Už dobře čtrnáct dní na webu narážím na recyklovanou tiskovou zprávu o projektu City Total. A pokaždé si říkám, že by mě vážně zajímalo, jestli redaktor, který zprávu pouští do oběhu viděl alespoň zběžně web City Total. Čtenářům Lupy ale budu asi muset nejdříve osvětlit, co City Total vlastně je. Nebo spíš bude.
Co je City Total
City Total je projekt nabízející turistům v evropských městech (zatím Praha, později dalších 16) bezplatného elektronického průvodce. Průvodce bude distribuován z webu ve formátu pro Palm OS (později i v dalších formátech). Pro turisty, kteří nevládnou danou technikou, budou v hotelích (Corinthia Towers a Barcelo, později v dalších minimálně šesti) připraveny handheldy k zapůjčení po 2,50 eurech za den (některé zprávy tvrdí, že vlastním klientům hotely zapůjčí Sony Clié zdarma).
V informacích pro tisk se dále uvádí, že databáze pro jednotlivá města obsahují 7 MB dat (mně WinCommander hlásí 4,2 MB), po sbalení 2,5 MB. Databáze budou obsahovat přes 10.000 hesel ve více než 150 kategoriích, na nichž v Andoře pracuje 45 a v jednotlivých městech dalších 25 lidí. Projekt má žít z reklamy (od 15 do 500 eur měsíčně) a DigiWeb tvrdí, že letos má provoz tuzemské pobočky přijít na čtyři miliony korun. Oficiální spuštění je připravováno na 15. srpna pro Prahu, pro další tři města 1. října…
Pochybnosti poprvé
Celý projekt mi tak trochu připomíná Globopolis. Tehdy se kavárníci z café Globe rozhodli vytvořit server o kulturním životě středoevropských metropolí, získali investory a… zkrachovali. Dnes je situace jiná. Internet je běžnou součástí našich životů, takže by možná Globopole už uspěla. City Total se od Globopole liší v tom, že bude offline, bude v deseti jazycích pro každé město a soustředí se na turisty, potažmo hotelové hosty.
Když znáte cílovou skupinu (hoteloví hosti), máte snazší výchozí pozici pro marketing. Musíte přesvědčit hotely, aby při potvrzení rezervace pokojů zaslaly svým hostům informaci o virtuálním průvodci a aby virtuálního průvodce doporučovali recepční. Ale hotely si za takové věci řeknou o peníze. Z čeho ale platit, když služba je zdarma a na inzerci nelze spoléhat?
Prozatím, měsíc před spuštěním, vypadá City Total rozpačitě. Velké haló, které dokázala kolem projektu vytvořit AMI Communications, se nepodařilo propojit s prezentací na webu. Ta poněkud zaostává a web v takovém rozpoložení by snad na síť rozumný člověk nepustil. Není hotový web, překlady ani první ze 17 městských průvodců.
Pochybnosti podruhé
V tiskové zprávě se dočteme, že Martin Topol z Quality Tours, která v České republice City Total zastupuje, považuje fakt, že Češi mají kladný vztah k technologickým novinkám, za jeden z důvodů, proč projekt startuje v Praze. Opravte mě, pokud moje logika zakolísala, ale kolik Čechů si nahraje průvodce po Praze? Kolik Čechů se ubytuje v Corinthia Towers? Kolik inzerentů touží po českých turistech v Praze?
Ano, chápu, zájem o novinky má být mezi inzerenty a ceny jsou přívětivé. Právě proto bych ale očekával, že web City Total nebo alespoň Quality Tours (firma web nejspíš nemá) se vedle propagace průvodců zaměří také na poskytování informací o provozovateli a možnostech inzerce. Zatím to je ale tak, že z webu se nedozvíte nic, tisková zpráva odkazuje na email. Při pokusu o zjištění držitele domény citytotal.info (sic!) se mi navíc odhalily jiné kontakty než proklamovaná andorská společnost DENA. Odkazům do Německa odpovídá i slovník a chyby v prezentaci (místo anglické verze je německá), méně už pak preciznost zpracování.
Šance na úspěch?
Petr Sršeň, vydavatel českolipských i-novin, mě upozornil na zajímavý konkurenční produkt: Nakladatelství oblíbených knižních průvodců Lonely Planet vydává, také pro Palm OS, průvodce CitySyn. Lonely Planet sice nemá v nabídce virtuálních průvodců Prahu a nenabízí své produkty zdarma (v současnosti za 19,95 dolarů), ale zato představuje ověřenou kvalitu, která není závislá na přání inzerentů.
I přes všechny pochybnosti mám v jednom jasno: ač je City Total podle mého názoru bláznivý projekt, právě takové mohou nejspíše uspět. Jestliže se provozovateli podaří prodrat se do více hotelů a udělá City Totalu viditelnou reklamu (jak z těch čtyř milionů?), pak je možné, že budeme v ulicích potkávat turisty s PDA. Co na tom, že PDA se mnoho neprodává a podobný projekt před dvěma lety v Londýně moc neuspěl.