Hlavní navigace

Internetový duben bude plný otázek a možná i nějakých těch překvapení

Autor: 29
Daniel Dočekal

Koho by nezajímalo, kolik českých uživatelům má Google. A jak je to vlastně s tím Facebookem, když už je to nejhledanější slovo na českém Internetu? Bylo něco špatného na kategorii "Pracovní servery"?

Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Kdepak jen ten Google je

Pokud by někdo toužil po nějakém dubnovém překvapení v oblastí portálů, má tradičně smůlu. Seznam.cz stále spolehlivě vede a tradiční portály stále stejně spolehlivě stagnují. Vidět je to jak na opožděných (březnových) grafech reálných uživatelů (RU), tak na neopožděných odhadech reálných uživatelů (RUest). A pořád je zde stejná otázka. Kdepak jen ten Google je? A najdou portály způsob, jak změnit klesající význam hlavních stránek?

portaly-2010-03-HP

Návštěvnost hlavních stránek (Zdroj: NetMonitor, RU)

portaly-2010-04-celkem-ruest

Návštěvnost portálů (Zdroj: NetMonitor, RUest)

Na dubnových datech NetMonitoru je zajímavé navíc i to, že v RUest (tedy v odhadech RU) je vidět poměrně velký pokles oproti březnu. Uvidíme, s čím NetMonitor přijde po zahrnutí panelu a magické konstanty – dubnových RU se bohužel dočkáme až na konci května.

A kdepak jen ten Facebook je?

Google Trends for Websites bohužel neposkytují údaje o Google.com (chytré, ale nepraktické). Co ale poskytují, je trendový pohled na Facebook.com – a srovnání s největšími českými weby je zajímavé – od konce loňského roku Facebook.com ještě stále nabírá nové uživatele a vzdaluje se pozvolna všemu, co se roky snaží „porazit“ Seznam. A možná tak jednoho dne Seznam porazí. Nebo si myslíte, že je to nereálné?

facebook-vs-ostatni-2010-04

Facebook vs. české portály (Zdroj: Google Trends for WebSites)

Facebook je druhé nehledanější slovo na českém Internetu

Při pročítání statistik v článku ‚Facebook‘ Top Search Term in March se nedalo nepodívat na statistiky týkající se vyhledávání v České republice. A „facebook“ se objevil na prvním místě statistik hledaní pro duben i pro hledání na českém Internetu (tabulka získaná před koncem dubna, aktuální data už mohou být mírně rozdílná). Jde samozřejmě o statistiky z Google – co hledají lidé na Seznam.cz (který by stále měl být jedničkou ve vyhledávání na českém Internetu) zjistit nejde – Seznam poskytuje čas od času žebříčky, ale ty jsou „redakčně“ upraveny. Ukáže se v nich Facebook na prvním místě, až bude čas je zveřejnit?

facebook 1
Pořadí duben 2010 březen 2010 únor 2010
1 facebook praha mp3
2 mp3 mp3 brno
3 google google facebook
4 se se google
5 seznam facebook se
6 youtube seznam hry
7 seznam.cz youtube seznam
8 hry hry seznam.cz
9 práce seznam.cz youtube
10 torrent práce vancouver

Pokud vás zajímají data od začátku roku 2010 vs. čtyři poslední měsíce loňského, tak stačí opět vhodně položit pár dotazů na „Statistiky vyhledávání“ v Google. A pokud přemýšlíte nad hledáním slova „se“, tak jde nejspíš o vliv „se“ ve víceslovném hledání – nejhledanější je „uvolněte se“ a „uvolněte se prosím“. A nemalý vliv má i použití „se“ a našeptávači.

facebook 2
leden – duben 2010 září – prosinec 2009
1 mp3 praha
2 facebook mp3
3 google google
4 se facebook
5 seznam se
6 youtube seznam
7 hry tv
8 seznam.cz program
9 torrent video
10 nokia hry

Vzestupy a pády

Pokud se podíváte na větší servery a změny v návštěvnosti mezi dubnem a březnem, tak najdete pár zajímavostí – bohužel mám trochu nedůvěru k dubnovým RUest (je tam příliš mnoho propadů), takže si nejsem jist, nakolik jsou vzestupy a pády skutečně spolehlivé. Ale psát v květnu o vzestupech a pádu z února na březen by bylo poněkud nedostatečné.

Jedním z největších skokanů je www.vybereme.cz – vzestup jde na vrub znovuspuštění a web patří k TN.CZ (CET 21), takže případný vzestup je reálný – stačí, pokud TN.CZ opravdu začne něco podobného zviditelňovat. A všimněte si „partnerství“ se Zlatými stránkami. Za malou chvíli se k nim dostaneme také.

