O den méně. A to počasí.
Červen znamenal pro některé servery „překvapení“. Záměrně ono slovo uvádím v uvozovkách, protože ti zkušenější už tuší. Konec škol, hezké počasí, konec skvělých podnětů pro zvyšování návštěvnosti (volby, sportovní události a úmrtí celebrit) – to všechno se podepsalo na dramatickém poklesu návštěvnosti (a hlavně počtů shlédnutých stránek) zhruba v polovině června. A pochopitelně je to citelně vidět i na celkových červnových výsledcích – červen je prostě slabší než květen. Pokles 0.7 procent meziměsíčně je stále nic proti podobnému propadu v roce loňském – tam šlo dokonce o více než 6 procent. Ale na události z minulosti se snadno zapomíná. Byť se pravidelně opakují. Rok co rok.
Roční vývoj velikosti českého Internetu (NetMonitor, RU)
Překvapení pomálu
V kategorii e-komerce se stále daří srovnávači cen Heureka.cz – na tradičních elektronických obchodech se projevuje sezónnost. Výrazné vánoční nákupy mohou očekávat až za půl roku. A z NetMonitoru se ztratila Kasa.cz.
E-komerce (NetMonitor, RUest)
Nepřekvapí ani sociální sítě – sestup pokračuje. Libimseti.cz brzy spadne pod půl milionu uživatelů a je tak na úspěšné cestě k zániku. Spoluzaci.cz se sice mírně drží, ale to je dané charakterem služby – nejde o klasickou sociální síť. Vidět je to na vývoji Lide.cz – tradiční jednička českých sociálních sítí jde dolů stejně jako Líbko.
České sociální sítě (NetMonitor, RUest)
Odpůrci Facebooku nicméně mohou jásat, od dubna tohoto roku se počet českých uživatelů Facebooku příliš nemění. Vidět je to jak v Facebooku Google Trends for WebSites, tak v samotných číslech, které poskytuje Facebook (aktuální číslo 2,686,040)
České sociální sítě vs. Facebook (Google Trends for WebSites)
Počet českých uživatelů Facebook.com (Zdroj: Facebook via Fejsbucek.cz, červená ženy, modrá muži)
Překvapením může být výrazné posílení návštěvnosti videoserveru Stream.cz – menším překvapením je výrazný pokles webu televize Nova – sezónnost na to má samozřejmě největší vliv. A Stream.cz začal být opět trochu více vidět – se Seznam.cz v zádech je nicméně život stále výrazně jednodušší, než bez něj.
Nova.cz/Blog.cz vs. Stream.cz (NeMonitor, RUest)
Nové kategorie už máme tři měsíce
Po změně jmen i obsahu kategorií v Netmonitoru se můžeme opět podívat na globálnější vývoj – nabídnu meziroční a tříměsíční srovnání vývoje. V meziročním bohužel budou některé (nové) kategorie chybět. A při pohledu na výsledky je potřeba myslet na to, že přesunem serverů v kategoriích dochází ke zkreslení. Přesto je vidět, že některé kategorie jsou perspektivní. Některé však už méně. A pro srovnání březen-červen bylo nutné zůstat u použití (nepřesných) RUest.
Meziroční a kvartální vývoj v kategoriích (NetMonitor, RUest)
Na vývoji návštěvnosti je zajímavé, jak se realita rozchází se snahami poskytovatelů obsahu (vydavatelů) – příkladem může být kategorie „Zájmové servery, hobby“ – slibná a prosazovaná kategorie obsahu, která ale zájmu návštěvníků odolává. Nezájem postihl i další problematické kategorie – „Bydlení a reality“ a „Auto-moto“.
Blížící se léto a období dovolených se projevuje na sezónním růstu v kategorii „Cestování“. „Sport“ za posledního půl roku výrazně získal díky velkým sportovním akcím – stačí se podívat na výrazně vyšší růst, než najdete u obdobné obecné kategorie „Zpravodajství“.
Vliv zimní olympiády je velmi dobře vidět na grafu z prezentace NetMonitoru – včetně vlivu jednotlivých událostí. A stejný vliv měla na „Zpravodajství“ jako takové.
