Červen byl tradičně ve znamení poklesu návštěvnosti

29. 7. 2010
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 29
V červnu zavládla v některých online denících panika. Obchodní oddělení si zoufala, návštěvnost a hlavně počet shlédnutých stránek šly výrazně dolů. Není divu, internetové ochlazení - konec skvělých měsíců plných voleb, úmrtí celebrit a sportovních událostí. Mezi světlé výjimky patřil například videoserver Stream.cz. Jaké výrazy Češi letos hledají nejčastěji na Google?

O den méně. A to počasí.

Červen znamenal pro některé servery „překvapení“. Záměrně ono slovo uvádím v uvozovkách, protože ti zkušenější už tuší. Konec škol, hezké počasí, konec skvělých podnětů pro zvyšování návštěvnosti (volby, sportovní události a úmrtí celebrit) – to všechno se podepsalo na dramatickém poklesu návštěvnosti (a hlavně počtů shlédnutých stránek) zhruba v polovině června. A pochopitelně je to citelně vidět i na celkových červnových výsledcích – červen je prostě slabší než květen. Pokles 0.7 procent meziměsíčně je stále nic proti podobnému propadu v roce loňském – tam šlo dokonce o více než 6 procent. Ale na události z minulosti se snadno zapomíná. Byť se pravidelně opakují. Rok co rok.

Netmonitor 2006 -2010

Roční vývoj velikosti českého Internetu (NetMonitor, RU)

Překvapení pomálu

V kategorii e-komerce se stále daří srovnávači cen Heureka.cz – na tradičních elektronických obchodech se projevuje sezónnost. Výrazné vánoční nákupy mohou očekávat až za půl roku. A z NetMonitoru se ztratila Kasa.cz.

Netmonitor 6/2010 - e-komerce

E-komerce (NetMonitor, RUest)

Nepřekvapí ani sociální sítě – sestup pokračuje. Libimseti.cz brzy spadne pod půl milionu uživatelů a je tak na úspěšné cestě k zániku. Spoluzaci.cz se sice mírně drží, ale to je dané charakterem služby – nejde o klasickou sociální síť. Vidět je to na vývoji Lide.cz – tradiční jednička českých sociálních sítí jde dolů stejně jako Líbko.

Netmonitor 6/2010 - sociální sítě

České sociální sítě (NetMonitor, RUest)

Odpůrci Facebooku nicméně mohou jásat, od dubna tohoto roku se počet českých uživatelů Facebooku příliš nemění. Vidět je to jak v Facebooku Google Trends for WebSites, tak v samotných číslech, které poskytuje Facebook (aktuální číslo 2,686,040)

Google Trends - české sociální sítě

České sociální sítě vs. Facebook (Google Trends for WebSites)

Počet českých uživatelů sítě Facebook - 2010

Počet českých uživatelů Facebook.com (Zdroj: Facebook via Fejsbucek.cz, červená ženy, modrá muži)

Překvapením může být výrazné posílení návštěvnosti videoserveru Stream.cz – menším překvapením je výrazný pokles webu televize Nova – sezónnost na to má samozřejmě největší vliv. A Stream.cz začal být opět trochu více vidět – se Seznam.cz v zádech je nicméně život stále výrazně jednodušší, než bez něj.

Netmonitor 6/2010 - Nova v. Stream

Nova.cz/Blog.cz vs. Stream.cz (NeMonitor, RUest)

Nové kategorie už máme tři měsíce

Po změně jmen i obsahu kategorií v Netmonitoru se můžeme opět podívat na globálnější vývoj – nabídnu meziroční a tříměsíční srovnání vývoje. V meziročním bohužel budou některé (nové) kategorie chybět. A při pohledu na výsledky je potřeba myslet na to, že přesunem serverů v kategoriích dochází ke zkreslení. Přesto je vidět, že některé kategorie jsou perspektivní. Některé však už méně. A pro srovnání březen-červen bylo nutné zůstat u použití (nepřesných) RUest.

Netmonitor 6/2010 - meziroční a kvartální vývoj jednotlivých kat

Meziroční a kvartální vývoj v kategoriích (NetMonitor, RUest)

Na vývoji návštěvnosti je zajímavé, jak se realita rozchází se snahami poskytovatelů obsahu (vydavatelů) – příkladem může být kategorie „Zájmové servery, hobby“ – slibná a prosazovaná kategorie obsahu, která ale zájmu návštěvníků odolává. Nezájem postihl i další problematické kategorie – „Bydlení a reality“ a „Auto-moto“.

