Hlavní navigace

Ceny Křišťálové Lupy za rok 2007 předány

23. 11. 2007
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: 74287
Druhý ročník ankety Křišťálová Lupa - Cena českého Internetu byl úspěšně zakončen. Vyhlášení výsledků hlasování čtenářů a odborné poroty proběhlo v pražském Restaurant & Cocktail baru p.m. za účasti mnoha významných jmen českého Internetu i veřejného dění. V průběhu neformálního večera byly oceněny nejoblíbenější a nejzajímavější projekty a služby českého Internetu za rok 2007. Kdo se stal osobností roku? Který vyhledávač je podle čtenářů nejlepší? Kdo získal Křišťálovou Lupu za projekt roku?

Anketa Křišťálová Lupa vznikla minulý rok z potřeby zviditelnit český Internet, upozornit na zajímavé projekty a služby a ocenit jejich tvůrce a provozovatele. Na rozdíl od všech předchozích anket, které se v minulosti věnovaly oblasti Internetu, nerozhodují o vítězi jednotlivých kategorií porotci, nýbrž sami čtenáři, s výjimkou Projektu roku a Anticeny, o kterých rozhoduje odborná porota, složená z významných osobností podnikatelského, mediálního a internetového světa. Porota nicméně vybírá z projektů, které nominuje opět veřejnost.

Průběh hlasování

Čtenáři měli možnost nominovat do jednotlivých kategorií své libovolné favority. Nominační fáze ankety probíhala od 13. srpna do 9. září 2007 a oproti minulému roku přibyla kategorie komunitní projekt. Pět nejlepších projektů, služeb či osobností v každé kategorii postoupilo do hlasovací fáze, která probíhala od 24. září do 28. října a zúčastnilo se jí více než 20 tisíc čtenářů, což je oproti prvnímu ročníku zhruba dvojnásobný nárůst. Je tedy nepochybné, že popularita ankety u internetových uživatelů roste. Navíc se druhý ročník mohl těšit opravdu široké mediální podpoře. Úspěšný první ročník ankety ukázal, že podobné akce, které by upozornily na kvalitní projekty a služby, českému Internetu chybí. Navíc prostřednictvím podobných anket, o jejichž výsledcích rozhodují převážně sami čtenáři, se mají možnost zviditelnit i služby a projekty, nabízející uživatelům zajímavé či jedinečné služby bez ohledu na míru jejich propagace.

Průběh večera a výsledky

Samotné slavnostní večerní vyhlášení výsledků se uskutečnilo v prostorách pražského Restaurant & Cocktail baru p.m. a plynule navázalo na celodenní odbornou konferenci Czech Internet Forum 2007, jejímž cílem byla reflexe aktuálního stavu a vývoje internetového prostředí v České republice. Úměrně tomu, jak vzrostl oproti minulému roku počet hlasujících, vzrostl i počet účastníků slavnostního večera. Role moderátora se opět ujal Jakub Železný. K příjemné atmosféře večera přispěla v několika vstupech v průběhu vyhlašování a následně po jeho ukončení skupina Buty.

Křišťálová Lupa - Jakub Železný

Jakub Železný zahajuje slavnostní vyhlášení výsledků ankety Křišťálová Lupa 2007.

Zatímco šéfredaktor severu Lupa.cz Aleš Miklík na úvod bilancoval rok 2007 z pohledu českého Internetu, v sále mezitím vybouchlo několik reflektorů. Není jasné, zda destrukce byla součástí programu, nebo se jen projevila únava materiálu či „vyšší moc“.

Na rozdíl od minulého ročníku, kdy organizátoři pěli vítězům jednotlivých kategorií pouze chválu, letos se rozhodli o vtipnou a konstruktivní kritiku.

„V rámci programu jsme si dovolili u jednotlivých vítězů vždy takové malé pošťouchnutí. Říkali jsme si, že Lupa má už dostatečnou autoritu na to, aby si něco takového mohla dovolit. Protože velice dobře víme, jak vážně nás naši čtenáři berou,„ poznamenal na úvod výkonný ředitel společnosti Internet Info Ján Simkanič. Na plátně se v tu chvíli objevil příspěvek jednoho z čtenářů Lupy, který to v diskuzi pod článkem vyjádřil slovy: „Článek nestojí za nic, nedozvěděl jsem se z něj ani jednu relevantní informaci z oblasti IT security, autor je vůl.“

E-shop

1. CzechCompu­ter.cz
2. Alza.cz
3. Mimibazar.cz
4. VltavaStores­.cz
5. Mall.cz

Jako první musel čelit kritice ze strany Jakuba Železného jednatel společnosti CzechComputer Josef Matějka. Ačkoli je e-shop u internetových uživatelů oblíbený, jeden z nich si přímo na stránkách e-shopu postěžoval na to, že mu v kamenných prodejnách chybí toalety.

V CzechComputer jsem ještě nikdy nic reklamovat nemusel, ale svůj nezájem o blaho zákazníků dávají najevo už tím, že tam nemají WC. Spolu s obvykle dlouhými čekacími dobami a hustou zástavbou okolo je to skutečně vražedná kombinace.

