Mezi největší lákadla bezpochyby patří ona zmiňovaná možnost spoření kreditů, které uživatel získává za každou shlédnutou stránku. Za nasbírané kredity je možné zvětšit kapacitu poštovní scránky (až na 50 MB), získat slevu na některé výrobky či služby (letenku, zájezd), nebo je dokonce získat zadarmo (knížku, časopis). Po spuštění služby probíhala soutěž o televizi, ta už ale má svého majitele. Také se můžete účastnit losování o ceny nebo si zahazardovat a zahrát si Jackpot. Tento u nás zatím ojedinělý způsob získávání klientů je jistě perspektivní cestou, kterou se dle mého názoru jistě vydají i další servery.
Sbírání kreditů je jistě hezká věc, ale důležitá je především funkčnost a nabízené služby. Tím hlavním, čím se Centrum chlubí je personalizace stránek. V podstatě jde o vytvoření vlastní startovací stánky, která vám má usnadnit používání internetu. Něco podobného nabízí i Atlas a proto mne velmi zajímalo, jak to funguje na Centru. Musím uznat, že jeho tvůrci odvedli vskutku kvalitní práci. Vaše startovací stránka je rozdělena do tří sloupců, do kterých si můžete umístit políčka s jednotlivými službičkami a informačními zdroji. Mezi tato políčka patří katalog Centra (v plné či zkrácené verzi) nebo miniaturní rozhraní pro telefoní seznam, fulltextové vyhledávače (Centrum, Altavista, AllTheWeb) či katalogy (Yahoo, Lycos, Excite, 100hot, Snap, LookSmart).
Dále si pak na svoji stránku můžete zařadit vtip dne, katalog obchodů, ekonomické a finanční informace a titulky aktuálních článků z vybraných zpravodajských serverů (např. Lupa, ISDN, Mobil, Root, iDnes, MFDnes). Některé servery nabízejí více kategorií zpráv (MFDnes 14), takže si můžete zobrazovat jenom oblasti, které vás zajímají (např. regionální zpravodajství apod.). U každého serveru si můžete vybrat, kolik posledních zpráv se má zobrazovat. Vyberete si tedy servery, které vás zajímají, a ušetříte poměrně hodně času, který byste strávili procházením jednotlivých stránek a hledáním nových článků. Prostě přijdete k počítači, pustíte váš oblíbený prohlížeč a hned vidíte, co je kde nového. Líbí se mi, že narozdíl od Atlasu jsou články rozděleny podle zdrojů, takže víte, co od kterého článku můžete očekávat (obsah, popřípadě kvalita). Nevýhodou je absence některých oblíbených zdrojů informací, v tomto směru je na tom Atlas lépe.
Na svojí stránce můžete mít k dispozici i rozsáhlý informační servis ohledně počasí. Kromě mapy počasí a několika forem předpovědi můžete sledovat stav toků, počasí v evropských městech a letoviscích a lokální předpovědi počasí. Ve všech případech si samozřejmě můžete vybrat, které řeky, města nebo místa vás zajímají. Také můžete mít aktuální přehled o televizním programu, vybíráte z nabídky 31 kanálů, přičemž si můžete zvolit v kterou hodinu a kolik programů vás na daném kanálu zajímá. Já si například nechávám zobrazovat tři pořady po dvacáté hodině, které jsou delší než 10 minut.
Na důležité události vás upozorní připomínač. Nastavíte datum a popis události a zvolený počet dní předem jste na událost upozorněni. Nakonec popíšu jedno z nejdůležitějších políček, kterým jsou záložky (bookmarky). Jsou realizované pomocí rozevírací nabídky (combobox), což přináší úsporu zabíraného místa ale zároveň zpomaluje přístup k jednotlivým záložkám. Proto bych uvítal také možnost vložení frekventovaných záložek, umístěných přímo na stránce.
Právě obrovské možnosti v oblasti uživatelského nastavení činí Centrum velmi zajímavým a užitečným. Políčka na stránku máte opravdu z čeho vybírat, většinu z nich můžete navíc přizpůsobit vlastním požadavkům a představám. Má to však i druhou stranu mince. Po chvíli hraní si vytvoříte nádhernou startovací stránku s obrovským množstvím informací, ze které však v průběhu používání začnete políčka zase odebírat, protože zjistíte, že natahování stokilobajtové stránky chvíli trvá. Mne se podařilo dosáhnout optimálního poměru velikost/užitečnost při 40 Kb, což je použitelné i na komutované lince (zejména pokud jste připojeni 56k modemem přes IOL, kde se nachází i Centrum).
Další dnes již běžnou službou je provoz emailové schránky. V tomto směru jsou nabízeny standardní služby, které se od ostatních liší jenom v drobných detailech. Jako největší nedostatek vidím nemožnost třídit doručou poštu v uživatelských filtrech i podle příjemce zprávy. Pokud jste přihlášeni do nějaké eletronické konference, je velmi užitečné dopisy z této konference ukládat do zvláštní složky, přičemž identifikace těchto dopisů je ve většině případů možná pouze podle adresáta (kterým bývá právě adresa konference). Pro úplnost dodávám, že možnost třídění podle adresáta neumožňuje ani Seznam email, zatímco Atlas tuto možnost poskytuje. Dalším významným nedostatkem je nemožnost odložení rozepsané zprávy.
Centrum je rozhodně zajímavý projekt a pokud se jeho autorům podaří udržet krok s dobou, máme se určitě nač těšit. Má sice drobné chyby a nedostatky, ale autoři slíbili jejich brzké odstranění. Na rozdíl od Atlasu je rozsah nabízených služeb užší, ale jednotlivé služby jsou lépe integrovány a většinou je vidět, že byl kladen důraz na maximální účelnost. Navíc se mi i vzhled stránek Centra líbí více, než Atlas, ale to už je opravdu můj subjektivní názor.
Starší, související články: