Hlavní navigace

Čínská alternativa Windows, první aplikace Applu pro Android a smrtící selfies

28. 9. 2015
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

Karma Police britské tajné služby, blokování reklam stále minoritní, 16 znaků na zabití Chromu či viry v App Store. Co přinesl právě končící #tyden.

Britská tajná služba šmírovala uživatele velmi důkladně, včetně zájmů o online porno. Plyne to z dalších dokumentů, které zveřejnil Edward Snowden. Je v nich řada informací o programu „Karma Police“, v jehož rámci GCHQ šmírovala uživatele kompletně po celém světě. Vedle sociálních sítí se věnovala i online porno zájmům. Ale také třeba řešili to, co lidé poslouchají za online rádia. Viz UK spy agency snooped on everything users did online – even porn.

WHAT IF RICH PEOPLE FUNDED JOURNALISM—BUT DIDN'T RUIN IT? je v zásadě docela podstatné zamyšlení. Protože to tak nějak vidíme i v Česku. Bohatí skupují média a média se mění v něco, co lze hůře a hůře nazývat novinami a novinařinou.

TELEgraficky

4chan prodán ■ RIP Google Hotel Finder ■ Citrix je na prodej ■  Angry Birds ve filmuVeil Nebula z Hubbleova teleskopu ■ Rozebraný iPhone 6s ■ #PizzaRat ■ WildStar čeká nová grafika ■ 30 second arithmetic challenge

WEBDESIGN, INTERNET

Výpadek AWS Amazonu v neděli 20. září přinesl problémy řadě služeb. Nejel Pocket, Buffer a další. Pro tohle se může do budoucna třeba hodit DownDetector.com a jeho Amazon Web Services status.

Jedno z osmi zhlédnutí stránky z desktopu v USA je ovlivněno blokováním reklamy. Jiná studie (comScore a SourcePoint) uvádí, že reklamy v USA blokuje (na desktopu) 9 % unikátních návštěvníků. Ve Francii je to ale prý 24 %, v Německu 27 %. Nejrozšířenější jsou blokátory reklam u uživatelů ve věku 18 až 24 let. Na mobilech ovlivňují blokátory inzerce pouze 0,1 % stránek, ale v Číně je to 7,9 % a v Indii 9 %. Viz 1 in 8 Desktop Page Views in the US Said to be Affected by Ad Blocking.

Blokování inzerce? A co takhle blokování celého webu, který se živí reklamou? Ethical Ad Blocker je rozšíření pro Chrome, které blokuje přístup na „neetické“ weby, tedy takové, které mají tu drzost živit se inzercí. Než se případně začnete pohoršovat, tak je to v zásadě umělecký projekt. A je to velmi povedený a trefný vtip.

SOFTWARE

Možná si pamatujete osm znaků, které dokázaly sestřelit Skype. Teď tady máme šestnáct znaků, které sestřelí Chrome. Stačí do adresního řádku dát http://a/%%30%30 a Chrome by měl padnout. Pokud vás zajímá technické pozadí, tak viz Issue 533361: GURL re-canonicalization unescapes a second time, can invalidate previously-valid URL. Klíčové tam přitom je ono %%30%30 a nejvtipnější je, že stačí kurzorem přejet nad odkazem a kompletní Chrome (všechny, co máte otevřené) beze slova spadne (v příznivém případě vám to aspoň řekne obvyklé Aw, Snap!

Nový kompresní algoritmus Googlu je vhodný pro internet. Navazuje na původní Zopfli algoritmu, najdete ho v Brotli compression algorithm a jde o zcela nový datový formát. Nabízí o 20 – 26 % vyšší konverzi než Zopfli, je zhruba stejně rychlý.

