Hlavní navigace

Bude formát MP3 vytlačen kvalitnější konkurencí?

20. 3. 2001
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

V současné době je veškerá pozornost týkající se audiovizuálních dat soustředěna na právě probíhající soudní procesy mezi zástupci "kameníků" (nejčastěji reprezentovanými RIAA) a provozovateli výměnných systémů (nejčastěji reprezentovaných Napsterem). Málokdo si však uvědomuje, že mezi tím se na pozadí vede tichá válka mezi formáty.

Nehledě na další zástupce na bojišti, hlavními hráči na poli audiovizuálních dat jsou společnosti Microsoft (software Windows Media), Real Networks (software Real Audio/Video) a formát MP3, v tuto chvíli prosazovaný setrvačností trhu.

Při zachování jednoduchosti se dají technologie rozložit na dvě komponenty.

Důležitější komponentou je kodek, což je vlastní převaděč zvuku do digitální podoby a zpět. Na kodeku záleží, jak moc se digitální reprodukce blíží reálnému poslechu. Je faktem, že kodeky je poměrně jednoduché v dané technologii vyměnit – nicméně přítomnost či nepřítomnost konkrétního kodeku v přehrávači vede k nemožnosti přehrát daný záznam a to i v případě, máte-li správný typ přehrávače.

Troufám si nicméně tvrdit, že kvalita kodeku NEPOVEDE k prosazení konkrétní technologie.

Prvním důvodem je portabilita kodeků mezi platformami. Když Microsoft potřeboval širokou akceptaci formátu Windows Media, do svého přehrávače koupil i původní kodek od Real Networks. Díky tomuto faktu dnes může Windows Media Player přehrávat soubory ve starším formátu Real Audio.

Druhým důvodem je fakt, že výrobci softwaru nejsou typickými vývojáři kodeků. Na světě existují organizace, které jsou mnohem více motivovány k vývoji lepších kodeků. Kromě univerzit jsou to například i různé vojenské organizace, kterým na dobré kvalitě hlasu při relativně pomalé propustnosti či velké ztrátovosti záleží. Vývoj kodeků je navíc především matematickým modelováním, méně už generováním počítačového kódu.

Třetím důvodem je fakt, že v souvislosti se stále kvalitnějšími datovými spoji již normální člověk (neposlouchá-li koncerty vážné hudby výhradně v koncertních síních) se současnou technologií (PC s aktivními reproduktory) nepozná mezi dnešními technologiemi rozdíl.

Druhou komponentou potřebnou k provozu je vlastní formát. Formát především definuje podmínky, za kterých bude kodek pracovat. Tyto podmínky určují konkrétní výběr zdroje dat (existuje-li jich více) například na základě přenosového pásma (dokáže technologie Real Networks) nebo ověřují, zda je dané médium „v pořádku“. Definice „v pořádku“ může znamenat cokoliv, počínaje homogenitou souboru a konče tím, máte-li zaplaceno RIAA. Zvláště poslední příklad, který se chystá do Windows Media implantovat Microsoft, budí mezi znalými uživateli velké pohoršení.

Nicméně ani formát nebude vítězem v této bitvě.

Počínaje formátem MP3, jehož obálka je minimální a konče Windows Media, kam se Microsoft snaží vecpat vše možné i nemožné (paradoxně je formát ASF, který Windows Media používají, otevřenou platformou), jde ve své podstatě pouze o jediné. Umožnit kodeku práci.

Případná změna formátu přináší uživateli sice problémy, nicméně dnes již většina software má schopnost automaticky se aktualizovat.

Možnost běhu takového prostředí na více operačních systémech v tuto chvíli rovněž není relevantní pro rozšířenost. Valná většina konzumentů totiž používá platformu Windows (přesněji řečeno Win32) a nelze čekat, že v horizontu dvou let dojde ke změnám.

Faktorem, který může promluvit do rozšíření formátu, je marketing. Ať již jde o marketing cílený, prezentovaný především Microsoftem, nebo marketing rozprostřený, prezentovaný internetovou komunitou – zde zatím vede formát MP3. Ačkoliv bych nerad podcenil sílu marketingu na koncové uživatele, ani tento faktor nerozhodne.

Tak co vlastně rozhodne?

Rozhodne implementovanost jednotlivých technologií do zařízení spotřební elektroniky. Všichni už známe tzv. MP3many, počínaje Riem a konče současnými hyper super krabičkami. Zatímco počítače si pořizuje ta část lidí, která přistupuje k životu aktivně, spotřební elektroniku si pořizují ve velké většině prostí konzumenti. Zatímco uživatel počítače musí zvládnout alespoň klikání po ikonách a odkliknutí příslušného tlačítka „OK“, velká část uživatelů televizních přijímačů má problémy s patnáctitla­čítkovým dálkovým ovládáním. Donutit tyto uživatele, aby aktualizovali svůj software ve spotřební elektronice, je věc nerealizovatelná.

Troufám si tudíž tvrdit, že rozhodnou výrobci třech typů zařízení:

BRAND24

  1. mobilních telefonů, neboť mobilní telefon bude představovat jednoduchý terminál ke službám sítě
  2. dalších přenosných zařízení – budou-li levnější než mobilní telefony a budou-li fyzicky dostupné na trhu
  3. domácích audio/video systémů

Je to smutná zpráva pro všechny technologické fandy, nicméně žijeme v kapitalismu a kvalita technologie obvykle boj rozhoduje až v případě, kdy jsou síly na trhu vyrovnány.

Co si o problému myslíte vy?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je nezávislý konzultant v oblasti Internetu, telekomunikací, videa a komercionalizace technologických výsledků výzkumu a vývoje. Pohybuje se na rozhraní akademické vs. komerční sféry a internetové infrastruktury vs. přenosů videoobsahu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).