenář byl ochoten na předplatné obětovat pouze a právě těch 500 korun, vznikla by pranice. Rázem by se tak všichni navzájem stali svým způsobem konkurenty, ačkoli by třeba obsahově neměli nic společného. Tento problém měla řešit myšlenka Subscription Foundation Patricka Zandla, jež by z onoho čtenáře umožnila profitovat všem.

Anketa

Považujete výsledky BonusWebu za úspěch?

Našli jste v článku chybu?
13. 10. 2002 3:35
Jaromír Suchý (neregistrovaný)
Nejnovější text z 12.10. na osud.cz se jmenuje "Čo skrýva NASA" a je "jen pro členy", tzn. zpoplatněný. Text je přitom převzat ze serveru mystery.sk - konkrétně je na http://www.mystery.sk/nasa.html, ale ve veřejně dostupné anotaci na hlavní stránce osud.cz žádný odkaz na originál není, těžko na něj - tedy originál - nějakých 200-300 lidí někdy klikne. (Popravdě řečeno, netuším, jakým výpočtem jste dospěl i k číslu 200-300, když zpoplatněné články mají návštěvnost okolo 70, m…
21. 10. 2002 12:12
Jaromír Suchý (neregistrovaný)
S tím, že mají jiné servery reklamy na stránkách průměrně více, samozřejmě souhlasím, ale kdybych měl sám za čtení nějakého serveru skutečně předplatit reálnými penězmi, tak bych tam nechtěl ani bit reklamy.