Hlavní navigace

Česká PRO-ZETA postaví cloudy na Blízkém východě, vyvíjí vlastní OpenStack

19. 5. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Ismagilov / Shutterstock.com
PRO-ZETA míří se svým cloudem postaveným na OpenStack také do Spojených států.

Česká společnost PRO-ZETA se svého času s nabídkou téměř půl miliardy korun snažila koupit datové centrum Sitel, které nakonec získala GTS (dnes T-Mobile). Zástupci firmy jsou dnes podle svých slov rádi, že obchod nevyšel. Našli si novou oblast, která se jeví slibně a která má pomoci, aby obrat 150 milionů korun za loňský rok letos slušně poskočil.

PRO-ZETA je v Česku známá mimo jiné jako velký partner a distributor Cisca, ke kterému přidala i podobné aktivity s rostoucí společností Arista. Tu dokonce zastupuje v celém regionu střední a východní Evropy. Na obchody se síťovým hardwarem postupně navazuje byznys s vlastním cloudem.

„Teď nám tyto služby měsíčně přináší tak pět milionů korun. To není úplně špatné, když jsme ještě před rokem až dvěma nic takového nedělali,“ říká pro Lupu technický ředitel PRO-ZETA David Čermák. Plány jdou dál – firma se vedle svého cloudového působení v Česku chce rozrůst na světové trhy. Aktuálně se rozjíždí kanceláře ve Spojených státech a zejména Dubaji.

Další český OpenStack

Na Blízkém východě má v dohledné době působit kolem dvaceti lidí. Firma už zde realizovala několik cloudových obchodů a Dubaj vidí také jako možnou základnu pro obchodní aktivity v Africe. Také ve Státech už poptávka je. „Máme naplánovány i některé další lokality, je to o čase.“

PRO-ZETA zjednodušeně řečeno vyvíjí vlastní distribuci otevřené cloudové technologie OpenStack. V tom Česko začíná být poměrně vidět, vedle podniku z pražských Malešic distribuce staví také TCP Cloud a Ultimum Technologies.

Obrat firmy PRO-ZETA.
Autor: PRO-ZETA

Obrat firmy PRO-ZETA.

PRO-ZETA svůj balík prioritně nabízí jako službu běžící v některém z geograficky oddělených datových center (několik v Česku, Hongkong, Slovensko, Vídeň, Frankfurt), ale také jako on-premise instalaci běžící přímo u zákazníků.

Rozhodnutí jít do OpenStacku padlo už někdy před čtyřmi lety, kdy celá technologie byla dost na začátku. PRO-ZETA nějakou dobu na vývoji spolupracovala se společností Mirantis, která si kolem OpenStacku i díky silnému marketingu vybudovala známé jméno. Rozvoj byl ale poněkud komplikovaný, takže Češi dnes vývoj realizují sami v Praze.

„Zákazníci už OpenStack chtějí a ví se o něm,“ navazuje obchodní ředitel PRO-ZETA Jakub Kabourek. „My se teď snažíme vysvětlovat, o čem to celé je.“ Čermák zase uvádí, že je stále „know-how OpenStack vůbec umět rozchodit.“

Vlastní „hardware“

PRO-ZETA nejdříve na OpenStacku rozjela infrastrukturu jako službu (IaaS), nyní už má ale hotovou i platformu (PaaS), kterou brzy začne více „tlačit“ na trh a prezentovat ji třeba jako možnost pro vývoj a nasazování aplikací. Na PaaS už běží první projekty.

Firma je nyní také ve fázi posilování infrastruktury a hledá další lidi. „To je problém. Potřebujeme někoho s funkcí ve stylu administrátor-vývojář, který umí programovat, ale rozumí i infrastruktuře. OpenStack často vyvíjí lidé, kteří jsou pouze vývojáři a se spodkem příliš nepřijdou do kontaktu. Když k nám přijde jenom vývojář, ve výsledku nás stojí dost peněz, protože bere čas i adminům a podobně. Radši bychom tedy někoho kvalitního dobře zaplatili,“ říká Čermák.

BRAND24

PRO-ZETA jede na nové vlně „všechno softwarově definované“, tedy včetně sítí a storage. Přizpůsobuje tomu i vlastní serverovou infrastrukturu. „Potřebujeme serverové racky dělat jinak,“ říká Čermák. „Letos budeme spouštět projekt, kdy si pro čipy Xeon D od Intelu vytváříme vlastní blade šasi. V podstatě do racků jenom vkládáme základní desky.“

Společnost se ke cloudu dostala skrze různé hostingové a video-on-demand služby. Provozovala třeba CDN pro Stream.cz a služby pro videa využívají i Alza, Tipsport, Fortuna či pražská ZOO. Na OpenStack už se podařilo dostat i české zákazníky, například LMC (Jobs.cz).

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Reportér Lupa.cz a E15. O technologiích píše také do zahraničních médií.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).