Hlavní navigace

Byl to špatný rok pro Novu, a ten letošní bude ještě horší

2. 1. 2011
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Pokud se má někdo obávat letošního roku, je to televize Nova. Už loni povážlivě zakolísala, i když její pozice lídra trhu nebyla přímo ohrožena. Sledovanost Novy se ale „drolí“ mezi malé digitální programy, a nezachraňuje ji ani filmový kanál Nova Cinema, ani soustředění na mladší cílovou skupinu diváků ve věku od 15 do 54 let. Loni Nova přišla o šest procentních bodů v podílu na dospělém publiku a letošek by mohl rozhodnout o tom, zda jí zůstane pozice číslo jedna mezi českými televizemi.

Slabý odvar toho, co dřív byla Nova

Nova žije už delší dobu ze své podstaty. Pomáhá jí silná značka a dřívější pověst. Její program je slabým odvarem toho, na co byli její diváci zvyklí z minulosti. Až na pár výjimek z něj zmizely všechny původní formáty, Nova se naprosto vzdala vlastní investigativní publicistiky, diskusních pořadů, většiny zábavných show a totálně zredukovala výrobu seriálů – vlastně jen na ty dva nekonečné, z kterých teď dělá pomalu teleshoppingové spoty (Ulice a Ordinace). Právě tyto dva seriály a Televizní noviny jsou pro Novu jedinými opěrnými body, které jí drží pozici lídra.

Novu loni postihlo hned několik zemětřesení: finanční (musela si půjčovat na splácení dřívějších úvěrů a její majitel vydával dluhopisy), reklamní (kvůli ekonomické krizi se zájem o inzerci v televizích stále nevrátil na úroveň před jejím začátkem), ale především personální. Navenek neotřesitelné vedení Novy se na podzim rozdrolilo a personální masakr, který odstartoval rumunský šéf skupiny CME Adrian Sarbu, nadělá v televizi ještě pořádnou paseku. Vyjmenujme si jen ty nejdůležitější kroky, které se staly pod Sarbuovým vedením.

Nesmyslná koupě Mediafaxu: tunel za bílého dne

Televize koupila v době krize za symbolické jedno euro po uši zadluženou a prodělečnou tiskovou agenturu Mediafax, kterou v Česku založil jako svůj vlastní podnik právě Adrian Sarbu. Na Novu přešly nejen její dluhy, ale také dvě stovky zaměstnanců, z nichž část Nova musela absorbovat do nově utvořeného zpravodajského centra, v němž se spojila tradiční redakce zpravodajství a publicisticky pro televizní vysílání s internetovým oddělením Novy. Důsledek? Nova kvůli snižování nákladů propustila šéfredaktory zpravodajství a publicistiky a jejich funkce zrušila. Odejít museli i někteří další interní redaktoři a krajánci.

Integrace Mediafaxu do zpravodajského centra Novy nepřinesla vůbec nic – agentura stále nemá dostatek klientů, tím největším nadále zůstává Nova. Nepomohla ani každodenní reklama v Televizních novinách, kde reportéři přímo zmiňovali jako zdroj zpráv Mediafax, ačkoli u jiných převzatých zpráv původní zdroj nejmenovali (a už rozhodně ne konkurenční tiskovou agenturu ČTK). Výše dluhů, které musí Nova za Mediafax splatit, televize nikdy nekomentovala, ale podle neoficiálních zdrojů by mělo jít o stovky milionů korun. To by nebylo málo ani v době největšího ekonomického rozkvětu, natož ve vrcholící krizi.

Personální tsunami

A pak se začalo rozpadat samotné vedení Novy. V květnu na veřejnost prosákla informace, že výkonný ředitel Novy a dlouholetý jednatel její licencované společnosti CET 21 Milan Cimirot televizi opustí. Stalo se tak v červnu. Mezitím přišly Hospodářské noviny s informací, že generální ředitel Novy Petr Dvořák, který se mezitím stal viceprezidentem CME pro televizní vysílání, z televize také odejde a na jeho místo nastoupí dosavadní ředitelka marketingu a PR Miloslava Nováková. Nova to vehementně popírala, ale na podzim se ukázalo, že Dvořák skutečně odchází – navzdory tomu, že začátkem roku získal kontrakt se CME na následující tři roky.

Dvořákově odchodu předcházela roztržka mezi Adrianem Sarbu a generálním ředitelem slovenské televize Markíza Václavem Mikou, která vedla v polovině září k Mikově rezignaci. To byla jen předehra k velkým personálním změnám v Markíze i Nově, která během loňského roku převedla Markízu přímo pod svá křídla, tedy pod společnost CET 21. Za Dvořákem se krátce nato vydal i David Stogel, programový ředitel Novy, který po červnovém odchodu Milana Cimirota zastával funkci výkonného šéfa Novy. Moc dlouho se v ní neohřál. Nahradil ho obchodní ředitel Jan Řehák.

Adrian Sarbu

Adrian Sarbu, hrobař televize Nova? (Foto: archiv CME)

Centralizace a nástup poslušných manažerů

Největším překvapením ale bylo obsazení funkce generálního ředitele Novy. Od Nového roku se jím stal Jan Andruško, právník, který kdysi pomáhal s prodejem Novy od PPF zpět do rukou americké CME, která začátkem 90. let financovala její start. Andruška totiž na trhu nikdo příliš nezná. Druhým překvapením bylo jmenování ředitelky česko-slovenské verze hudebního kanálu MTV Alex Ruzek programovou šéfkou celé Novy. MTV totiž z hlediska programu za krátkou dobu své existence skoro nic nepředvedla – a nenabídla vůbec žádný vlastní pořad, nepočítáme-li Stahovák, který se ni přestěhoval z hlavního programu Novy.

Ze sesterské Markízy zase odešel šéf výroby Jaro Slávik (ano, jde o jednoho z porotců soutěže Česko Slovensko má talent, která běžela na konkurenční Primě a Jojce) a novou generální ředitelkou se stala Zuzana Ťapáková, dosavadní šéfka marketingu. V rámci úspor se z Markízy stalo detašované pracoviště Novy řízené z Prahy, což trefně komentoval v rozhovoru pro jeden slovenský bulvární deník zakladatel a první ředitel této televize Pavol Rusko. Všem těmto personálním změnám na Nově a Markíze předcházela restrukturalizace televizních holdingů, které provozuje CME, a právě ta bude zřejmě jejich důvodem.

Obsah už si Nova nevyrábí sama

Nejdůležitější změnou loňského roku totiž bylo oddělení výroby pořadů pro televize vlastněné CME od firem, které vlastní vysílací licence v jednotlivých zemích, kde tato firma působí. Nova si tak už svoje pořady nevyrábí sama, nýbrž je odebírá od společnosti Media Pro International (MPI). Tu sice také vlastní CME, jednotlivé pobočky MPI ale vedou jiní lidé než samotné televize. V praxi to pak znamená, že generální ředitel Novy nemá možnost zasahovat do výroby pořadů pro tuto televizi, protože je nevyrábí společnost CET 21, které šéfuje, ale MPI, která podléhá přímo vedení CME – stejně jako sám šéf Novy.

Hodně to připomíná skalní začátky Novy, kdy vedle licencované společnosti CET 21 stála ještě servisní organizace Česká nezávislá televizní společnost (ČNTS), která vyráběla veškerý obsah pro vysílání. Tohle rozdělení ale tehdy vedlo k obrovskému průšvihu, protože zahraniční investor (také CME), který do televize lil peníze na její rozjezd, kontroloval pouze servisní společnost ČNTS, kdežto to nejdražší – vysílací licenci Novy – držela česká firma CET 21, kterou ovládala skupina českých podnikatelů v čele s tehdejším ředitelem Novy Vladimírem Železným.

BRAND24

Počítá se s řízeným krachem televize?

Pak už jen stačilo, aby se Železný rozkmotřil se CME a ta se ho rozhodla odvolat z funkce ředitele Novy – najednou je ukázalo, že Američané nemají v ruce nic kromě firmy, která vyrábí pořady. Železný si začal vysílat „novou Novu“ s jinou servisní firmou. Později složitá struktura licencované a servisní společnosti zanikla, pod vedením finanční skupiny PPF, která vstoupila do Novy, se veškeré činnosti Novy soustředily do firmy CET 21. No a nyní se z ní zase vyvádějí jinam. Co to znamená? Těžko říct, ale Adrian Sarbu vždycky hleděl spíše na vlastní prospěch než na budoucnost firmy, kterou nevlastní, ale vede.

Sarbu se nyní bude snažit zachovat co největší zisky z Novy, která je od svého vzniku nejvýdělečnějším podnikem CME. Proto osekává náklady na její provoz, proto omezuje investice do programu a proto je Nova svým programem stále méně konkurenceschopná. Jenže vyžívat z podstaty lze jen omezenou dobu. Diváci brzy přijdou na to, že zajímavější program jim nabízejí jinde a z Novy bude místo zlaté slípky jenom skořápka. Ale to už by Media Pro International mohla vyrábět pořady pro úplně jiné televize.

Přijde letos Nova o pozici lídra na českém televizním trhu?

  • Ano.
    20 %
  • Je to možné.
    23 %
  • Spíše ne, ale její sledovanost se ještě zhorší.
    44 %
  • Absolutně ne.
    2 %
  • Nevím, je mi to jedno.
    11 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).