Blížící se léto a období dovolených se projevuje na sezónním růstu v kategorii „Cestování“. „Sport“ za posledního půl roku výrazně získal díky velkým sportovním akcím – stačí se podívat na výrazně vyšší růst, než najdete u obdobné obecné kategorie „Zpravodajství“.

Vliv zimní olympiády je velmi dobře vidět na grafu z prezentace NetMonitoru – včetně vlivu jednotlivých událostí. A stejný vliv měla na „Zpravodajství“ jako takové.

Netmonitor 2010 - vývoj návštěvnosti během konání ZOH

Vývoj návštěvnosti během konání zimní olympiády (NetMonitor, RU z ČR)

Klasickým propadákem v „zpravodajské“ kotlině je kategorie „Bulvární magazíny“ – můžeme se jenom dohadovat, kdy vydavatelům dojde, že to, jakým způsobem dělají (píší a vydávají) papír, není uplatnitelné v internetové podobě. A změna stylu by pomohla k vyšší návštěvnosti. Ono je to ale podobné jako s politikou – tak dlouho ČSSD a ODS žily v iluzi o dokonalosti a odmítaly naslouchat voličům, až na to letos doplatily. Stejně se chovají i bulvární tituly na českém Internetu – odmítají naslouchat.

Rostou „Společenské magazíny“, stejně tak jako „Servery zaměřené na ženy, dětí, zdraví“ – z jistého pohledu jde o spojitou nádobu, pro kterou má ale NetMonitor dvě samostatné kategorie.

Proklínaný i milovaný Facebook je pochopitelně za problematickým výsledkem v kategorii „Komunitní a teens servery, fotogalerie“. A výsledek této kategorie je „dobrý“ jenom proto, že do ní byly „zakategorizovány“ servery, které nejsou komunitní a výrazně jí tak pomáhají.

Co Češi nejvíce hledají na Google?

Skutečnost, že Češi na Seznamu hledají slova „seznam“ či „seznam.cz“, už tak nějak patří k folklóru. Ale jak můžete vidět níže, na Google hledají také běžně „google“, stejně jako „seznam“ či „seznam.cz“ („seznam“ slovo nicméně ne vždy má vztah k seznam.cz). A „facebook“ se drží už hodně dlouho mezi první desítkou nehledanějších slov (v dubnu se dostal dokonce na první místo). Mimochodem, co říkáte na souboj „Praha“ vs. „Brno“?

Seznam nejvyhledávanějších slov na Google
Pořadí 6/2010 5/2010 4/2010 3/2010 2/2010
1 praha brno facebook praha mp3
2 mp3 google mp3 mp3 brno
3 se se google google facebook
4 facebook facebook se se google
5 google seznam seznam facebook se
6 seznam tv youtube seznam hry
7 seznam.cz youtube seznam.cz youtube seznam
8 tv hry hry hry seznam.cz
9 youtube seznam.cz práce seznam.cz youtube
10 počasí počasí torrent práce vancouver

Největší české stránky (pages) na Facebooku

Pokud bychom podle první desítky českých stránek (Pages) na Facebooku (za červen 2010) usuzovali na inteligenci uživatelů Facebooku, tak bychom museli dojít k závěru, že stovky tisíc lidí mají velmi omezenou inteligenci. Jednak proto, že skáčou hromadně na podvody, za druhé proto, že když už na ně skočí, tak jim vůbec nevadí, že je někdo zaplavuje na Facebooku spamem. V řadě případů dokonce přímo na těchto konkrétních stránkách ukazují, že neumí odrolovat o kousek dolů a vlevo najít odkaz na „ukončení“ svého fanouškovství.

Ve skutečnosti tento žebříček ukazuje na největší problém Facebooku – ačkoliv v žebříčku uvedené stránky byly a jsou nahlašovány jako závadné a spamující, stále existují. Pro Facebook je totiž jednodušší „náhodně“ či „automaticky“ rušit neškodné skupiny. Ty skutečně problematické a škodlivé věci tradičně neřeší.

Navštěvujete internetové bulvární magazíny?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).