Základní fakta o Red Boxu jsou sice již delší dobu známa, přesto si však myslím, že neuškodí rekapitulace. Red Box je zaměřen především na nové uživatele, a to jak Internetu tak i výpočetní techniky jako takové – nepředpokládá totiž, že zákazník již vlastní osobní počítač. Red Box v sobě skrývá výkonný multimediální počítač, kompletní softwarové vybavení (tj. operační systém, aplikační SW a SW pro komunikaci v Internetu), plný přístup k Internetu, instalaci, jednoduchou instruktáž o používání PC a síťových službách, k tomu všemu navíc výhodný leasing.
Na projektu Red Box spolupracují tři významné firmy: Comfor, Contactel a Multiservis. Comfor dodává hardware, Contactel připojení k Internetu a Multiservis se stará o podmínky leasingu. Celý balík se bude nabízet prostřednictvím prodejen Comforu, který také se zákazníkem sepíše smlouvu, postará se o instalaci potřebného softwarového vybavení, instalaci počítače u zákazníka, zprovoznění internetových služeb a zákaznickou podporu, co se týče hardware. Technickou podporu připojení k Internetu bude zajišťovat Contactel.
Když už jsem se zmínil o podpoře zákazníků, zdá se, že Contactel chce Internet prodat naprosto každému, s plným komfortem a bez toho, aby se musel cokoli učit a čemukoli rozumět. Jeho zákazníky by se tak mohli stát lidé, kteří by se jinak k Internetu vůbec nedostali, zkrátka lidé počítačově téměř či zcela negramotní. Tomu také nasvědčuje masivní reklamní kampaň, která se skutečně snaží oslovit každého. Také není nijak levná – neoficiální prameny hovoří o celkové částce ve výši zhruba 200 milionů korun, což je řádově více, než se dosud u nás kdo odvážil investovat do reklamní kampaně na internetový produkt, Telecom se svým Internetem On Line nevyjímaje. Odpovídá tomu i scénář typické instalace. Podle něj zákazník (oslovený reklamní kampaní) přijde do obchodu Comforu, kde se dozví všechny relevantní informace, domluví si datum instalace a pak už jen čeká, až za ním přijde technik, přiveze počítač, zapojí, všechno správně nakonfiguruje, sepíše protokol o instalaci, požádá dvakrát o autogram a to je vše. Od té chvíle se zákazník může připojit k Internetu a vesele brouzdat… Pravda, teprve praxe ukáže, nakolik se podaří tuto idylu uskutečnit, ale v zásadě by to tak mělo fungovat. ;-)
Vraťme se však k technickým parametrům. Konfigurace dodávaného počítače by měla být následující:
Intel Celeron 366 MHzRAM 32 MB SDRAM
HDD 4,3 GB
FDD 3,5"
40× rychlostní CD-ROM
VGA 4 MB
Case minitower
interní modem 56 Kbps
zvuková karta
aktivní reproduktory 2×30W
myš
klávesnice s českým rozložením
monitor 15"/70kHz
Tato konfigurace je prakticky nezměnitelná, lze pouze přikoupit více paměti, případně místo patnáctipalcového monitoru pořídit sedmnáctipalcový. Na komponenty a práci Comfor poskytuje standardní dvouletou záruku. Na dva roky je také rozložený leasing s měsíčními splátkami ve výši 1490,– Kč. To znamená, že celková cena, kterou zákazník za sestavu zaplatí, je necelých 36 tisíc Kč. V této ceně je zahrnuto i připojení k Internetu v programu Internet Dial Up Active a to po celou dobu splácení, tj. po dva roky. Samostatný Internet zdarma se zřejmě nechystá, takže u Video On Line si zbytečně dělali starosti. I když, kdo ví…
Pod názvem Internet Dial Up Active se skrývá připojení k Internetu s neomezeným přístupem, tj. neexistují žádné časové limity ani limity na množství přenesených dat. V rámci Internet Dial Up Active zákazník dostane e-mailovou schránku s kapacitou 10 MB, zdarma prostor pro vlastní WWW stránky, taktéž o velikosti 10 MB a možnost připojení v 15 přístupových uzlech, konkrétně v Brně, Českých Budějovicích, Frýdku-Místku, Hradci Králové, Karlových Varech, Liberci, Mladé Boleslavi, Olomouci, Ostravě, Pardubicích, Plzni, Praze, Táboře, Ústí nad Labem a Zlíně. Připojení Contactelu využívá tarif Internet99. Ve všech přístupových bodech jsou instalovány modemy pro připojení nejvyšší možnou rychlostí pro vytáčená spojení, totiž 56 Kbps.
Kromě služby Internet Dial Up Active se Contactel chystá nabízet také Internet ProActive, který navíc umožňuje připojení 64 Kbps via ISDN a kdykoliv dynamicky vytvářet a rušit libovolné množství připojení a emailových schránek, přičemž se platí jen tolik, kolik skutečně využijete. Jinými slovy, založíte-li si schránku a za 10 minut ji zase zrušíte, zaplatíte jenom cenu oněch deseti minut, což je flexibilita u nás dosud nevídaná.
Pro náročné zákazníky má Contactel připravenu službu Internet Direct, kterýžto název označuje připojení k Internetu pevnou linkou rychlostí 33,6 Kbps až 2 Mbps. Od rychlosti 64 Kbps výše Contactel nabízí dodat i vhodný modem a router CISCO 1601, pokud zákazník nemá vlastní. Kromě standardních služeb jako je DNS či záložní mailserver Contactel slibuje i monitoring linky, aby zajistil její 100% funkčnost. Možnost zřízení pevné linky chce Contactel nabízet celkem ve 37 přístupových místech. Ceníky bohužel ještě nejsou k dispozici.
Síť Contactelu má být připojena do světa dvěma nezávislými spoji o celkové kapacitě 8 Mbps (prý ji lze snadno zvýšit na 34 Mbps). Jeden spoj jde přes Tele Danmark Carrier Services, druhý pak přes Ebone. Do NIXu Contactel původně chystal 100 Mbps, zatím ovšem zůstane u trochu skromnějších 10 Mbps, což ovšem také není pro začátek tak špatné. Pro provoz po republice se využívá páteřní sítě Českých radiokomunikací, a.s., která využívá ATM, což znamená, že přenosovou rychlost lze prakticky okamžitě upgradovat na 155 Mbps.
Závěrem zbývá ještě napsat stručné hodnocení. Inu, když má někdo dost peněz a neváhá je investovat, pak „nic není nemožné“. Uvážím-li navíc kolik už celý projekt stál v současné chvíli a na kolik ještě přijde, pak je jasné, že skupina Comfor+Contactel+Multiservis rozhodně nemíní troškařit. Ačkoli až budoucnost přinese odpověď na otázku, zda se jim mohutné investice vyplatí, zatím vše vypadá dost optimisticky. Takže hodně zdaru a kdyby nic jiného, snad to přinese všeobecný rozmach českého Internetu. :)
Další informace se také můžete pokusit vyzvědět na bezplatném telefonním čísle 0800–101–800.Starší, související články: