Bude přenositelnost mobilních čísel od roku 2006?

25. 1. 2005
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Za přenesení čísla k jinému mobilnímu operátorovi bychom měli zaplatit poplatek symbolický, prohlásil na BBC ministr Vladimír Mlynář. Jenže cesta k tomu, abychom měli možnost od roku 2006 změnit mobilního operátora beze změny čísla, nebyla vůbec jednoduchá a ještě není dobojováno - zákon prošel Poslaneckou sněmovnou a nyní ho bude posuzovat Senát.
Přenositelnost mobilních čísel (tzv. Mobile Number Portability – MNP) je horká brambora našich mobilních operátorů. To, že přenositelnost mobilních čísel musí naši operátoři zajistit, je známo již poměrně dlouho, první závazné termíny padaly ze strany EU v roce 1998. Navíc když vyšla v roce 2002 direktiva, která finální datum pro zavedení přenositelnosti mobilních čísel v EU stanovila na 25. července 2003, už zřejmě bylo jasné, že se ČR jednou do EU dostane a že bude třeba vzít direktivu vážně. Nestalo se tak a přenositelnost mobilních čísel řešíme vlastně dodnes. A to přesto, že je ČR již členem EU a za nesplnění zmíněné direktivy hrozí sankce.

Pokud dojde na debatu operátorů a regulátora, všichni jsou velkými fandy přenositelnosti a nikdo nechápe, jak mohlo k tak velkému zdržení dojít. Pracovní skupina pracuje a řeší, jen se operátoři nemohou někdy shodnout, kdo práci nejvíce zdržuje (nepřekvapí, že většinou je to konkurent, ne oni sami).

Právě ohledně termínu zavedení přenositelnosti mobilních čísel panovalo nejvíce rozporů. Oskar soudil, že půl roku je dostatečná doba, Eurotel chtěl o rok více a T-Mobile byl pro kompromisních dvanáct měsíců. Zajímavé je, že jeden z pozměňovacích návrhů v parlamentu předpokládal posunutí přenositelnosti o dva roky, nikdo z operátorů se ale nechtěl znát k tomu, že by to byl jeho nápad.

Nakonec Poslanecká sněmovna schválila návrh zákona o elektronických komunikacích s tím, že zákon pro operátory zavádí osmiměsíční přechodné období pro zavedení přenositelnosti, a s jeho účinností se počítá ve druhém čtvrtletí příštího roku. Přenositelnosti mobilních čísel bychom se měli dočkat tedy počátkem roku 2006, dobojováno ale není. Zákon musí projít ještě Senátem (horní komora jej projedná zřejmě 27. ledna, nyní je v jejích výborech) a podepsat ho musí také prezident.

Definitivním schválením zákona by spory operátorů konečně ustaly a pracovní skupina by musela začít generovat i jiné výsledky než jen spory o termíny a technická řešení.

Jak nenahradit jednu bariéru jinou

Nutnost změnit mobilní číslo při přechodu od jednoho operátora k druhému je pro mnoho lidí bariérou, proč si nezvolí byť levnějšího operátora. Už jen představa, že musíte všem přátelům vysvětlit, že máte nové číslo, je frustrující, jenže ekonomickým aspektem je také výměna vizitek či dopisních papírů, což nakonec vede k tomu, že trh se „zplošťuje“ a stává se neelastickým vůči cenovým pobídkám. Jenže čísla nejsou majetkem operátora, čísla patří státu a ten se může rozhodnout o tom, jak chce, aby s nimi bylo zacházeno. A stát v tomto případě chce uvolněním přenositelnosti čísel motivovat operátory, aby nespoléhali na efekt „schlamstnutí klienta“, ale museli si i po jeho akvizici stále konkurovat.

Proč to? Asi už vás také zamrzelo, že operátoři neustále inzerují nějaké zajímavé nabídky pro nové zákazníky, jenže pro své stávající klienty žádnou takovou nabídku nedělají. Nemají proč – ti jim příliš neutíkají. Jenže s přenositelností si můžete odnést číslo k tomu, kdo nabídne lepší podmínky a třeba i zajímavou promo akci.

Je ale důležité nenahradit jednu bariéru (nemožnost přenést číslo) bariérou jinou. I proto je prohlášení ministra Mlynáře, že přenesení mobilního čísla by mělo stát 50 korun, velmi důležité. Pokud by totiž stálo přenesení čísla 1000 korun (a i takové hlasy se mezi některými operátory ozývají), mnoha zákazníkům by se do toho nechtělo.

Další bariérou může být náročnost celého procesu přenosu čísla. Jistě by byl rozdíl mezi tím, kdyby zákazník jen u operátora při uzavírání smlouvy podepsal, že chce přenést toto své číslo, a mezi tím, kdyby byl nucen dojít k původnímu operátorovi s původní smlouvou, plnou mocí, výpisem z katastru nemovitostí a posledním testem na AIDS, a toto následně odnést na nezávislou autoritu posvěcující přenositelnos­t čísel.

Jenže v tom, jak administrativně proces přenosu čísel zvládnout, nejsou operátoři zajedno. Problém je v tom, že všichni operátoři používají jiný postup pro vypovězení smlouvy a bude na jejich dohodě (případně rozhodnutí regulátora), aby se shodli na postupu nejméně zatěžujícím zákazníka. Zatímco Oskar si na písemné smlouvy nehraje, Eurotel i T-Mobile mají v současné době striktní postupy výpovědi smluv a pohodlná přenositelnost čísel by znamenala změnu všeobecných podmínek. Pro zákazníka by samozřejmě bylo nejvýhodnější, kdyby mu stačilo navštívit jen svého nového operátora a toho nechat administrativu vyřídit – dopadne to ale tak?

