Hlavní navigace

České televize své místo na Internetu teprve hledají

31. 8. 2007
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Autor: 29
Zejména v posledních měsících i letech se postupně snižuje počet televizních diváků (respektive hlavně doba, kterou tráví u obrazovky) ve prospěch Internetu. Novému trendu se televizní společnosti musejí postavit čelem a najít vhodný způsob koexistence s novým médiem. Jak se s tímto problémem vypořádávají hlavní hráči českého televizního trhu?

Televizní kanály

Česká televize

Na internetových stránkách veřejnoprávní televize najdete vše potřebné pro většinu diváků – stránky jednotlivých pořadů doplněné archivem. K dispozici máte na výběr mezi čtyřmi kanály.

Pořady na ČT1 a ČT2 je možno sledovat až po skončení jejich vysílání, navíc se jedná o programy z vlastní tvorby, kterých je však na těchto kanálech převládající část (nepodíváte se tedy na dokumenty převzaté nebo na populární seriál Horákovi). Je zde také patrná absence sportovních pořadů (výjimkou jsou fotbalové a hokejové zápasy), neboť vysílací práva jsou pro internet výrazně dražší a pro ČT finančně nedostupná. Je potřeba vyzdvihnout přehledný a příjemný design a centrum pro poplatníky či novináře. K dispozici je pochopitelně i teletext, který dnes působí spíše úsměvným dojmem (hlavně kvůli původnímu vzhledu). Za samozřejmost je také možné považovat fulltextové vyhledávání, které často velice zpříjemní práci.

Historicky třetím kanálem je ČT24, tedy zpravodajský program. Na první pohled si vzal vzor z americké CNN. Tento kanál nabízí 24 hodin online vysílání, možnost zvolit si, zda ho chcete jen poslouchat (tedy mód rádio) či i sledovat, klasické textové zpravodajství, stránky pořadů a mnoho dalšího. K dispozici je pochopitelně i archiv starších pořadů. Výborně a v Česku zcela jedinečně je uděláno také textové zpravodajství o počasí, doplněné o synoptické mapy s komentáři a podobně. Potěší třeba i fotoperličky a mnoho dalšího. Celkově se jedná o televizi zřejmě nejlépe propojenou s internetem, což lze sice připisovat blízkosti mezi zpravodajskými servery a tématikou televizního kanálu, ale české prvenství jí asi nikdo v Česku nevezme.

Posledním a nejmladším programem z rodiny České televize je ČT4 Sport. Ten je koncipován podobně jako web ČT24, s výjimkou barvy (oranžovou nahradila zelená). Překvapí také to, že z hlavních stránek České televize se nelze přímo dostat na ČT4. Musíte projít přes zpravodajský kanál. Kromě dvou projektů, a to Fotbal živě a Hokej živě, toho k dispozici mnoho není (najdete zde jen program a textové zpravodajství). Jedná se tedy o jakousi sportovně zpravodajskou sekci. Nic víc, nic míň. Pokud jde o již zmiňovaný Fotbal živě, je zde přehled nejhezčích gólů, vysílaných zápasů, fotbalových reportáží a podobně. Zpravodajství se týká především Gambrinus ligy a evropských soutěží. Podobná je i filosofie druhého zmiňovaného projektu.

Pokud jde o reklamu na internetových stránkách České televize, je ošetřena drobnými, relativně decentními bannery a případnými reklamními spoty před samotným vysíláním, které podporuje dvě technologie – Microsoftu a RealMedia. Obě dvě pak mají na výběr ze dvou verzí kvality (ani ta není bohužel příliš vysoká, což sice umožňuje širokému spektru diváků konzumovat streamované pořady, na druhou stranu reklama na fotbalové přenosy je spíše bublinou, protože najít míč na trávníku je umění a poznat jednotlivé hráče od sebe či probíhající minutu není lehká záležitost).

Nova

Na internetových stránkách najdete jen několik málo pořadů (Eso, Televizní noviny, Občanské judo, 112 a několik dalších). Nejzajímavější službou jsou tzv. moje zprávy, které sami autoři popisují následovně: Zajímá Vás bulvár? Máte rádi akční zprávy? Jste fandou sportu, nebo dáváte přednost politice? Neobejdete se bez aktuálních zpráv ze společnosti a informací o životním stylu? Chcete na prvním místě vědět, jaké bude počasí ve Vašem městě? Zde si můžete nastavit svůj osobní profil “Moje zprávy“. Nadefinujte si právě ty oblasti, které Vás nejvíce zajímají! Stačí zatrhnout jednotlivá témata a systém vám vybere právě ty zprávy, o které máte zájem.

Osobně mě poměrně zaskočila (spíše příjemně) sekce televizního programu, neboť kromě samotné Novy máte k dispozici i další stanice, včetně ČT1 a ČT2.

Zajímavou sekcí je také pressweb, kde TV Nova zveřejňuje zajímavosti a užitečné informace nejen pro diváky, ale i pro novináře. Celkově však stránky musím zhodnotit velmi rozpačitě, neboť zpravodajství se nemůže měřit s tím, na které jsme zvyklí (ať již z čt24 nebo třeba iDnes), vůbec srovnávat, tedy pokud pro vás není zajímavé stahování velkého množství reklamy. Zde bych měl ještě jednu připomínku – pokud chce číst nějaký text či sledovat televizní pořad, není příliš příjemné mít ze tří stran animovanou reklamu (a to nemluvím o těch reklamních bannerech, které nemění barvu, obrázcích apod.). Zatímco souboj o diváky Nova stále vyhrává, dovoluji si tvrdit, že webové rodině České televize se vyrovnat prozatím nemůže.

TV Nova

Prima

Také TV Prima zatím pojala internetové médium spíše jako reklamu na své pořady. Kromě informací o nich zde najdeme archiv několika pořadů z vlastní produkce (Receptář, Proti srsti, 1. zprávy,…). Ač je nabídka pořadů poměrně chudá, potěší možnost výběru jen těch částí, o které máme zájem (například výběr jednotlivých reportáží během zpráv).

Za zajímavé řešení považuji fotobanku, která vás bez prodlevy pošle na FTP server, kde si můžete stáhnout fotografie z filmů či seriálů (podobné služby nabízí i česká televize, ale mě zaujal hlavně onen FTP přenos).

Mnoho diváků potěší také možnost dočíst se něco o tvářích z Primy (jedná se o moderátory). U některých je však k dispozici pouze foto (například u Petra Novotného).

Nesmíme zapomenout ani na teletext, opět s klasickým televizním designem.

TV Prima

Óčko

Hudební televizní stanice Óčko těží ze spolupráce s portálem iDnes, kde ji najdete v sekci Kultura. K dispozici je živé vysílání, u kterého máte na výběr mezi vysokou (plný PAL – TV kvalita, 1,3 Mbit/s), střední a nízkou (rychlost cca 180 kbit/s) kvalitou a módem rádio.

Kromě živého vysílání zde naleznete anonce pořadů, Óčko shop, program vysílání, soutěže či chat s moderátory. Stahovat si můžete také například vyzvánění na mobilní telefon.

Celkově lze říci, že tato televize vykročila vlastní, originální a v Česku neokoukanou cestou a své příznivce si na Internetu našla a i v budoucnu najde.

Óčko

TV Noe

Podobně jako její starší rozhlasový bratříček, rádio Proglas, je TV Noe křesťanským, nekomerčním médiem, které nevysílá reklamu. Zdrojem příjmů jsou tak především dary diváků, sponzorů apod. a každoroční kostelní sbírky. Z počátku své existence (zahájila vysílání ve středu 10. května 2006) měla problém s nedostatkem pořadů, tato situace se ale rychle lepší a častých repríz ubývá. Je zde ještě jedno zajímavé řešení: ve všední dny od 13:00 do 16:00 uslyšíte jen zvuk rádia Proglas s běžícími informacemi o televizi na obrazovce.

Pokud jde o vysílání, je k dispozici „živá“ verze (56, 200, 400, 800 kbit/s) nebo archiv (ten je v současné době ale velice chudý – nabízí jen reportáže ze setkání mládeže v Klokotech u Tábora). Ředitelem televize je pater Leoš Ryška, SDB. Jednatelem je pak pater Martin Holík, ředitel radia Proglas.