Skandál Volkswagenu se v úterý rozrostl na 11 milionů aut a Evropu - včetně aut od Škodovky (zatím ale tvrdí, že v Evropě tento software účinný nebyl, tedy lépe řečeno, že ve „většině“ případů nebyl). Mít v autě software, který detekuje měření emisí a zajistí, že se auto chová jinak, je zajímavá ukázka toho, co všechno je možné. Ale vzbuzuje i otazníky, kolik tzv. „kurvítek“ je aktuálně ve věcech, které dnes používáme. Viz Volkswagen Says 11 Million Cars Worldwide Are Affected in Diesel Deception.

Hlasové vyhledávání v Googlu umí lépe a rychleji rozpoznávat, co říkáte. Mohou za to další zlepšení v neutrálních sítích, které jsou pro tuto funkčnost používány. Viz Google Voice Search Now Faster and More Accurate.

Čína vyvíjí vlastní alternativu pro Windows. Důvodem je, že prostě Microsoftu nemohou věřit, takže potřebují vlastní operační systém. Ten se jmenuje NeoKylin OS a podle China’s Windows Alternative Looks Awfully Familiar to ale celé spíš vypadá jako přeskinovaná Windows XP.

MARKETING A KOMUNIKACE

Youtubeři a puberťáci? Pojďme ukázat, že i my starší máme rádi tenhle obsah. A chceme tenhle obsah: Elegantní Česko.

Obsahu vytvářenému firmami a značkami lidé nejvíce věří na Facebooku, více než v novinách a mnohem více než na Twitteru a dalších platformách. Absurdní na tom je to, že jde o stále stejný obsah, pouze poskytovaný rozdílným kanálem/médiem. Nemůžeme se asi pak (odvozeně, protože novin se níže uvedená otázka netýká) divit tomu, jak mohutně lidé sdílí a konzumují lži a výmysly ze zdrojů jako je Aeronet, AC24 či Parlamentní listy. Dav prostě rád věří hloupostem a lžím. Viz ACQUITY GROUP 2015 NEXT GENERATION OF COMMERCE STUDY.

BEZPEČNOST, SOUKROMÍ, PRÁVO

Malware se podařilo dostat přímo do App Store – viz Kontrola Applu poprvé zklamala, v aplikacích z App Storu byl malware. Něco takového se dalo čekat, ale zajímavé na tom je, že škodlivý kód se nachází třeba v aplikaci WeChat, aplikaci pro čínskou taxi službu DiDi Kuaidi, ve WinZipu a populární aplikaci CamCard. Celkem by mělo být až 39 (někde se uvádí 76) takto infikovaných aplikací. Kód je schopen získávat informace o uživatelích, unášet URL a číst a zapisovat data do schránky (clipboardu). Do aplikací se podle všeho dostal falešnou verzí Xcode, softwarem používaným pro vytváření aplikací pro iOS i MAC.Viz Malware makes its way into Apple’s App Store in its first major security breach.

Apple žádá vývojáře, aby prověřili, že nemají infikované Xcode. Viz Apple asks developers to ensure their Xcode install isn’t infected a na tom všem je opravdu hodně zajímavé, že se zásadním vektorem pro infekci prostě ukázalo to, že se Apple spoléhá na to, že všichni programují v jeho jediném prostředí. Apple prostě nenapadlo, že by je někdo mohl změnit a prověřování aplikací v App Store se spoléhá na nedotknutelnost Xcode. Jste-li vývojář, tak ověření viz Validating Your Version of Xcode.

Francie stále trvá na tom, že Google musí cenzurovat celosvětově. Nebezpečná snaha uplatnit „Právo na zapomnění“ mimo výchozí místo může mít dalekosáhlé následky. Může nakonec dojít tak daleko, že se možná v Googlu nedozvíme nic o masakru na náměstí Nebeského klidu, protože Google bude nucen třeba právě toto vyhledávání znepřístupnit. Francouzi jsou jako obvykle průkopníky internetových absurdit a tamní CNIL žádá, aby Google cenzuroval ve všech svých jazykových verzích. Viz France Rejects Google Appeal on Cleaning Up Search Results Globally.

Twitter od 1. října nasadí HTTPS na nových odchozích odkazech. Všechny odkazy zkrácené přes t.co budou skrz https spojení. Což bude znamenat, že je bude Twitter moci lépe hlídat, ale také to, že budete mít o znak méně pro tweet (140 znaků, nyní mínus 24 pro každý odkaz, takže 116 s jedním odkazem). Projeví se to i na příchozích refererech při cestě na klasický (http) web, takže se případně nedivte. Viz Twitter Going HTTPS on October 1st For New Links Only.

SOCIÁLNÍ SÍTĚ

Selfie zabíjejí a letos mají na svědomí více lidí, než útoky žraloků. Nejčastějším důvodem jsou pády, ať už ze schodů nebo z terénu. Ale také zasažení vlakem či pokusy vyfotit se s divokým medvědem. A tak zatímco letos žraloci zabili osm lidí, selfie už mají na kontě dvanáct. Viz More people have died from selfies than shark attacks this year.

Instagram má 400 milionů uživatelů a oznámil to v Celebrating a Community of 400 Million. V zásadě jde o třetinu/čtvrtinu toho, co má Facebook, který ho vlastní. 75 % uživatelů se nachází mimo USA. Což znamená, že velký Přehled sociálních sítí, médií a služeb včetně počtu uživatelů celosvětově i v Česku se opět dočkal aktualizace. Co se Česka týče, tak www.klaboseni.cz eviduje aktuálně 160 tisíc účtů, ale je dost dobře možné, že jich bude až dvakrát tolik.

Všechny (webové) články z Washington Postu půjdou do Instantních článků (Instant Articles) Facebooku. Je jich přitom zhruba 1 200 denně a můžete to brát i jako kapitulaci jednoho média na snahu o nezávislost. A další ukázku toho, jak zoufalá média vlastně jsou. Viz All Washington Post Stories to Go to Facebook.

Facebook skutečně nasazuje jednu z nejzbytečnějších změn vzhledu stránek. Tedy, z hlediska značek je to změna zbytečná a bude stát pouze peníze. Z hlediska Facebooku je to užitečné, například v potlačení profilového obrázku a v dalším tlaku na to, že je vhodné platit a platit. Viz Facebook’s New Page Layout Starting to Emerge.

Po modro-černém oblečení, které možná bylo zlato-bílé, je tu další zásadní problém. Je to dítko na fotce pod vodou nebo na vodou? A internet má co řešit, sociální sítě se plní a všichni jsou šťastní: Viz The internet is locked in a debate about if this girl is underwater or not.

Pamatujete si ještě na Ello? Bude to brzy rok, co se tahle (nová a další) sociální síť objevila a měla se stát další „zabijákem Facebooku“  (viz Ello Facebook neporazí. Říkat „nejsme jako oni“ prostě nestačí). Facebook neohrozila ani trochu, ale kupodivu ještě stále existuje. A je stále stejně originální (a zároveň zoufale zmatená a místy nepoužitelná). Kupodivu tam ještě stále jsou i nějací ti lidé (a i já tam mám profil, mrtvý profil).

Twitter přináší ankety. Asi tak deset let poté co všichni ostatní. A také deset let poté, co to bylo „in“. A pár let poté, co je Facebook zrušil, protože pochopil, jak jsou k ničemu. TechCrunch na to říká, že Twitter Polls Are An Awful Idea a je to docela trefně napsáno.

MOBILNÍ APLIKACE

První aplikace od Applu pro Android dostává hlavně samá špatná hodnocení. V zásadě asi není moc divu, protože Move to iOS má jediný cíl: přesvědčit (a usnadnit) přechod z Androidu na iOS. Výsledek je ten, že dostává záplavu jednohvězdičkových hodnocení. A jak správně uvádí VentureBeat, je to zároveň i ukázka hlouposti pětihvězdičkového hodnotícího systému. Ale také ukázka toho, že Google nemá s podobnou aplikací problém, zatímco Apple by „Move to Android“ v App Store nepovolilo. Viz Apple’s first Android app, Move to iOS, is getting killed with one-star reviews.