Dlouhodobé kontrakty SIM lock

Problém je také s dlouhodobými kontrakty a s blokováním telefonů na SIM kartu určitého operátora (tzv. SIM lock). I tyto postupy blokují možnost zákazníka přejít k jinému operátorovi a zkušenosti ze světa ukazují, že jak dlouhodobé kontrakty, tak SIM lock musí být odstraněny, aby přenositelnost dobře fungovala. Pokud si zakoupí zákazník dotovaný telefon, musí mít možnost doplatit plnou cenu a přejít k jinému operátorovi, aniž by jeho telefon byl blokovaný na operátora původního.

Zkušenosti s přenositelností

Stojí výsledek za to? Máme se tolik pachtit po možnosti přenést si své tak dlouho hýčkané číslo k jinému operátorovi? Zkušenosti ze zahraničních trhů ukazují, že tam, kde spolu s možností přenositelnosti byly odstraněny i další bariéry, bránící přechodu k jinému mobilnímu operátorovi, pomohlo to rozhýbat trh.

Výborným příkladem může být Finsko. Přenositelnost mobilních čísel tu vstoupila v platnost v červenci 2003, poplatek za přenos je velmi nízký, SIM lock zakázán, samotný přenos velmi jednoduchý a možnost vyvázání z dlouhodobého kontraktu tu také nechybí. Za první rok se přeneslo více jak milion mobilních čísel, a to Finsko mělo v té době necelých pět milionů mobilních uživatelů.

Vývoj na finském trhu ukazuje následující graf.

1492

Zřetelně je vidět, že stávající majoritní operátor TeliaSonera a druhý vedoucí Elisa začali ztrácet oproti novým operátorům. Do mobilních sítí se opět vrátila cenová válka, kdy si operátoři opět konkurovali cenami a nikoliv jen odlišováním se jednotlivými službami. Operátoři rozjeli masivní marketingové kampaně, v nichž „přeběhlíkům“ nabízeli četné výhody, jako minuty či SMS zdarma. Došlo také ke sjednocení cen za volání mezi jednotlivými mobilními sítěmi, a co bylo zajímavé, pokleslo množství prepaid zákazníků. To souvisí pravděpodobně s tím, že mnozí zákazníci se obávají smluvní vazby na jednoho operátora a možnost přenést své číslo jim přidává na klidu.

Podobný vývoj jako ve Finsku proběhl i v Norsku a Dánsku. Další tabulka ukazuje procenta zákazníků, kteří změnili svá čísla v jednotlivých skandinávských zemích.

1493

Podobné zkušenosti jsou i z dalších trhů, kde byly bariéry pro migraci uživatelů mezi operátory důsledně odstraněny – například v Hong Kongu, Irsku nebo v Belgii. Například v Hong-Kongu došlo k zavedení přenositelnosti v březnu 1999. Během roku 2000 pak změnilo poskytovatele služeb 1,49 milionu mobilních telefonních čísel, což představuje přibližně jednu třetinu celého trhu (7,4 mil obyvatel, 6,8 mil mobilních telefonů).

Rakousko

Zajímavá byla situace v Rakousku. Zde si nový operátor Hutchison stěžoval u regulátora, že se po devět měsíců nebylo možno dohodnout s T-Mobile na zřízení MNP. Technické řešení se přitom odhadovalo na 3–6 měsíců. Nakonec po mnoha zpožděních vše odstartovalo v polovině října 2004 a T-Mobile ihned zahájil agresivní kampaň nabízející úspory až 100 euro na přidaném kreditu a další lákadla pro nové i staré zákazníky.

Přenesení mobilního čísla zde trvá tři dny, stojí čtyři eura a celé přenesení čísla zařídí operátor, ke kterému přecházíte. Teoreticky.

Jenže místní největší operátor Mobilkom je atakován svými konkurenty za liknavost, s jakou převody čísel vyřizuje – prý až polovina žádostí zůstala od zavedení přenositelnosti nevyřízena. Další obvinění se týkala požadavků zvláštních plateb za přenesení čísla – Mobilkom si totiž účtoval poplatek 35 eur (který má hradit za přenesení čísla nový operátor, zákazník platí jen ty čtyři eura) nikoliv za SIM kartu, ale za každé číslo přiřazené ke kartě, tedy za hlasové, datové i faxové. Operátoři se opět rozhádali, protože zejména tele.ringu a 3 se to nelíbí.

A co přenositelnost čísel mezi mobilními a pevnými sítěmi?

Dnes můžeme jen doufat, že podobné spory a problémy nebudou provázet i českou přenositelnost mobilních čísel a že od počátku roku 2006 si budeme také moci zvolit operátora podle svého přání a přenést si k němu mobilní číslo. A snad i zatuchávajícímu českému mobilnímu trhu to přinese tolik potřebné osvěžení.

A až budeme mít přenositelnost mobilních čísel za sebou, čeká nás další radovánka. Někteří operátoři horují za to, aby se daly přenášet čísla mezi pevnou a mobilní sítí. I tady by rozdílné podmínky tarifikace měla vyjasnit hláška před zahájením hovoru a operátoři jsou toho názoru, že promíchání pevných a mobilních linek by trhu hlasových hovorů, jemuž mobilní operátoři většinou dominují, pomohlo.

Uvažovali byste o přenesení čísla mezi mobilní a pevnou sítí?

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).