Případ U Zdroje je svým způsobem velmi zajímavý. Vznikl v dobách tak dřevních, že si už ani nejsem schopen vybavit, kterého roku to přesně bylo, snad 1996? V rolích autorů za ním stáli Jiří Pelech a Petr Prenghy, oba z CESNETu, pod jehož hlavičkou U Zdroje připravovali (a také v jeho doméně, server byl na adrese uzdroje.cesnet.cz). Jednalo se o klasický katalogový server ve stylu Yahoo, který byl vlastně prvním zdrojem tohoto typu u nás. Předtím existoval jen Seznam zdrojů CESNETu, který patrně dodnes spravuje Pavel Satrapa, leč ten nebyl řazen tématicky – obsahoval jen přehled všech tehdejších WWW serverů, FTP serverů, elektronických konferencí a podobně s popisem jejich provozovatele.
Kdoví proč však U Zdroje hned zpočátku nedosáhly širokého ohlasu, patrně za to mohla tvář jejich stránek, dlouhá doména (ovšem v tehdejších dobách na to byli Internauti zvyklí, ne jako dnes), rozhodně nedostatečná propagace a snad i poněkud zvláštní název. Pak ovšem události nabraly rychlý spád – na scénu totiž přišel Seznam, který na sebe strhnul všechnu pozornost a U Zdroje se poznenáhlu vytrácely. Mám ještě v živé paměti, jak v jedné elektronické konferenci reagoval Petr Prengy na informaci od Iva Lukačoviče, že byl Seznam spuštěn. Prohlásil tehdy velmi stručně a lakonicky zhruba toto: „Originál si můžete prohlédnout na uzdroje.cesnet.cz a ještě k tomu rychleji.“ A nebyl tak daleko od pravdy: ačkoliv dnes kdekdo po právu kritizuje epigony Seznamu, málo se ví, že i Ivo Lukačovič se při jeho tvorbě nechal výrazně inspirovat právě U Zdroje a to nejen po grafické stránce, ale zejména co se konkrétních odkazů a jejich popisů týče.
Nyní se tedy U Zdroje znovu zvedají z prachu a přestože doména uzdroje.cz je stále psána na Petra Prenghyho, není těžké odhadnout, kdo za tímto zmrtvýchvstání stojí. Všechny reklamní pozice jsou totiž administrovány systémem AdBanner, který používá Mobil server (a shodou okolností ho pro něj na zakázku napsal kolega Petr Tesařík). A co víc, na titulní straně jsou odkazy na zpravodajství tří serverů – Mobil serveru, Grafiky On-line a iPortu. Lidé z Mobil serveru, kteří naplnili nové kanceláře, evidentně přes léto nezaháleli.
U Zdroje jsou v této chvíli pouze klasickým katalogem, ale nelze vyloučit, že se k němu v dohledné době přidají i další služby, jako je třeba free-mail. Osobně jsem k jeho dalšímu úspěchu v této podobě skeptický: zatím je stále jen jedním z mnoha, nemá nic, co by někoho mohlo přimět k tomu, aby jej používal namísto Seznamu, Atlas či nového Centra. Ovšem takhle chytří jsou u Mobil serveru jistě taky, takže lze očekávat další rozvoj – pokud se ovšem nebude opakovat historie a U Zdrojům znovu neujede vlak.
Pod kotel přitom řádně přiložili tvůrci druhého nového prohledávače, který nese název Centrum. Připravila ho společnost NetCentrum, která dosud stála spíše v pozadí a podílela se na cizích projektech, jako bylo třeba eCity. Velmi zajímavé je však jméno druhého partnera, který stál u kolébky Centra: není jím nikdo menší, než SPT TELECOM, který je zejména marketingovým partnerem. V této oblasti bychom se tedy mohli dočkat zajímavých překvapení – a ani přes 35 tisíc stávajících zákazníků Internet OnLine by při správném využití nemusel být malý potenciál.
Centrum toho nabízí hodně. Vedle klasického katalogu je to i fulltextový vyhledávač, který má ambice vyřešit klasické bolesti českého Internetu, který doposud skutečně nemá opravdu funkční fulltext – Atlas, a především Kompas, při vší úctě k jejich tvůrcům, neplní svůj úkol tak, jak by měly. Leccos napoví i to, že hlavou programátorského týmu Centra je Martin Mareš, v programátorské obci celkem populární postava, která se podílela již na projektu vyhledávače Sherlock. Samozřejmostí je i free-mail, který nabízí současně i free-web. Centrum také zřejmě nejvíce ze všech současných prohledávačů pokročilo na poli personalizace, která vypadá velmi zajímavě.
To, co mi osobně připadá jako úplně nejzajímavější, jsem si nechal na konec. Největším úkolem, který před NetCentrem stojí, je nepochybně přetáhnout uživatele ostatním a udržet si je. Pomoci by jim v tom měl věrnostní program Bonus.centrum, který napodobuje sbírání kreditů, jak jsme si na to zvykli třeba v samoobsluhách. Každý registrovaný uživatel dostavá za každou shlédnutou stránku jeden kredit, denně maximálně 150 kreditů, které pak může vyměňovat za zajímavé slevy, rozšíření svých možností na Centru nebo přímo něco vyhrát. V současné době tak „věrní“ uživatelé mohou soutěžit o barevnou televizi Sony, dovolenou v Itálii, ovšem za každých 1000 kreditů si například mohou rozšířit velikost své schránky o 1 MB. To se mi zdá od NetCentra velmi chytré a jsem zvědav, kdo a za jak dlouho to okopíruje; je to opravdu dobrý nápad.
Na poli prohledávačů je těsno. Seznam si oproti ostatní udržuje náskok, který na první pohled vypadá takřka nepřekonatelně; podle mého názoru by však při vhodné stategii a dostatečném množství finančních prostředků jeho postavení mohlo být ohroženo. První metou Centra jistě bude dohnání a předehnání Atlasu, který je přeci jen dosažitelnější. Pak se uvidí.