Hlavní navigace

Bouřlivé změny v Internet Servisu

Marek Antoš

Tento týden se na Lupě již podruhé věnujeme českému trhu s Internetovou reklamou. Důvodem je převratný vývoj v Internet Servisu, zřejmě druhé největší Internetové mediální agentuře u nás, který opustilo několik klíčových zaměstnanců. Jaký bude mít tato skutečnost vliv do budoucna?

Internet Servis je společnost, která před několika lety vznikla odštěpením původní sekce v EUnetu Czechia, která se věnovala tvorbě WWW stránek, a v současné době je součástí holdingu ICZ, který sdružuje řadu významných IT firem. Postupem doby se Internet Servis poněkud rozkročil a poskytuje vedle web-designu také další služby, mimo jiné i v reklamní oblasti. V loňském roce měl podle odhadů v reklamě obrat 10 milionů korun, což ho řadí na poměrně slušné druhé místo za agenturou M.I.A.

Celé reklamní oddělení v průběhu dvou let vybudoval Peter Podolinský, který dříve působil v agentuře MARK/BBDO, takže měl odpovídající zkušenosti. Až donedávna byl také jeho jediným členem, což i jeho konkurenti vzhledem k výkonům Internet Servisu hodnotili s obdivem. Na přelomu roku se ovšem situace změnila: do Internet Servisu přešlo kompletní obchodní oddělení ze Seznamu (David Matyáš, Stanislav Vojta) a reklamní oddělení přijalo novou identitu divize Clickworx. Budoucnoust se zdála být růžová.

Minulý týden však přišlo vystřízlivění. Již na začátku týdne se začala šeptandou šířit informace o tom, že Clickworx opouští všechny tři klíčové postavy, včera byla tato informace potvrzena i oficiální zprávou, rozesílanou Internet Servisem. Podle Internet Servisu byli tito pracovníci přistiženi „při neoprávněném jednání s třetí stranou o prodeji části aktivit naší společnosti.“ Z tohoto důvodu Internet Servis opustil vedoucí reklamního oddělení Peter Podolinský, podle zákulisních zpráv jsou na odchodu také Vojta s Matyášem, ale oficiální oznámení o jejich osudu mlčí. Vedoucí reklamního oddělení je od nynějška Petra Červenková, která měla dříve na starosti především komunikaci se servery, nikoliv však s klienty.

Obě strany sporu zveřejnily svá stanoviska, v kompletním znění je najdete například v Pressu namodro (zde Podolinský a zde IS). Podolinský se netají tím, že hodlá vybudovat vlastní Internetovou mediální agenturu a vzhledem k jeho zkušenostem by se mu to podle mého názoru skutečně mohlo úspěšně podařit. Naproti tomu Internet Servis sice prohlašuje, že s Internetovou reklamou nehodlá skončit, osobně si však myslím, že se Clickworx bude z této rány vzpamatovávat jen velmi obtížně a Internet Servis tak fakticky přijde o své místo na trhu. Je navíc důležité si uvědomit, že reklama byla pro něj vždy jen určitou „přidruženou výrobou“, hlavní těžiště jeho činnosti tkví skutečně v tvorbě stránek.

Marcom

Jedno je však jisté: na poli Internetových mediálních agentur můžeme velmi brzy očekávat velmi zajímavé zvraty. Jak jsem již tento týden zmiňoval v článku o M.I.A., na trh vstupují noví hráči z řad velkých mediálních agentur (např. Run Interactive), lecčehos bychom se však mohli dočkat i od některých Internetových firem: něco připravuje i Marko Zekič a podle dostupných informací jeho vazby na Mobil server nemusí být tak zpřetrhané, jak by se mohlo zdát.

Marek Antoš

Našli jste v článku chybu?