Hlavní navigace

Centrum spustilo novou reklamní kampaň

11. 11. 2002
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Za kontroverzní lze označit reklamní kampaň, kterou se v roce 2000 portál Centrum definitivně posunul na třetí místo v rámci českého Internetu. Jedni vyzdvihovali její kreativitu, druzí pochybovali o jejím efektu. Nyní nastal čas na druhé podání. Zbrusu nová reklamní kampaň Centra začala zaplavovat rádia a tiskoviny.

Jako dárek k třetímu výročí založení si portál Centrum.cz dal změnu designu. Na rozdíl od té předchozí byla údajně uživateli přejata převážně kladně. A jak by také ne. Titulní strana nápadně připomíná titulní stranu amerického portálu Yahoo! a lze se oprávněně domnívat, že Yahoo! při práci na novém designu provedl mezi uživateli řadu průzkumů. :-) Z celkového počtu 598 ohlasů bylo 163 záporných a 387 kladných; zbytek je nerozlišitelný. O půlnoci 3. října měl portál takřka dvojnásobnou návštěvnost a provozovatelé tvrdí, že došlo oproti září k 20procentnímu růstu návštěvnosti. To je však možné přikládat návratu studentů do škol. Druhým počinem oslavy bude reklamní kampaň.

V jednom ohledu je reklamní kampaň Centra z května 2000 dodnes nepřekonanou. Portál s ní přišel osm měsíců po svém spuštění a zatímco marketingové snahy konkurence se omezovaly na to, co se podařilo či nepodařilo vybarterovat, Centrum rozbilo prasátko a za 10 milionů korun si zaplatilo reklamní kampaň ve střihu telekomunikačního operátora. Já jsem si o jejím přínosu z hlediska návštěvnosti myslel své, neboť jsem k televizním reklamám na internetové projekty skeptický, nikdy jsem však nepochyboval, že portál zviditelní. Oldřich Bajer, ředitel Centra, říká, že reklamní kampaň se zaplatila do konce roku, protože oslovila marketingové pracovníky svou kreativitou, kterou jí lze sotva upřít.

V pořadí druhá reklamní kampaň se vydává trochu jinou cestou. Jejím cílem tentokráte není zvýšení návštěvnosti, ale posílení image portálu a zejména zavedení nového loga Centra, jež bylo hlavní motivací k nedávné změně designu. Soukromně se přiznám, že mě nové logo příliš neoslovuje. Není to jen pro použitou kurzívu, jíž v logu nepovažuji za nejšťastnější nápad, ale především kvůli šipce, která připomíná spíše burzovní společnost, nikoli však „centrum“. Přiznávám ovšem, že to může být způsobeno nedostatkem osobního vkusu, protože se mi nelíbí ani jiná loga, jež jsou zavedená a která ostatní považují za mimořádně vzrušující (plážové oblečení Quicksilver, sportovní obuv Nike).

Ve své knize Ogilvy o reklamě David Ogilvy píše, že pokud inzerovaný produkt nemá žádnou hmatatelnou vlastnost, která by jej odlišovala od ostatních, je třeba ji vymyslet. Například telekomunikační operátor Aliatel se od konkurence snaží odlišit tím, že je nejspolehlivější. Takové tvrzení však „stojí na vodě“, a tak jej říká oklikou, aby se vyhnul negativním ohlasům, jež sklidil Český Telecom, když prohlašoval, že Quick je nejrychlejší Internet zdarma. Portál na to šel od lesa, resp. použitím základní propagandistické metody, které se říká přenesení autority. Jeho slogan „Centrum.cz – nejlepší místo v celé.cz“ odkazuje na výsledky ankety Český Zavináč 2001, kde Centrum zvítězilo v hlasování o nejlepší portál.

Reklamní kampaň se sestává ze tří grafických prací ([1], [2], [3]) a dvou rádiových spotů ([1], [2]). Narazit byste na ni měli v rádiu, tisku a venku, ale i jinde. Mezi hlavními médii bude 14 dnů na Rádiu Impuls, posledních několik měsíců nejposlouchanější celoplošné stanici, a časopisech Esquire, Euro a Internet. Její cena je šest milionů korun, v porovnání s rokem 2000 tedy přibližně poloviční, a zastoupena není televize. Posoudit kvalitu rádiových spotů je pro mě jako neposluchače rozhlasu obtížné, ale domnívám se, že nezapadnou, stejně jako grafické práce. I když na mě s výhledem, že takto budu vypadat po 40 letech používání Centra, příliš imageově nepůsobí. :-) Myšlenka imageové reklamy na „nevýrobek“ je pro mě neuchopitelná.

Jako perličku závěrem portál uvedl službu slovníky umožňující překlad do šesti světových jazyků a brněnského hantecu, který je populární zejména od okamžiku, kdy televizní reklama nejmenovaného brněnského pivovaru vyvolala mezi českými (čti pražskými) nacionalisty tolik zlé krve. Slovníky měly každopádně skvělý launch, protože celé úterý byla titulní stránka Centra v hantecu a hned ráno kdosi zavolal do brněnského Rádia Kiss, že portál byl hacknut, takže se celý den vysílala tisková oprava. Ať už byl telefonát záměrný či nikoli, vzhledem k množství nacionalistů v Brně si Centrum přišlo na pěkných pár uživatelů. :-) Tahle nahlas se takto banální službu ještě nikomu spustit nepodařilo.

WT100


13. října 2002 – Rádio Kiss Hády v žádném případě nebylo jakkoliv zapojené do reklamní akce na serveru CENTRUM.CZ. Nikdo o hacknutém serveru do rádia nevolal. Nikdy se nevysílala jakákoliv omluva za údajnou chybnou informaci.

Pavel Šimonek, moderátor

Líbí se vám reklama Centra?

Autor článku

Score => Lupa.cz => M&W => Advertures => McCann Prague => Leagas Delaney Hamburg / Prague => Dark Side => [?]

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).