Na ztráty ČT Sport to ale nestačilo
Velmi úspěšný červen má za sebou zpravodajská ČT 24. Kombinace bleskových povodní, policejní akce proti bývalým poslancům ODS a šéfce premiérova kabinetu, která vedla k pádu vlády a instalace „vlády odborníků“ prezidenta Miloše Zemana vedle k historicky nejvyššímu měsíčnímu podílu ČT 24 na dospělém publiku. Po celý den ji v průměru sledovalo 9,13 procenta publika staršího 15 let, což z ČT 24 učinilo jasnou čtyřku na českém televizním trhu po Nově, ČT 1 a Primě family. Pro srovnání: oproti květnu si zpravodajský kanál ČT 24 polepšil o 4,72 procentního bodu, což představovalo největší meziměsíční růst ze všech českých televizí měřených peoplemetry.
Rekordně rostla ČT 24 i meziročně. Ve srovnání s červnem 2012 vykázala podíl vyšší o 3,42 procentního bodu. Čtyřkou na trhu mohla být i v mladší cílové skupině diváků od 15 do 54 let, v níž se ČT 24 tradičně daří hůř než u širšího publika staršího 15 let, ale těsně ji porazila Prima Cool. U mladších diváků vykázala za červen celodenní podíl 6,21 procenta, což představovalo nárůst o 3,69 procentního bodu oproti květnu. Zpravodajský kanál ale jen částečně pokryl pokles sesterské ČT Sport, které se zejména v meziročním srování dařilo mnohem hůře (loni v červnu vysílala přenosy z fotbalového Eura, letos žádnou tak atraktivní a sledovanou sportovní akci nenabídla). A další poklesy jí čekají během prázdnin, protože loni ČT Sport trhala rekordy s přenosy z olympiády.
Tak mimořádný měsíc, jako byl letošní červen, ČT 24 asi jen tak znovu nezažije
Česká televize jako celek zůstala „na svém“
O letošním červnu si ale sportovní kanál České televize denně ladilo jen 2,31 procenta dospělého publika, což bylo o 3,70 procentního bodu méně než v květnu. Meziročně si ČT Sport pohoršila dokonce o 5,21 procentního bodu. V obou případech šlo o největší pokles ze všech českých televizí. Pokles byl výraznější u mladšího publika od 15 do 54 let, které dává přednost právě sportu. Oproti letošnímu květnu si ČT Sport pohoršila o 5,02 procentního bodu na hodnotu 2,40 procenta. A mírný pokles potkal v obou základních cílových skupinách i hlavní kanál České televize, plnoformátovou ČT 1. Mírně si polepšila jen v meziročním srovnání, ale nijak významně.
Česká televize jako celek v červnu oslovila po celý den v průměru 30,40 procenta dospělého publika, což bylo o 0,34 procentního bodu více než v květnu, ale o 1,70 procentního bodu méně než loni v červnu. V mladší cílové skupině diváků od 15 do 54 let vykázala ČT souhrnný celodenní podíl 23,74 procenta, což bylo oproti květnu o rovné dva procentní body méně (meziměsíční růst ČT 24 nebyl tak silný jako u dospělého publika bez omezení horní hranice věku, a pokles ČT Sport byl pro změnu větší). Nutno dodat, že po většinu června vysílala ČT 1 ještě podle jarního schématu a na letní přešla až týden před letními prázdninami, kdy se jí naopak začalo více dařit.
Program | Měsíční podíl D15+ | Oproti květnu 2013 | Meziroční vývoj |
---|---|---|---|
ČT 1 | 15,18 | – 0,70 | + 0,24 |
ČT 2 | 3,78 | – 0,08 | - 0,15 |
ČT Sport | 2,31 | - 3,70 | - 5,21 |
ČT 24 | 9,13 | + 4,72 | + 3,42 |
Nova | 23,21 | – 0,74 | – 0,65 |
Nova Cinema | 4,50 | – 0,02 | – 0,47 |
Fanda | 1,65 | + 0,29 | – nevysílal – |
Smíchov | 0,99 | + 0,02 | – nevysílal – |
Telka | 0,77 | + 0,06 | – nevysílala – |
Prima family | 14,27 | - 0,97 | – 3,53 |
Prima Cool | 3,94 | + 0,49 | – 0,28 |
Prima love | 2,18 | + 0,07 | – 0,37 |
Prima Zoom | 1,99 | – 0,05 | – nevysílala – |
TV Barrandov | 4,39 | – 0,12 | – 1,07 |
Atmedia | 3,52 | + 0,20 | + 1,41 |
ostatní TV | 8,19 | + 0,53 | + 0,30 |
Skupina | Měsíční podíl D15+ | Oproti květnu 2013 | Meziroční vývoj |
---|---|---|---|
ČT Group | 30,40 | + 0,34 | – 1,70 |
Nova Group | 31,11 | – 0,40 | + 2,28 |
Prima Group | 22,38 | – 0,46 | – 2,19 |
Zdroj: ATO – Mediaresearch
Klesaly všechny plnoformátové programy
Jednička ale nebyla jediným plnoformátovým kanálem, který v červnu klesal. Pokles zaznamenal i hlavní program Novy, Prima family a Barrandov. Nova si oproti květnu pohoršila v celodenním podílu na dospělém publiku o 0,74 procentního bodu na hodnotu 23,21 procenta, Prima family o 0,97 procentního bodu na podíl 14,27 procenta a Barrandov o 0,12 procentního bodu na 4,39 procenta. U všech tří televizí se projevily i meziroční poklesy, ovšem s rozdílnou intenzitou. Oproti červnu 2012 si nejvíce pohoršila Prima family, a to o plných 3,53 procentního bodu, a výrazněji klesal i Barrandov (o 1,07 procentního bodu). U Novy byl pokles méně patrný (o 0,65 procentního bodu).