K dispozici jsou pochopitelně anonce jednotlivých pořadů, zajímavé jsou také informace o většině zaměstnanců (vedení, moderátoři, technici, …), což jinak nebývá úplně oběžné.

TV Noe

Sledovanost a informace

Pokud se chcete dozvědět, které pořady a stanice jsou nejsledovanější, můžete využít například služeb nabízených serverem RadioTV, který kromě odhadu sledovanosti (celkové) nabízí také zajímavé články o jednotlivých kanálech, rozhovory, informace o majitelích licencí a podobně.

Zajímavé statistiky televizí nabízí také NetMonitor (v číslech za červenec 2007):

sledovanost televizí – NetMonitor
návštěvníci CELKEM (červenec 2007) reální návštěvníci / měsíc počet shlédnutých stran / měsíc průměrný strávený čas / měsíc návštěvy / měsíc délka návštěvy / měsíc
Ceskatelevize.cz 595.192 14.487.152 0:26:16 2.018.282 0:07:44
 – Hlavni stranka 262.161 785.565 0:01:34 612.794 0:00:40
 – Ostatní 471.221 9.871.385 0:16:11 1.375.685 0:05:32
 – amrevue 32.088 216.236 0:04:34 50.620 0:02:54
 – vysílání online 313.358 3.830.202 0:24:15 893.216 0:08:30
CT24.cz 293.511 3.311.224 0:10:21 774.724 0:03:55
 – homepage 92.081 419.132 0:04:31 296.997 0:01:24
 – online vysilani 118.548 786.381 0:09:15 257.401 0:04:15
 – sport 83.379 875.476 0:08:18 187.484 0:03:41
 –  – Fotbal živě 58.497 698.469 0:09:59 140.169 0:04:10
 –  – Hokej živě 7.465 69.794 0:05:01 14.783 0:02:32
 –  – ostatní sport 29.680 107.213 0:02:23 47.161 0:01:30
 – zpravodajstvi a ekonomika 184.560 1.230.235 0:04:30 376.909 0:02:12
Nova.cz 469.624 9.121.709 0:16:23 1.177.850 0:06:32

Tabulka ukazuje na zajímavý jev – Česká televize má na Internetu výrazně více diváků než Nova. Druhou zajímavostí čas strávený sledováním online vysílání na ČT: 0:24:15 není malé číslo (obzvláště ve vzorku 313.358 návštěv­níků). A za jakým účelem navštěvují lidé stánky televize? Asi polovina kvůli online vysílání, což je tedy důvod, proč ČT poráží Novu – má širší a komplexnější nabídku.

Užitečné stránky jsou i stránky TV info, kde naleznete odkazy na živé vysílání nejen v české republice, ale také v Evropě a zbytku světa. Kromě toho nabízí také streamování videa, zajímavé odkazy a mnoho dalšího.

MMF24

Další cesty?

Zatímco v článku věnovaném rádiím na Internetu jsme konstatovali, že rádia přijala Internet jako výzvu a dokázala se s ním sžít do oboustranně výhodné symbiózy, u televizních médií tomu tak zatím bohužel v Česku není. České televizi chybí vyšší kvalita vysílání, možnost personalizovaného zpravodajství a nějaké to originální lákadlo. Ostatní televize jsou zatím skutečně velice výrazně pozadu. Pokud se podíváme například na to, jak vypadají stránky CNN, tak ač design může podléhat subjektivní kritice, služby a důvody pro návštěvu zde jistě jsou.

A kam se bude vývoj ubírat dále? Osobně si myslím, že kromě zvýšené kvality obrazu bude muset dojít k tomu, že televize do svých webů integrují i na první pohled nesouvisející či doplňující služby (vzdělávací kurzy, blogy, možnost vkládat vlastní video či foto reportáže apod.), jako to před časem začaly dělat internetové deníky. Využívání Internetu pro pouhou propagaci vlastních pořadů je pro televize spíše cesta do záhuby.

Sledujete televizi z internetových stránek?

Autor článku

Autor je student PřF MU, publicista. Zajímá se o dění na Internetu, filosofii a fotografii.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).