Hlavní navigace

MIF 2016: Naplno využívají mobilní data firmy, ti ostatní si je můžou jen zkoušet

4. 11. 2016
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Karel Choc, Internet Info
Zatímco operátoři už mají hlavy v oblacích Internetu věcí, předseda Rady ČTÚ je svou prezentací na konferenci Mobile Internet Forum 2016 vrátil na zem.

Co půjde zdigitalizovat, to bude zdigitalizováno, co se dá připojit, bude připojeno, a co se může sdílet, bude sdíleno. Tak znělo úvodní proroctví šéfa T-Mobilu Milana Vašiny na konferenci Mobile Internet Forum 2016. Manažer, který má od letoška na starosti českou i slovenskou pobočku operátora, se ale v pražském Konferenčním centru City moc nezdržel, protože musel rychle odjíždět do severních Čech na akci se zaměstnanci. 

Ve své prezentaci mluvil především o Internetu věcí, který se stává pro operátory novou mantrou a podle Vašiny bude tahounem roku 2018. Vašinovu prezentaci pak ještě v druhém sále doplnil o konkrétní příklady z dílny mateřského Deutsche Telekomu Vít Šoupal. “IoT projekty budou začínat v byznysu a průmyslu a postupně budou přerůstat do rezidenčního segmentu,” tvrdí Vašina s tím, že role operátorů zůstává v připojování, ale i v zabezpečení a analýze velkých dat. 

Zabezpečení sítí operátorů je momentálně velkým byznysem i pro Avast, kterému dnes operátoři zařizují asi deset procent příjmů. “Mobilní bezpečnost neznamená antivirus v mobilu, ale už spolupracujeme s operátory, abychom zabezpečili jejich sítě,” vysvětloval technický ředitel bezpečnostní firmy Ondřej Vlček. Zatím drží pozice u amerických operátorů, ale už se chystají do Velké Británie. 


Autor: Karel Choc, Internet Info

Milan Vašina, T-Mobile

5G? Tak za čtyři roky

Podle Vašiny se mění celý telekomunikační ekosystém a na to je třeba reagovat. „Jsme na začátku digitalizace. Mění se byznys i společnost,“ shrnul šéf T-Mobilu. 

Vzhledem k časovému pressu se nakonec nedostalo na všechny otázky z publika, které se, podle očekávání, týkaly především mobilních dat. “Cena dat za megabajt klesá a bude klesat. V této situaci říkám, že neomezená data nebudou. Ale s nástupem 5G by mohly přijít vysoké FUPy a s tím i klesat cena,” odpověděl šéf operátora na jeden z dotazů s tím, že to ale nebude hned. 

“Příchod 5G je otázka nákupu dalších frekvencí a propojení BTS optickými sítěmi. Bavíme se o prvních vlaštovkách v roce 2018, ale reálně to vidím až tak v roce 2020,” dodal.

Tak trochu zpátky na zem…

O tom, jak s mobilními daty zacházejí marketingová oddělení operátorů, měl ale jasno jeho nástupce u řečnického pultu, předseda Rady ČTÚ Jaromír Novák. “Přijde mi, že síťaři, kteří sítě stavěli, zapomněli marketérům operátorů říct, co ty nové sítě vlastně umí,” komentoval objemy datových balíčků tuzemských operátorů.

Podle Nováka neobstojí ani oblíbené pořekadlo o “specifickém trhu”. “Většina provozu je postavena na globálních službách a aplikacích, takže na našem trhu nic specifického není,” vysvětlil s tím, že vzhledem k výhodnějším neveřejným nabídkám mohou mobilní internet naplno využívat především korporátní zákazníci, kdežto ti rezidentní ho mohou s nízkými příděly spíš jenom tak zkoušet. Přesto ale připomněl, že regulátor tu není od toho, aby říkal, že data mají být zadarmo. 


Autor: Karel Choc, Internet Info

Jaromír Novák, ČTÚ

V rámci dotazů se stočila řeč i na absenci čtvrtého operátora. “Čtvrtý operátor tu není, protože do jisté míry luxusní nabídku kmitočtů během minulé aukce prostě nikdo nevyužil a možností přilákat čtvrtého operátora je tu málo,” tvrdí Novák a dodává, že promeškaná příležitost byla především v roce 2000, kdy se vláda rozhodla přidělit 3G kmitočty jen třem stávajícím operátorům.

TIP: Celá prezentace Jaromíra Nováka:

Není puška jako pushka

Mobily jako takové stále častěji slouží i jako prodejní nástroje. Filip Bocek z Alzy na konferenci popisoval vývoj aplikace e-shopu, která má pro letošek ambiciózní cíle. “Chceme letos z mobilů překonat tržby ve výši tří miliard, překročit podíl dvaceti procent ze všech objednávek a zároveň bychom rádi v prosinci překonali v tržbách přes aplikaci půl miliardy korun,” popisoval plány svého oddělení. “Aplikace připravujeme už pět let, ale až poslední dva roky v rámci interního týmu,” vysvětlil.

Podle jeho slov se Alze osvědčují především push notifikace. “Jakmile jsme začali účinně cílit kampaň na zákazníky služby Alza Premium, tak se nám ztrojnásobily prodeje zboží určeného právě pro ně,” dodal. 

Své zkušenosti s notifikacemi pak doplnil i designer Jan Šromek ze Slevomatu, když popisoval, jak firma pracuje s aplikací Hele. “Uživatelé s Androidem neumí často push notifikace vypnout, takže je tam vyšší zásah než na iOS. Na druhou stranu lidé na Androidu častěji aplikace odinstalovávají,” vysvětloval. 

Zkušenosti s mobilním nakupováním přinesl i Petr Hoffmann ze Seznamu, který prezentoval výsledky studie portálu s módním e-shopem Zoot. Podle Hoffmanna nakupuje v mobilu 13 % uživatelů Seznamu. Na Zootu se podle něj nakupuje v mobilu především přes den a 49 % objednávek jde ze zařízení s iOS. „Pětina zákazníků ale potřebuje produkt navštívit patnáctkrát, než si ho koupí,“ dodal Hoffmann.

Auto-mobily jsou budoucnost

Od prodeje a marketingu se diskuse na pódiu pomalu přesunula k zapojení mobilů a aplikací ještě do většího byznysu. A to do toho automobilového. David ŽidPavlem Tůmou shrnuli v hlavním sále aktuální situaci v propojování chytrých telefonů a mladoboleslavských škodovek. 

“40 % z 1 200 000 aut, které Škodovka vyrobí do konce příštího roku, má nějakou možnost konektivity. U Superbu je to dokonce 96 %,” vysvětlil Žid s tím, že by automobilka do vývoje aplikací a služeb pro připojená auta ráda zapojila i vývojáře mimo koncern. 

KL24

“Problém je, že nové auto vyvíjíme pět let a v současné době je dost těžké plánovat, co bude za pět let. Můžeme tak maximálně odhadnout, jak nadimenzovat hardware, aby zvládal pravděpodobné požadavky budoucnosti,” popisoval mlhavý výhled, který automobilky dnes mají, Pavel Tůma. 

První vlaštovky už tu ale jsou v podobě propojení modelu Kodiaq s mobilním telefonem majitele. “S aplikací Škoda Connect má přehled o tom, kde auto stojí, kolik má benzínu a podobně,” popisoval Tůma.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).