Hlavní navigace

Brňáci chtějí levnější volání. Radnice vyzývá operátory, aby nabídli „firemní“ tarif pro místní

9. 11. 2016
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Neomezené volání a 5 GB dat za tři stovky měsíčně pro občany jedné čtvrti. To je představa radních z Brna-střed.

Z brněnského Baru, který neexistuje přijeli do pražské Kavárny, co hledá jméno. Názvy podniků do jisté míry mohou ilustrovat dobrodružství, do kterého se pouští radní brněnského centra. Rozhodl se, že zkusí nechat vzniknout speciální tarif pro obyvatele své čtvrti. Nic takového zatím neexistuje a cesta k tomu bude zřejmě také hledáním.

"Čeští operátoři berou koncové zákazníky na hůl a je to nefér,” tvrdí radní Svatopluk Bartík, který se tak zařadil do zástupu kritiků cenové politiky tuzemských operátorů. 

Představa radnice, pod niž spadá devadesát tisíc Brňanů, se cenově pohybuje kolem tří set korun za neomezený tarif s 5GB datovým balíčkem. A s ročním úvazkem. „V Polsku to jde, v Rakousku také, tak nevidíme důvod, proč by to nešlo u nás. U nás určitě nemůže být problém v kopcích nebo stromech,“ tvrdil na tiskové konferenci Bartík. Taková nabídka ale pro rezidentní zákazníky neexistuje. Respektive je k dispozici, ale v cenách přesahujících tisíc korun a ještě s dvouletým úvazkem.   

Bartík, který s kolegou Matějem Holanem proslul bojem proti hazardu, se tak zakousl do nového tématu. „Politická reprezentace má povinnost pozitivní diskriminace obyvatel s trvalým bydlištěm – a my se toho chceme dopustit,“ tvrdí.

Nechci slevu zadarmo

Vymyšlené to mají tak, že chtějí operátorům nabídnout k dispozici cílenou reklamu prostřednictvím městských novin až s devadesáti tisíci obyvateli centra Brna výměnou za speciální tarif a informační textové zprávy pro Brňáky zdarma. Radnice by neměla být ani virtuálním ani šedým operátorem, smlouvy by si noví majitelé lokálního tarifu uzavírali s operátorem sami. Snaží se tedy jít opačnou cestou, než kterou město soutěží třeba ceny energií.

Operátoři proti tomu budou možná namítat, že správa tisíců zákazníků je administrativně náročnější, než když u firemních tarifů řeší veškerou komunikaci s jedním člověkem. Detailnější vyjádření zatím ale žádný z nich neposkytl.

Operátorům by ale touto dobou měla do datových schránek doputovat výzva, kterou schválila rada města. Na odpovědi bude radnice čekat do 7. prosince. „Konzultovali jsme to jak s právníky, tak s ČTÚ a s ÚOHS, a mělo by to být v pořádku,“ tvrdí Bartík. Veškeré dokumenty zveřejnila radnice na webu.

Na rozdíl od právníků je předseda telekomunikačního úřadu Jaromír Novák zdrženlivý. „I když mohu uvést, že se dokáži ztotožnit s cíli Vámi navrhované aktivity, musím Vás informovat, že tato výzva nemůže být s ohledem na působnost ČTÚ předmětem jeho posuzování,“ tvrdí ve svém dopise Novák. K otevírání případných obálek s nabídkami bude ale přizván i radní ČTÚ Ondřej Malý, který však bude mít jen poradní hlas a nebude moci hlasovat. 

Podle Bartíka by nabídky mohlo reálně využít až k deseti tisícům lidí. Celý projekt by fungoval tak, že Brno-střed by uzavřelo smlouvu s operátorem, ve které by byla definována nabídka pro konečné spotřebitele, a Brňané by pak uzavírali smlouvu přímo s operátorem, který by se měl podle výzvy zavázat k tomu, aby tarif nabízel minimálně v jedné pobočce v centru města. 

Operátoři se zatím drží zpátky. „Pokud městská část Brno – střed vypíše veřejnou zakázku podle zákona o veřejných zakázkách, rozhodneme se o naší účasti v ní stejně jako v jakékoli jiné zakázce,“ reaguje Markéta Kuklová z Vodafonu. Podobně se na detailní rozbor nabídky odvolávají i O2 a T-Mobile. „Rádi bychom poskytli vyjádření, nicméně v tuto chvíli neznáme podmínky soutěže. Nemůžeme proto komentovat, zda se jí zúčastníme,“ dodává mluvčí O2 Lucie Pecháčková.

Otevírání diskuse…

Už je docela tradičním postupem, zaobalit nezvyklé nápady do hávu „otevírání diskuse“. Bartík se nebrání ani případné námitce, že jde spíš o politický marketing. „Ano, je to politický marketing, ale - všechno, co dělá každý jeden ze 60 tisíc českých zastupitelů, je politický marketing,“ tvrdí radní s tím, že budou rádi, když v případě úspěchu inspirují i ostatní města či městské části. 

BRAND24

Rozdíl mezi nabídkami pro firmy a koncové zákazníky je totiž markantní. A snad každý už na nějaký zázračný tarif narazil. Samotná radnice Brno-střed má tarif za 273 korun měsíčně za neomezená data a volání. 

Diskuse o tomto rozporu se vede už dlouho. Zaklínadla operátorů ale často obsahují slova „specifický trh“. Na to naráží ale i u regulátora. „Většina provozu je postavena na globálních službách a aplikacích, takže na našem trhu nic specifického není,“ vysvětlil na letošní konferenci Mobile Internet Forum předseda ČTÚ Jaromír Novák s tím, že vzhledem k výhodnějším neveřejným nabídkám mohou mobilní internet naplno využívat především korporátní zákazníci, kdežto ti rezidentní ho mohou s nízkými příděly spíš jenom tak zkoušet. 

Měla by města nebo městské části vyjednávat svým obyvatelům podmínky u operátorů?

  • ano, mají silnější vyjednávací pozici
    30 %
  • proč ne, je to podobné jako u cen energií
    38 %
  • spíš ne, tohle jim nepřísluší
    9 %
  • určitě ne, je to populistická politická reklama
    20 %
  • nevím, nemám na to názor
    3 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).