Josef Matějka přislíbil, že v nových prodejnách bude na přání zákazníků v tomto směru pamatováno. Na otázku, zda budou záchody zřízeny i v již existujících pobočkách, se však zdráhal odpovědět.

Webhoster

1. Webzdarma.cz
2. IC.cz
3. Webgarden.cz
4. Gigaserver.cz
5. Savana.cz

Jaromír Lněnička, jednatel společnosti AYA CZ, která provozuje WebZdarma.cz, musel zase vysvětlovat, proč na dotazy, jejichž řešení lze nalézt v sekci podpory a neoficiální FAQ nebo v diskuzním fóru, zákazníci nedostanou odpověď. Prý není v současné době v silách zaměstnanců odpovídat na dotazy všech uživatelů, ale není vyloučeno, že společnost v budoucnu přijme další pracovní síly, aby se situace zlepšila.

Web veřejné správy

1. Justice.cz
2. Czech.cz
3. Portal.gov.cz (Portál veřejné správy)
4. Mvcr.cz (Ministerstvo vnitra)
5. Mpsv.cz (Ministerstvo práce a sociálních věcí)

Křištálovou Lupu předala tiskové mluvčí ministerstva spravedlnosti Zuzaně Kuncové ředitelka Transparency International Adriana Krnáčová.

Firemní web

1. Vodafone.cz
2. T-mobile.cz
3. Studentagen­cy.cz
4. 802.cz
5. Symbio.cz

Ačkoli firmy svým zákazníkům předvádějí hlavně svou přívětivou tvář, díky síle Internetu mohou uživatelé snadno předat informace o tom, jak to je všechno ve skutečnosti. Na YouTube se totiž objevila údajně necenzurovaná verze reklamy vítězného mobilního operátora. Podle Martina Jaroše, ředitele reklamní komunikace Vodafone ČR, se nejedná o verzi, kterou by si operátor nechal vyrobit. Spot se mu ale líbí a nabízí jeho tvůrci finanční odměnu.

Freemail

1. Email.seznam­.cz
2. Gmail.com
3. Email.centrum­.cz
4. Email.atlas.cz
5. Mail.volny.cz

Křišťálovou Lupu za nejlepší freemail převzal produktový manažer Email.cz Petr Přibyl z rukou nejznámější české poštovní doručovatelky Ester Janečkové. Ta ale toto oslovení odmítla s poukazem na to, že jako pošťák funguje její spolupracovník Ondra, a ona se považuje spíše za zpovědnici.

Vyhledávač

1. Google.cz
2. Seznam.cz
3. Centrum.cz
4. Jyxo.cz
5. Atlas.cz

Google byl opět uživateli oceněn jako nejlepší český vyhledávač, ačkoli jeho podíl na trhu je stále o více než polovinu menší, než je podíl vedoucího Seznamu. Google si ale na rozdíl od Atlasu či Centra v poslední době výrazně polepšil. Šéfka českého zastoupení Taťána le Moigne musela vysvětlovat nejen Jakubovi Železnému, ale i všem ostatním účastníkům slavnostního večera, proč stránky pro děti – zemepohadek.cz – mohou podle výsledků vyhledávání v Googlu poškodit uživatelův počítač. Podle Taťány se jedná pravděpodobně o chybu a Google prý rozhodně nemá nic proti dětem ani pohádkám.

Křišťálová Lupa - Taťána Le Moigne

Taťána le Moigne má děti a pohádky ráda.

Obecné zpravodajství

1. iDnes.cz
2. Novinky.cz
3. Aktuálně.cz
4. iHNed.cz
5. ČeskéNoviny.cz

Šéfredaktor iDNES.cz Michal Hanák převzal Křišťálovou Lupu od budoucího ředitele zpravodajství České televize Milana Fridricha. iDnes.cz se samo označuje jako nejdůvěryhodnější zpravodajství na českém Internetu. A jako takové dokáže měnit přirozený chod věcí. Například v říjnu redaktoři iDNESu zveřejnili článek, který informoval o tom, že slovenská zpěvačka Dara Rollins je v desátém měsíci těhotenství.

Specializované zpravodajství

1. Rodina.cz
2. Onlajny.cz
3. Dama.cz
4. Ronnie.cz
5. Bozpinfo.cz

Křišťáloví Lupa - Kateřina Hrubešová

Kateřina Hrubešová, výkonná ředitelka Sdružení pro internetovou reklamu, vyhlašuje vítěze v kategorii Specializované zpravodajství.

Zábava a bulvár

1. Super.cz
2. Blesk.cz
3. Lost.cz
4. Prison-break.cz
5. Bugemos.com

Křišťálovou Lupu v této kategorii přišel předat Jiří X. Doležal v doprovodu věčně veselého Zeleného Raoula, jehož přítomnost vyvolala v sále vlnu nadšených ovací. Na otázku, zda-li vědí, proč tuto cenu předávají zrovna oni, odpověděl JXD, že netuší, a zelený Raoul prohlásil, že je mu vedro a chce se mu na záchod. Zástupkyně serveru Super.cz Markéta Hellingerová se přítomným přiznala, že to byla ona, kdo vypustil do světa zprávu o „desetiměsíčním těhotenství“ Dary Rollins. Inu opisovat se nemá.

Komunitní projekt

1. Viry.cz/forum
2. Jabbim.cz
3. Andor.cz
4. Aragorn.cz
5. Sgwg.net

Provozovatel serveru Viry.cz Igor Hák převzal ocenění od psychologa a vedoucího supervizora střediska Drop-In Ivana Doudy.

Blog

1. ilblog.cz
2. Cuketka.cz
3. Qark.net
4. Radekhulan.cz
5. Podnikanivu­sa.com

Křišťálovou Lupu v kategorii blog předával Tomáš Baldýnský, který již při vyhlašování výsledků prvního ročníku ankety způsobil společně s Františkem Fukou pozdvižení, když si uzurpovali cenu v kategorii Bulvár a zábava a regulérnímu vítězi ji pouze zapůjčili. Tentokrát Tomáš opět nezklamal, když se snažil prosadit svého favorita – blog Radka Hulána. Podle Tomáše totiž v sobě každý máme svého Radka Hulána. Nakonec se ale cena dostala do správných rukou a Ivo Lukačovič mohl přítomným vysvětlit svou teorii týkající se chování kostiček stavebnice Lego v čase a prostoru.

Křišťálová Lupa - Tomáš Baldýnský

Tomáš Baldýnský by raději ocenil Radka Hulána…

Osobnost

1. Ivo Lukačovič
2. František Fuka
3. Bohumil Přecechtěl
4. Dušan Janovský
5. Leoš Literák

Protože Ivo vyhrál Křišťálovou Lupu v kategorii osobnost roku již podruhé, mohl si vyslechnout vzkaz od samotného Karla Gotta: „Budeš si muset zvyknout, Ivo!"

Křišťálová Lupa - Ivo Lukačovič

Ivo Lukačovič ví, jak na Lego kostičky. Příště se prý zaměří i na zkoumání plastelíny.

Anticena

1. Peprnet.cz
2. Vesmirnili­de.cz
3. Chmu.cz
4. Portal.gov.cz
5. TakeIT.cz

Smyslem Anticeny je ukázat na projekt nebo jev, který pověst českého Internetu kazí. A projekt lifestylového serveru Slávka Boury, na který loni získal několikamilionovou dotaci od dnes již neexistujícího ministerstva informatiky, bude provokovat pravděpodobně ještě hodně dlouho. Slávek Boura opět cenou pohrdl, čehož opět využilo duo Baldýnský-Fuka, a cenu, kterou loni ukradli, letos získali v podstatě legálně.

Projekt roku

1. Stream.cz
2. Mapy.cz
3. Odhaleni.cz
4. Aktualne.cz
5. eStranky.cz

Podle Aleše Miklíka porotci ocenili Stream.cz především za odvahu a také rychlost, s jakou se tvůrcům podařilo do projektu zaangažovat největšího hráče na trhu. V souvislosti s vítězem Projektu roku demonstrovala redakce Lupy analytické schopnosti v praxi. Na začátku září Stream zveřejnil jedno pofidérní video, které redakci přimělo k tomu, že označila projekt za mrtvý. O dva týdny později byl ohlášen vstup Seznamu. Pokud o vás na Lupě vydáme podobný článek, nevolejte prosím do redakce, ale raději investorům.

Křišťálová Lupa - Miloš Petana

Miloš Petana, generální ředitel Stream.cz, a Křišťálová Lupa za Projekt roku 2007.

BRAND24

Po skončení oficiální části programu následoval koncert skupiny Buty i některé další atrakce, přičemž neformální diskuse mezi účastníky včera (včetně věčně veselého zeleného Raoula) se protáhly daleko za půlnoční hodinu. Máme-li hodnotit průběh a výsledky celého ročníku ankety, můžeme snad vzhledem k silné účasti odborné veřejnosti prohlásit, že Křišťálová Lupa odrazila stav českého Internetu a jeho nabídky služeb z pohledu běžného uživatele i odborníků (zastoupených v anketě odbornou porotou). Výrazné projekty (Stream.cz) neušly pozornosti stejně jako déletrvající nevyjasněný statut kontroverzního Peprnetu.

Českému Internetu tak můžeme popřát více zajímavých nápadů a projektů, které v následujícím roce zaujmou jeho uživatele, stejně jako méně adeptů na anticenu, kterých i letos bylo více než dost. V každém případě však Křišťálová Lupa jako svátek českého Internetu (spolu s konferencí Czech Internet Forum) znovu prokázala, že české projekty a jejich tvůrci dokáží své uživatele účinně oslovit, a ti jim to umí dát patřičně najevo. Za necelý rok tak budete moci učinit znovu – nashledanou nad dalším ročníkem Křišťálové Lupy, tentokrát 2008!

Jak hodnotíte výsledky ankety Křišťálová Lupa 2007?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).