Hlavní navigace

Computer Press náhle zpoplatnil freehostingové služby

21. 8. 2002
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Computer Press zpoplatnil počátkem srpna své freehostingové služby Hyperlink a Hyperlinx. Přestože ještě před rokem sliboval internetové stránky "navždy a zdarma", nyní uživatelé dostali na výběr -- buď do konce října letošního roku zaplatí 150 korun, nebo o svůj web přijdou. Co vedlo Computer Press k tomuto radikálnímu kroku?

Computer Press (CPress) spustil svůj první freeweb – Hyperlink.cz – v únoru roku 2000. Na tehdejší dobu to byl slušný freehosting, nabízel mimo jiné doménu třetího řádu, dovoloval umístění prezentace i komerčním subjektům (typicky malým firmám a živnostníkům) a hlavně nevyžadoval jako jedna z mála služeb na českém i světovém Internetu přítomnost reklamního banneru na stránkách. Uživatel byl povinen umístit na svůj web pouze ikonku s odkazem na titulní stránku Hyperlinku. Nejen pro odbornou veřejnost to byl tah celkem překvapivý, málokdo však spatřoval ve službě nějaký obchodní model.

Pavel Knapp, ředitel internetových projektů CPressu tehdy v diskusním fóru na Lupě optimisticky prohlásil: „V současné době o možných obchodních modelech diskutujeme, jednou z možností je vydat se cestou nadstandardních placených služeb pro zákazníky, kteří 'chtějí více`. Rozhodně nebudeme nijak zpoplatňovat uživatele, kteří tyto nadstandardní služby nebudou chtít.“ Opět ten nezdravý marketing CPressu, který již poněkolikáté sliboval něco, co nesplnil (jistě si pamatujete na Jana Panocha alias Cimrmana, který se pokoušel na podzim minulého roku zaplnit skriptem prostor na serveru Hyperlinxu).

Z dnešního pohledu je zřejmé, že freehosting na takové úrovni, na jaké ji CPress nabízel, není možné dále provozovat, protože náklady jsou příliš vysoké. Hyperlink  – a později i linuxová varianta Hyperlinx – běžely na značkových serverech, každý v pořizovací hodnotě několik set tisíc korun. Servery byly navíc připojeny u KPNQwestu, kde není konektivita právě nejlevnější. Za více než dva roky provozu se tedy vyšplhaly náklady za oba freeweby možná do milionů a nevydělaly ani korunu (neberu-li v potaz synergický efekt, který mohl vzniknout, ale také nemusel, při rozesílání nabídek internetových obchodů CPressu uživatelům). V posledních měsících měly Hyperlink a Hyperlinx kolem 30 tisíc registrovaných uživatelů. S jejich množstvím úzce souvisely problémy s přetížením, respektive nedostupností serverů (hůře na tom byl se stabilitou Hyperlinx, který nabízel podporu skriptování PHP a především MySQL databáze).

Začátkem letošního roku spustil CPress regulérní komerční webhosting s představou, že náročnější uživatelé freewebů přejdou právě na komerční a garantované služby.

Přišlo však vystřízlivění, když získali po několika měsících řádově desítky platících uživatelů – doposud je ve správě CPressu cca 100 domén, přičemž asi třetinu z nich vlastní přímo CPress. Podle informací z CPressu je i několik desítek klientů, kteří využívají jen subdomény Hyperlink.cz a Hyperlinx.cz. Přesná čísla však odmítli sdělit a zjistit je nijak nelze. Uživatelé Hyperlink(x)u se ve větší míře k dobrovolné migraci na placené služby moc neměli, proto pravděpodobně zvolil CPress radikální krok – uživatel musí zaplatit 150 korun bez DPH za rok, nebo se odstěhovat se svým webem jinam (nabídka platí pouze pro stávající uživatele).

Jiří Hlavenka, předseda představenstva CPressu, k tomu dodává: „Zpoplatnění vypadá sice jako z nouze ctnost, ale není to tak. Půlka uživatelů chce funkce, které jim freehosting už dneska nemůže dát, nedává to nikde na světě zadarmo. Druhé půlce je to naprosto jedno, jsou to nefunkční weby beze smyslu, kde se nic neděje, nebo přesměrované stránky, nebo jen bloklé atraktivní domény 3. řádu atd. A ti první jsou bez problémů ochotní něco málo zaplatit. Provozovatelé seriózních webů navíc celkem jednohlasně žádají vysokou konektivitu a výkon – tohle dnes taky žádný freeweb neposkytuje.“

CPress měl v podstatě tři možnosti, jak nerentabilní provoz freewebů řešit. Buď je dotovat dál, nebo službu zavřít, či ji globálně zpoplatnit. Poslední varianta se jeví z ekonomického hlediska s přihlédnutím na dosud vynaložené náklady jako asi nejefektivnější. Počet uživatelů, kteří za freehosting zaplatí, je ve hvězdách. Netroufnou si to odhadnout ani lidé z CPressu, nicméně Jiří Hlavenka prozradil, že mají nyní celkově 185 klientů platících za webhostingové služby, zhruba dvě třetiny z nich jsou bývalí uživatelé freewebů.

BRAND24

Zpoplatnění Hyperlinku a Hyperlinxu dost možná naruší plány velkých webhosterů, jako například společnosti Globe Internet, která se koupí HOSTING CZ snaží získat i „low-endové“ klienty na tarif Pakatel za cenu 498 Kč/rok (konečná cena, HOSTING CZ není plátcem DPH). Na Pakatel CPress také zareagoval, nabízí podobný tarif, ale s lepšími parametry, za 466 Kč včetně DPH. Bude zajímavé sledovat, komu dříve povolí nervy a bude cenu snižovat dolů.

CPress zpoplatněním zabil dvě mouchy jednou ranou. Zbaví se uživatelů, ze kterých by peníze pravděpodobně nikdy nezískal a zvýší tržní podíl na poli komerčního webhostingu.

Budou následovat kroky CPressu i další české freehostingy?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je editorem zpravodajského serveru i-noviny.cz.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).