FB Homepage

Vybereme.cz návštěvnost (Zdroj: NetMonitor, RUest)

Mezi skokany je i www.srovnani­cen.cz patřící MITON CZ, s.r.o – mimochodem společnosti s nejenom hodně širokým portfoliem služeb, ale také docela úspěšnými portfoliem služeb. A zde přichází další slíbená otázka – tipnete si, co MITON chystá k prodeji?

srovnani-cen-04-03-2010

Srovnanicen.cz návštěvnost (Zdroj: NetMonitor, RUest)

A do třetice skokanů – www.zahrada.cz – hlavně jako příklad typicky sezónního webu.

zahrada-cz-03-02-2010

Zahrada.cz návštěvnost (Zdroj: NetMonitor, RUest)

S propady je to ale také zajímavé. www.Hokej.cz se více-či-méně vrátil zpět po zájmu vyvolaném ZOH, ale proč tak hodně propadly www.zlatestran­ky.cz? Když už mají „v kapse“ další významné partnerství? Velmi podobný (-38,5 %) propad ostatně zaznamenal i www.inform.cz. A jak dlouho budou podobné „firemní“ katalogy přežívat?

Mezi velké propady ale můžete započítat například i www.surtep.cz a www.frekvence1­.cz. A březnovém přehledu zmiňované klesající www.linkuj.cz a www.dsl.cz pokračují v sestupu. 

propadlici-2010-04

Novinky v dubnovém NetMonitoru

V dubnových online datech (RUest) se objevilo i několik nových webů, které stojí za zmínku. A v minulém měsíci zmiňované www.stesti.cz (coby největší skokan) se pro změnu z NetMonitoru ztratilo.

 U všech tří lze pouze přemýšlet nad tím, jaký smysl pro ně má být v NetMonitor měření, které rozhodně nepatří mezi nejlevnější způsob zjištění návštěvnosti. A šance, že by si jich někdo s těmito čísly všiml pro reklamu v mediálkách, se velmi blíží nule.

NetMonitor a přepracované kategorie

NetMonitor se postaral o další zmatení doposud poměrně stabilních a sledovatelných čísel – došlo nejenom k přesunům serverů mezi kategoriemi, ale také ke změnám kategorií. A není mi moc jasné, proč se například ztratila kategorie „Pracovní servery“ a co vlastně bylo špatného na kategorii „Služby – mapy, e-mail, jízdní řády“ – ta se totiž ztratila taky. Ale je určitě dobré mít novou kategorii „Mužské magazíny o životním stylu“ (byť v ní bohužel chybí můj nejoblíbenější Muž a smrt – byť tenhle parodický web už je asi také v podstatě jenom součástí historie českého Internetu). Každopádně aktuální pohled na měnící se kategorie vypadá takto (v závorce je uveden dřívější název):

facebook 3
1.10 2.10 3.10 4.10
HP rozcestníků (HP rozcestníků) 5 750 064 5 107 298 5 678 110 5 129 047
Databáze a katalogy (Vyhledávače a katalogy) 3 482 662 3 187 149 4 246 361 4 761 132
Komunikační služby ()  –  – 3 197 383 4 428 881
Zpravodajství (Zpravodajství (domácí+zahra­niční)) 4 081 479 3 546 261 4 167 600 4 072 678
Bulvární magazíny (Bulvární zpravodajství, společenské magazíny) 3 546 307 3 182 261 3 598 212 3 598 212
Komunitní a teens servery, fotogalerie (Komunitní servery, chaty, seznamky) 3 846 600 3 427 637 3 904 196 3 523 830
E-commerce (Obchod, prodej, inzerce) 3 168 618 2 980 099 3 507 632 3 259 633
Servery zaměřené na ženy, děti, zdraví (Servery zaměřené na ženy a zdraví) 3 449 327 3 011 165 3 353 500 3 143 776
IT servery, mobilní a digitální technologie (IT servery, web, SW, HW) 3 937 275 3 612 711 3 747 976 3 061 268
TV, rádia (Média – tv, rádia) 3 106 343 3 249 716 3 298 633 3 024 237
Zábava a hry (Hry, zábava, hudba, film, kultura, děti) 4 066 426 3 685 493 3 843 938 2 799 326
Ekonomika, finance, právo (Ekonomika, finance, právo) 2 940 104 2 674 669 2 674 790 2 537 910
Společenské magazíny ()  –  – 2 028 482 2 513 415
Sport (Sport) 2 311 286 3 204 312 2 664 428 2 180 198
Cestování (Cestování) 1 960 419 1 693 946 1 860 137 1 820 694
Auto-moto (Auto-moto servery) 1 817 091 1 761 987 1 945 751 1 660 819
Bydlení a reality (Reality, servery o bydlení) 1 687 947 1 557 171 1 721 134 1 543 700
Zájmové servery, hobby (životní styl, hobby) 1 568 212 1 462 909 1 715 584 1 294 289
Mužské magazíny o životním stylu ()  –  – 498 193 680 327
Služby – mapy, e-mail, jízdní řády 5 357 465 4 936 218  –
Mobilní komunikace, digi, foto, video 2 005 003 1 860 797  –  –
Pracovní servery 812 645 746 039  –

Jak vypadají dvě „nové“ kategorie můžete vidět na následujících grafech.

Diners Vánoce2019

muzske-magazina-2010-04

Mužské magazíny o živnotním stylu (Zdroj: NetMonitor, RU)

spolecenske-magaziny-2010-04

Společenské magazíny (Zdroj: NetMonitor, RU)

Anketa

Máte svůj oblíbený online lifestylový magazín?