„Make a pilgramage to the past with me.“ – Yuumura Kirika, Noir
Za týden tomu bude přesně měsíc od okamžiku, kdy BonusWeb jako první server na českém Internetu zavedl regulérní předplatné za obsah zpravodajského charakteru. O motivech není vůbec pochyb. Herní magazíny se trápí s nedostatkem inzerce a herní servery na tom jistě nebudou o mnoho lépe (viz BonusWeb: S kůží na trh). Pokud dnes chcete na BonusWebu neomezený přístup k downloadům a stránky bez reklamy, musíte sáhnout do peněženky. K dispozici jsou i prémiové články, i když pohled na data jejich vydání naznačuje, že se exkluzivních materiálů na pravidelné denní příspěvky nedostává.
Když jsem před měsícem na stránkách Lupy o zavedení předplatného na BonusWebu psal, říkal jsem, že projektu fandím, ale dle mého názoru má několik zásadních úskalí. Za hlavní považuji skutečnost, že ve světě si na předplatné troufly zatím spíše servery ekonomického rázu s přívaly exkluzivních materiálů a tzv. „profesními čtenáři“. Jejich počet je zásadní měřítko, protože jakmile je něco za peníze, většina fanoušků exkluzivitu oželí, ale profesní čtenář je kupříkladu burzovní makléř kupujícího The Wall Street Journal. Prostě je potřebuje k životu just now. Ovšem suma lidí, kteří k životu potřebují česky psané informace z herního průmyslu je minimální.
Podle zdrojů blízkých vydavateli BonusWebu (oficiální data budou k dispozici až v září) se má situaci tak, že BonusWeb má v současné době přibližně 230 předplatitelů. Od tohoto čísla je nutné odečíst bartery, dárky a „firemní předplatné“, jakým disponuje kupříkladu firma Illusion Softworks v rámci vzájemných dobrých vztahů. Z těch zbývajících tvoří 18,5 procent měsíční předplatné, 25,5 procent několikaměsíční předplatné, 43 procent roční předplatné a 13 procent roční předplatné „+“. Pro BonusWeb to znamená příjem několika desítek tisíc korun, přičemž denně přibývají dva až pět předplatitelů.
Celá statistika je dosud zkreslena třemi významnými faktory: počátečním náporem, probíhajícími prázdninami a osamocením na trhu. Jediné probíhající prázdniny přitom mohou do čísel promluvit ve prospěch BonusWebu, protože velké procento potenciální cílové skupiny s dostatečným technickým zázemím (studenti) odjelo na čtyři měsíce mimo civilizaci a vrátí se až počátkem října. Nejdůležitější je osamocení na trhu znamenající nekonkurenci v předplatném. Jinými slovy: Zatím si ještě čtenáři nemusí vybírat, zda svoji pětistovku investují do BonusWebu, Doupěte, games.tiscali.cz či libovolného serveru v libovolném oboru.
To je velký a nediskutovaný problém předplatného obecně. Toto dilema měly řešit mikroplatby nebo Subscription Foundation. Druhý jmenovaný bude sotva kdy realizován a první jmenovaný neslouží svému původnímu účelu. Jasná výhoda mikroplateb oproti předplatnému je, že můžete internetový obsah konzumovat formou jednohubek. Ale nikdo z poskytovatelů se k tomu neodhodlal. Jedna část s vědomím, že neposkytuje dostatečně exkluzivní obsah a druhá část s vědomím, že dostatečně exkluzivní obsah poskytuje, avšak omezenému okruhu čtenářů, kteří nejsou s to vytvořit potřebnou kupní sílu, resp. platit částky odpovídající jejich nízkému počtu.
Navíc se jaksi zapomnělo, že mentalita lidí je napřena směrem „normální je neplatit“. V České republice je oproti zahraničí nízký počet předplatných tisku a ostatní klíčová média (rádio, televize) jsou zdarma. Jistě můžete namítnout, že na sdělovací prostředky teoreticky plnící společenskou úlohu přispíváme, ale ruku na srdce: Kolik z nás by koncesionářské poplatky neplatilo, kdyby jim to neukládal zákon? Opět se tedy potvrzuje stará pravda, že lidé na reklamu nadávají, nemají ji rádi, ale na druhou stranu ji raději překousnou, než aby sáhli do vlastní kapsy. Spolehlivě ověřeno v první polovině minulého stolení při zavádění rozhlasu ve Spojených státech.