Podle představitelů NetCentra stráví uživatelé na jejich portálu zhruba 7 milionů minut denně, přičemž asi třetina uživatelů používá pro přístup dial-up z domova. Je jasné, že pokud někdo „sedí“ na podobném balíku provolaných minut, musí zvažovat možnosti, jak z nich získat nějaký příjem. Strategií NetCentra je tedy snaha o převedení těchto uživatelů ke svému vlastnímu připojení, díky čemuž bude následně moci inkasovat provizi z provolaných minut od Českého Telecomu a případně dalších operátorů.
Na první pohled to vypadá jako logická úvaha, podle mého názoru to však Centrum nebude mít tak jednoduché. Především je třeba vzít v úvahu, že uživatelé jsou zpravidla konzervativní a pokud už nějakého poskytovatele používají a jsou s ním spokojení, nebudou mít důvod jej měnit. Stávajících čtyři poskytovatelé se proto obracejí především na potenciální uživatele, kteří se na Internet teprve chystají – proto ta reklama na billboardech a v televizi. Marketingový potenciál Centra samozřejmě nelze podceňovat, ale získávat uživatele přímo na Internetu je v tomto případě složitější než jinde – a tam jsou ostatní poskytovatelé (= telekomunikační operátoři) silnější v kramflecích (a především v peněženkách). Centrum navíc zatím nedává svým uživatelům žádný hmatatelný důvod, proč by měli pro přístup k jeho serverům používat i jeho vlastní připojení. Neobstojí ani případný argument o vyšší rychlosti: Centrum nedávno oznámilo přesun svých serverů od GTS do sítě Nextry, dial-up je však provozován u Aliatelu, takže provoz mezi nimi půjde v každém případě přes NIX.
Poměrně zajímavé je samotné technické řešení. Centrum pochopitelně nemá kapacity na to, aby mohlo samostatně provozovat kompletního poskytovatele připojení. Jeho služba proto funguje formou out-sourcingu. Využívá přitom služby Minutový partner, kterou velkým poskytovatelům obsahu nabízí již zmíněná společnost Aliatel. Podstatou je jakýsi pronájem přístupových bodů s kompletním servisem. V praxi to funguje tak, že Aliatel vyinkasuje od Českého Telecomu provizi za provolané minuty, část z této částky předá Centru – a spokojení mohou být všichni. Osobně to považuji za velmi rozumné řešení, protože se oba partneři mohou věnovat tomu, v čem jsou silní (jeden technické, druhý marketingové stránce).
Centrum svou novou nabídkou potvrdilo svou pověst inovátora a nepochybně se mu podaří znovu vzbudit značný rozruch. Jeho připojení zadarmo nepochybně získá své uživatele a zřejmě bude pro Centrum i finančním přínosem, je však krajně nepravděpodobné, že by dokázalo ohrozit čtyři zavedené poskytovatele – to však asi NetCentrum ani nečeká.
Pokud si budete chtít službu vyzkoušet sami, veškeré potřebné informace najdete na serveru internet.centrum.cz. Je tu ovšem malý háček: služba zatím funguje jen v Praze.