Telegram denně přenese 12 miliard zpráv a Pavel Durov, jeho CEO, si myslí, že WhatsApp stojí za houby. Viz Telegram delivers 12B messages a day, CEO Pavel Durov says WhatsApp sucks. Telegram je „bezpečná“ chatovací aplikace a Durov je původní zakladatel VKontakte. Sám si velmi zakládá na tom, že Telegram je nejenom bezpečný, ale také že funguje jako skutečná chatovací aplikace a ne jako WhatsApp. Na druhou stranu, WhatsApp má přes 900 milionů měsíčních aktivních uživatelů, Telegram v květnu uváděl 62 milionů.

iOS 9.0.1 opravuje docela dost věcí, včetně takových drobností, jako že nešlo dokončit aktualizaci a opět oblíbené nefunkční buzení.

Apple zakázal App Slicing v iOS 9 do doby, než opraví chyby. Přitom App Slicing řešilo jeden ze zásadních problémů iOSu: nutnost stahovat z App Store aplikaci pro všechny platformy a plnit si tak paměť telefonu či tabletu věcmi, které nepotřebujete. Stažená aplikace totiž obsahuje 32 bit i 64 bit verzi, stejně jako obrázky pro modely s většími obrazovkami, včetně kódu, který na vaše zařízení třeba nejde vůbec použít. App Slicing to mělo řešit, ale chyba v obnovování zařízení z iCloudu znamená, že je tato užitečná věc vypnutá. Viz iOS 9’s space-saving “app slicing” disabled for now, will return in future update.

Uživatelé chytrých telefonů tráví polovinu mobilního času v jedné nejpoužívanější aplikaci. Na tabletech je 87 % tráveného času rozloženo na tři nejpoužívanější aplikace, celkem tráví v aplikacích uživatelé chytrých telefonů až 82 % času, na mobilní webové stránky tak už moc prostoru nezbývá. Viz Smartphone App Users Spend Half of Their Total App Time With Their Favorite One  a hlavně The 2015 U.S. Mobile App Report (PDF).

STARTUPY A EKONOMIKA

Groupon propustí 1 100 zaměstnanců a končí v dalších sedmi zemích. Propouštění se nejvíce dotkne služeb zákazníkům a mezinárodních aktivit. Po již zavřeném Řecku a Turecku končí i v Maroku, Panamě, Filipínách, Portoriku, Tchaj-wanu, Thajsku a Uruguayi. Kdysi jedna z nejrychleji rostoucích společností byla příkladem toho, jak jsou slevové servery zásadní a jakou budoucnost mají. Viz Slevový Groupon propustí 1100 lidí a stáhne se z několika zemí nebo One Playbook: The next chapter at Groupon.

Zhlédnutí videí na YouTube Google neumí rozpoznat správně, ale hlavně: připravuje inzerenty o peníze. Říká to studie (PDF) několika evropských výzkumných institucí. Najdete v ní nejen Google, ale ještě další velké weby s videem. Google má přitom nejpropracovanější systém na detekci podvodů, který dokáže odhalit až 83 % falešných zhlédnutí. Zásadní ale je, že ačkoliv Google rozpoznal návštěvy robotů, stejně je inzerentům naúčtoval. Viz Fake YouTube Views Still Monetized by Google.

MMF24

Co se (většinou) nedostalo do článků a stojí z právě uplynulého týdne za pozornost. Mohlo by se hodit, mohlo by zaujmout, možná to prostě jenom nějak tak uniklo v záplavě stovek článků a zpráv, které se v uplynulém týdnu objevily. Ručně tříděné ze stovek zdrojů a tisíců přečtených zpráv. V drtivé většině zahraničních. Vzniká průběžně celý týden.

Pokud chcete seriál sledovat, má vlastní štítek v podobě #TYDEN

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).