Lépe se dařilo tematickým kanálům obou komerčních televizních skupin. Oproti květnu si v průměrném celodenním podílu na dospělém publiku polepšili Fanda, Smíchov, Telka, Prima Cool a Prima love, nepatrně klesla Nova Cinema a Prima Zoom. U mladšího publika od 15 do 54 let stoupaly všechny tematické kanály Novy i Primy, nejvýrazněji pak Prima Cool (o 1,05 procentního bodu oproti květnu na červnový podíl 6,29 procenta – o osm setin procentního bodu porazila ČT 24 a stala se v této cílové skupině čtvrtou nejsledovanější televizí v Česku). Obecně se ukazuje, že diváci se v letní sezóně více přiklánějí k menším tematickým stanicím a odcházejí od hlavních plnoformátových kanálů.
Program | Měsíční podíl D15–54 | Oproti květnu 2013 | Meziroční vývoj |
---|---|---|---|
ČT 1 | 11,56 | – 0,68 | |
ČT 2 | 3,57 | + 0,01 | |
ČT Sport | 2,40 | - 5,02 | |
ČT 24 | 6,21 | + 3,69 | |
Nova | 26,19 | – 0,21 | |
Nova Cinema | 5,90 | + 0,09 | |
Fanda | 2,00 | + 0,38 | |
Smíchov | 1,60 | + 0,04 | |
Telka | 0,71 | + 0,05 | |
Prima family | 11,70 | - 0,54 | |
Prima Cool | 6,29 | + 1,05 | |
Prima love | 2,78 | + 0,10 | |
Prima Zoom | 2,23 | + 0,06 | |
TV Barrandov | 3,91 | – 0,32 | |
Atmedia | 3,36 | + 0,42 | |
ostatní TV | 9,58 | + 0,86 |
Skupina | Měsíční podíl D15–54 | Oproti květnu 2013 | Meziroční vývoj |
---|---|---|---|
ČT Group | 23,74 | – 2,00 | |
Nova Group | 36,39 | + 0,34 | |
Prima Group | 23,01 | + 0,69 |
Zdroj: ATO – Mediaresearch
Na skupiny vedla Nova, nejvíce klesala Prima
V porovnání tří největších televizních skupin v zemi a jejich souhrnných celodenních podílů na dospělém publiku v červnu těsně vyhrála Nova Group. Jejích pět volně šířených programů zaujalo v průměru 31,11 procenta dospělého publika, což představovalo pokles o 0,40 procentního bodu oproti květnu. Meziročně si ale polepšila o 2,28 procentního bodu (dodejme však, že loni v červnu si do podílů Novy Group nezapočítával Fanda, a další kanály Smíchov a Telka ještě nevysílaly). Česká televize se s kumulovaným podílem 30,40 procenta dostala na druhé místo, když si oproti květnu polepšila o 0,34 procentního bodu (meziročně ale klesla o 1,70 procentního bodu).
Největší pokles, a to jak oproti květnu, tak meziročně ve srovnání s červnem 2012, zaznamenala skupina Prima. Její čtyři programy v červnu oslovily v průměru 22,38 procenta dospělého publika denně, což bylo o 0,46 procentního bodu méně než v květnu a představovalo to meziroční pokles o 2,19 procentního bodu. Zajímavé je, že meziroční nárůst skupiny Nova je téměř stejný jako meziroční pokles skupiny Prima. V mladší cílové skupině diváků od 15 do 54 let Nova ostatním dvěma skupinám letos v červnu „utekla“ souhrnným podílem 36,39 procenta, zatímco v pořadí druhá ČT vykázala podíl 23,74 procenta a Prima Group na pozici trojky 23,01 procenta.