Vývoj návštěvnosti během konání zimní olympiády (NetMonitor, RU z ČR)
Klasickým propadákem v „zpravodajské“ kotlině je kategorie „Bulvární magazíny“ – můžeme se jenom dohadovat, kdy vydavatelům dojde, že to, jakým způsobem dělají (píší a vydávají) papír, není uplatnitelné v internetové podobě. A změna stylu by pomohla k vyšší návštěvnosti. Ono je to ale podobné jako s politikou – tak dlouho ČSSD a ODS žily v iluzi o dokonalosti a odmítaly naslouchat voličům, až na to letos doplatily. Stejně se chovají i bulvární tituly na českém Internetu – odmítají naslouchat.
Rostou „Společenské magazíny“, stejně tak jako „Servery zaměřené na ženy, dětí, zdraví“ – z jistého pohledu jde o spojitou nádobu, pro kterou má ale NetMonitor dvě samostatné kategorie.
Proklínaný i milovaný Facebook je pochopitelně za problematickým výsledkem v kategorii „Komunitní a teens servery, fotogalerie“. A výsledek této kategorie je „dobrý“ jenom proto, že do ní byly „zakategorizovány“ servery, které nejsou komunitní a výrazně jí tak pomáhají.
Co Češi nejvíce hledají na Google?
Skutečnost, že Češi na Seznamu hledají slova „seznam“ či „seznam.cz“, už tak nějak patří k folklóru. Ale jak můžete vidět níže, na Google hledají také běžně „google“, stejně jako „seznam“ či „seznam.cz“ („seznam“ slovo nicméně ne vždy má vztah k seznam.cz). A „facebook“ se drží už hodně dlouho mezi první desítkou nehledanějších slov (v dubnu se dostal dokonce na první místo). Mimochodem, co říkáte na souboj „Praha“ vs. „Brno“?
Pořadí | 6/2010 | 5/2010 | 4/2010 | 3/2010 | 2/2010 |
---|---|---|---|---|---|
1 | praha | brno | praha | mp3 | |
2 | mp3 | mp3 | mp3 | brno | |
3 | se | se | |||
4 | se | se | |||
5 | seznam | seznam | se | ||
6 | seznam | tv | youtube | seznam | hry |
7 | seznam.cz | youtube | seznam.cz | youtube | seznam |
8 | tv | hry | hry | hry | seznam.cz |
9 | youtube | seznam.cz | práce | seznam.cz | youtube |
10 | počasí | počasí | torrent | práce | vancouver |
Největší české stránky (pages) na Facebooku
Pokud bychom podle první desítky českých stránek (Pages) na Facebooku (za červen 2010) usuzovali na inteligenci uživatelů Facebooku, tak bychom museli dojít k závěru, že stovky tisíc lidí mají velmi omezenou inteligenci. Jednak proto, že skáčou hromadně na podvody, za druhé proto, že když už na ně skočí, tak jim vůbec nevadí, že je někdo zaplavuje na Facebooku spamem. V řadě případů dokonce přímo na těchto konkrétních stránkách ukazují, že neumí odrolovat o kousek dolů a vlevo najít odkaz na „ukončení“ svého fanouškovství.
Stránka | Počet fanoušků | Poznámka |
---|---|---|
NAJDI NA FACEBOOKU SVOJE DVOJČE | 634 494 | podvodná, spam |
Velký Bratr – zjistěte kdo si prohliží Tvůj profil | 525 539 | podvodná, banánový spam |
Vytvoř si svou fotku z Avataru a podívej se, jak bys vypadal. | 513 511 | podvodná |
Změn si barvu pozadí a jiné vlastnosti Tvého Facebooku !!! | 394 855 | podvodná, banánový spam |
FotoCheck: Zjisti, kdo prohlíží tvý fotky + počítadlo shlédnutí! FUNGUJE! | 390 945 | podvodná |
Zjisti, kdo si tě odebral z přátel | 335 004 | podvodná |
Změn si barvu pozadí a jiné vlastnosti Tvého Facebooku !!! | 333 844 | podvodná |
Milujeme víkend | 315 411 | spam |
Valení se v posteli :) | 289 584 | spam |
+ 25 °C | 284 033 |
Ve skutečnosti tento žebříček ukazuje na největší problém Facebooku – ačkoliv v žebříčku uvedené stránky byly a jsou nahlašovány jako závadné a spamující, stále existují. Pro Facebook je totiž jednodušší „náhodně“ či „automaticky“ rušit neškodné skupiny. Ty skutečně problematické a škodlivé věci tradičně neřeší.