Kdepak jen ten Google je
Pokud by někdo toužil po nějakém dubnovém překvapení v oblastí portálů, má tradičně smůlu. Seznam.cz stále spolehlivě vede a tradiční portály stále stejně spolehlivě stagnují. Vidět je to jak na opožděných (březnových) grafech reálných uživatelů (RU), tak na neopožděných odhadech reálných uživatelů (RUest). A pořád je zde stejná otázka. Kdepak jen ten Google je? A najdou portály způsob, jak změnit klesající význam hlavních stránek?

Návštěvnost hlavních stránek (Zdroj: NetMonitor, RU)

Návštěvnost portálů (Zdroj: NetMonitor, RUest)
Na dubnových datech NetMonitoru je zajímavé navíc i to, že v RUest (tedy v odhadech RU) je vidět poměrně velký pokles oproti březnu. Uvidíme, s čím NetMonitor přijde po zahrnutí panelu a magické konstanty – dubnových RU se bohužel dočkáme až na konci května.
A kdepak jen ten Facebook je?
Google Trends for Websites bohužel neposkytují údaje o Google.com (chytré, ale nepraktické). Co ale poskytují, je trendový pohled na Facebook.com – a srovnání s největšími českými weby je zajímavé – od konce loňského roku Facebook.com ještě stále nabírá nové uživatele a vzdaluje se pozvolna všemu, co se roky snaží „porazit“ Seznam. A možná tak jednoho dne Seznam porazí. Nebo si myslíte, že je to nereálné?

Facebook vs. české portály (Zdroj: Google Trends for WebSites)
Facebook je druhé nehledanější slovo na českém Internetu
Při pročítání statistik v článku ‚Facebook‘ Top Search Term in March se nedalo nepodívat na statistiky týkající se vyhledávání v České republice. A „facebook“ se objevil na prvním místě statistik hledaní pro duben i pro hledání na českém Internetu (tabulka získaná před koncem dubna, aktuální data už mohou být mírně rozdílná). Jde samozřejmě o statistiky z Google – co hledají lidé na Seznam.cz (který by stále měl být jedničkou ve vyhledávání na českém Internetu) zjistit nejde – Seznam poskytuje čas od času žebříčky, ale ty jsou „redakčně“ upraveny. Ukáže se v nich Facebook na prvním místě, až bude čas je zveřejnit?
Pořadí | duben 2010 | březen 2010 | únor 2010 |
---|---|---|---|
1 | praha | mp3 | |
2 | mp3 | mp3 | brno |
3 | |||
4 | se | se | |
5 | seznam | se | |
6 | youtube | seznam | hry |
7 | seznam.cz | youtube | seznam |
8 | hry | hry | seznam.cz |
9 | práce | seznam.cz | youtube |
10 | torrent | práce | vancouver |
Pokud vás zajímají data od začátku roku 2010 vs. čtyři poslední měsíce loňského, tak stačí opět vhodně položit pár dotazů na „Statistiky vyhledávání“ v Google. A pokud přemýšlíte nad hledáním slova „se“, tak jde nejspíš o vliv „se“ ve víceslovném hledání – nejhledanější je „uvolněte se“ a „uvolněte se prosím“. A nemalý vliv má i použití „se“ a našeptávači.
leden – duben 2010 | září – prosinec 2009 | |
---|---|---|
1 | mp3 | praha |
2 | mp3 | |
3 | ||
4 | se | |
5 | seznam | se |
6 | youtube | seznam |
7 | hry | tv |
8 | seznam.cz | program |
9 | torrent | video |
10 | nokia | hry |
Vzestupy a pády
Pokud se podíváte na větší servery a změny v návštěvnosti mezi dubnem a březnem, tak najdete pár zajímavostí – bohužel mám trochu nedůvěru k dubnovým RUest (je tam příliš mnoho propadů), takže si nejsem jist, nakolik jsou vzestupy a pády skutečně spolehlivé. Ale psát v květnu o vzestupech a pádu z února na březen by bylo poněkud nedostatečné.
Jedním z největších skokanů je www.vybereme.cz – vzestup jde na vrub znovuspuštění a web patří k TN.CZ (CET 21), takže případný vzestup je reálný – stačí, pokud TN.CZ opravdu začne něco podobného zviditelňovat. A všimněte si „partnerství“ se Zlatými stránkami. Za malou chvíli se k nim dostaneme také.

Vybereme.cz návštěvnost (Zdroj: NetMonitor, RUest)
Mezi skokany je i www.srovnanicen.cz patřící MITON CZ, s.r.o – mimochodem společnosti s nejenom hodně širokým portfoliem služeb, ale také docela úspěšnými portfoliem služeb. A zde přichází další slíbená otázka – tipnete si, co MITON chystá k prodeji?

Srovnanicen.cz návštěvnost (Zdroj: NetMonitor, RUest)
A do třetice skokanů – www.zahrada.cz – hlavně jako příklad typicky sezónního webu.

