Hlavní navigace

Budou free-maily placené?

30. 8. 2002
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Zpoplatňování služeb, které byly dříve zadarmo, pochopitelně zajímá velké množství uživatelů. Z četnosti článků o placených internetových službách by se dalo usuzovat, že se jejich obavy stávají realitou. Bude to opravdu tak? Pohled "zevnitř" nabízí představitel portálu Centrum, který takové služby zadarmo nabízí.
Internet jako oblast podnikání funguje v Čechách zhruba od roku 1996, intenzivně se začal rozvíjet kolem roku 1999. V době, kdy se rozjížděly internetové servery, byl jejich základním modelem příjem z reklamy. Tak, jako desetiletí fungují televize, rádio a tisk, začaly fungovat desítky internetových serverů. Již v této době se vědělo, že Internet poskytuje pro internetové servery více možných příjmů než jen reklamu. Mezi nejběžnější patří přímý prodej zboží – příjem plyne z provizí z prodeje. Většina z těchto dalších obchodních modelů však závisí na mezním počtu uživatelů Internetu, penetraci v konkrétních oborech a v neposlední řadě i na další infrastruktuře, např. platebních kanálech.

A tak se na začátku stavělo hlavně na prodeji internetové reklamy, která se i při penetraci pod 10 % populace prodávala docela slušně a přinejmenším v Čechách se prodává dobře i nadále. Internetová horečka u nás nikdy nedosáhla takových rozměrů jako v USA nebo některých státech západní Evropy. Díky tomu jsme nezaznamenali pokles trhu reklamy jako v těchto státech, kde byli při krachu mnoha internetových firem v ohrožení i největší giganti Internetu. Právě dot.com společnosti totiž tvořily podstatný díl jejich platících inzerentů, čímž se kruh uzavíral. V našich podmínkách je naopak drtivá většina klientů z jiných oblastí: telekomunikační operátoři, finanční instituce apod. Dokreslením jsou odhady celkových příjmů z internetové reklamy: SVIT (neboli Sekce vydavatelů internetových titulů) letos očekává růst z loňských 240 mil na 330 milionů Kč.

V současné době má český Internet penetraci přes 20 % (ve věkové skupině 12 – 79 let), jeho využívání na hlavu roste rok od roku (např. Centrum.cz má dle strávené doby meziroční nárůst přes 40 %), technologické možnosti Internetu se hodně posunuly (např. v otázce bezpečnosti) a – v neposlední řadě – také důvěra v internetové firmy je zcela jiná než před lety. To jsou základní důvody, proč se začínají objevovat další obchodní modely, které Internet živí čím dál více. Přeskočím obchodní modely postavené na provizi (internetový prodej čehokoliv) a databázový business (firemní adresáře, realitní databáze apod.), které již fungují.

Dalším logickým vývojem je služba s vyšší hodnotou pro uživatele. Pro názornost použiji příklad e-mailu. Nyní můžete mít na všech portálech e-mail zdarma, který používáte zejména kvůli osobní adrese (nezávislé na změně zaměstnání, školy apod.) a webovému přístupu (neboli přístupu odkudkoliv). Vyšší hodnotou pro uživatele je zvětšení prostoru schránky. Na Centru poskytujeme rozšíření prostoru v rámci věrnostního systému. Stále častěji se však setkáváme s tím, že se na nás obracejí uživatelé, kteří by rádi zvětšili schránku okamžitě a skokově a jsou ochotni za takovou službu zaplatit. Můžeme předpokládat, že s rostoucím využíváním e-mailové komunikace pro soukromé účely bude tato potřeba u velkého množství lidí.

Nyní však máme jedno velké ale – aby byl tento model využitelný pro každého uživatele, musí fungovat jednoduchý platební kanál s rychlou reakční dobou (aby se nemuselo čekat dny na aktivaci služby). Několik let tu funguje eBanka, elektronické bankovnictví však zatím není masově rozšířené. Tento kanál to tedy v současné chvíli není.

Jaká je tedy logika? Základní formát služby se nemění – e-mail je zdarma, poskytuje dostačující funkce pro komfortní komunikaci včetně filtrů, adresářů apod. Poptávka je však po dalších nástrojích a funkcích, které se kvůli své nákladové náročnosti mohou stát předmětem placených služeb. Podle mého názoru je právě TOTO optimální model a další cesta k rozvoji internetových služeb.

BRAND24

Na závěr mi dovolte ukázat konkrétní příklad již funkční placené služby, která funguje na Xchatu. Před 3 měsíci jsme na zkoušku spustili on-line prodej „modrých hvězdiček“ (na Xchatu funguje komunitní hierarchický systém správcovských hvězdiček). Modrá hvězdička stojí 130,–Kč/rok a díky ní získáte např. upozorňování na mobilní telefon o nalogování vašich známých-chatařů do Xchatu, rozšířený prostor v poznámkách, 40 řádků ve výpisu místnosti apod. Přes on-line systém si modrou hvězdičku koupilo již více než 900 uživatelů, což znamená příjem přes 100 tis. Kč. Když uvážíme prázdninovou dobu a testovací provoz prakticky bez propagace, je to velmi slušný výsledek. Dalším příkladem by mohla být placená verze webhostingu s názvem Webpark Plus.

Taková je podle mého názoru cesta, kterou se budou internetové služby do budoucna ubírat: základ služeb bude zadarmo, nadstandard bude mít svoji placenou hodnotu.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je spoluzakladatelem společnosti Netcentrum, provozovatele internetového portálu Centrum.cz.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).