Zahrada.cz návštěvnost (Zdroj: NetMonitor, RUest)
S propady je to ale také zajímavé. www.Hokej.cz se více-či-méně vrátil zpět po zájmu vyvolaném ZOH, ale proč tak hodně propadly www.zlatestranky.cz? Když už mají „v kapse“ další významné partnerství? Velmi podobný (-38,5 %) propad ostatně zaznamenal i www.inform.cz. A jak dlouho budou podobné „firemní“ katalogy přežívat?
Mezi velké propady ale můžete započítat například i www.surtep.cz a www.frekvence1.cz. A březnovém přehledu zmiňované klesající www.linkuj.cz a www.dsl.cz pokračují v sestupu.

Novinky v dubnovém NetMonitoru
V dubnových online datech (RUest) se objevilo i několik nových webů, které stojí za zmínku. A v minulém měsíci zmiňované www.stesti.cz (coby největší skokan) se pro změnu z NetMonitoru ztratilo.
- www.omlazení.cz (145 tisíc RUest)
- www.jakpodnikat.cz (69 tisíc RUest)
- www.ekucharka.cz (112 tisíc RUest)
U všech tří lze pouze přemýšlet nad tím, jaký smysl pro ně má být v NetMonitor měření, které rozhodně nepatří mezi nejlevnější způsob zjištění návštěvnosti. A šance, že by si jich někdo s těmito čísly všiml pro reklamu v mediálkách, se velmi blíží nule.
NetMonitor a přepracované kategorie
NetMonitor se postaral o další zmatení doposud poměrně stabilních a sledovatelných čísel – došlo nejenom k přesunům serverů mezi kategoriemi, ale také ke změnám kategorií. A není mi moc jasné, proč se například ztratila kategorie „Pracovní servery“ a co vlastně bylo špatného na kategorii „Služby – mapy, e-mail, jízdní řády“ – ta se totiž ztratila taky. Ale je určitě dobré mít novou kategorii „Mužské magazíny o životním stylu“ (byť v ní bohužel chybí můj nejoblíbenější Muž a smrt – byť tenhle parodický web už je asi také v podstatě jenom součástí historie českého Internetu). Každopádně aktuální pohled na měnící se kategorie vypadá takto (v závorce je uveden dřívější název):
1.10 | 2.10 | 3.10 | 4.10 | |
---|---|---|---|---|
HP rozcestníků (HP rozcestníků) | 5 750 064 | 5 107 298 | 5 678 110 | 5 129 047 |
Databáze a katalogy (Vyhledávače a katalogy) | 3 482 662 | 3 187 149 | 4 246 361 | 4 761 132 |
Komunikační služby () | – | – | 3 197 383 | 4 428 881 |
Zpravodajství (Zpravodajství (domácí+zahraniční)) | 4 081 479 | 3 546 261 | 4 167 600 | 4 072 678 |
Bulvární magazíny (Bulvární zpravodajství, společenské magazíny) | 3 546 307 | 3 182 261 | 3 598 212 | 3 598 212 |
Komunitní a teens servery, fotogalerie (Komunitní servery, chaty, seznamky) | 3 846 600 | 3 427 637 | 3 904 196 | 3 523 830 |
E-commerce (Obchod, prodej, inzerce) | 3 168 618 | 2 980 099 | 3 507 632 | 3 259 633 |
Servery zaměřené na ženy, děti, zdraví (Servery zaměřené na ženy a zdraví) | 3 449 327 | 3 011 165 | 3 353 500 | 3 143 776 |
IT servery, mobilní a digitální technologie (IT servery, web, SW, HW) | 3 937 275 | 3 612 711 | 3 747 976 | 3 061 268 |
TV, rádia (Média – tv, rádia) | 3 106 343 | 3 249 716 | 3 298 633 | 3 024 237 |
Zábava a hry (Hry, zábava, hudba, film, kultura, děti) | 4 066 426 | 3 685 493 | 3 843 938 | 2 799 326 |
Ekonomika, finance, právo (Ekonomika, finance, právo) | 2 940 104 | 2 674 669 | 2 674 790 | 2 537 910 |
Společenské magazíny () | – | – | 2 028 482 | 2 513 415 |
Sport (Sport) | 2 311 286 | 3 204 312 | 2 664 428 | 2 180 198 |
Cestování (Cestování) | 1 960 419 | 1 693 946 | 1 860 137 | 1 820 694 |
Auto-moto (Auto-moto servery) | 1 817 091 | 1 761 987 | 1 945 751 | 1 660 819 |
Bydlení a reality (Reality, servery o bydlení) | 1 687 947 | 1 557 171 | 1 721 134 | 1 543 700 |
Zájmové servery, hobby (životní styl, hobby) | 1 568 212 | 1 462 909 | 1 715 584 | 1 294 289 |
Mužské magazíny o životním stylu () | – | – | 498 193 | 680 327 |
Služby – mapy, e-mail, jízdní řády | 5 357 465 | 4 936 218 | – | - |
Mobilní komunikace, digi, foto, video | 2 005 003 | 1 860 797 | – | – |
Pracovní servery | 812 645 | 746 039 | - | – |
Jak vypadají dvě „nové“ kategorie můžete vidět na následujících grafech.

Mužské magazíny o živnotním stylu (Zdroj: NetMonitor, RU)

Společenské magazíny (Zdroj: NetMonitor, RU)
Máte svůj oblíbený online lifestylový magazín?