Google minulý týden oznámil, že chce získat kontrolu nad částí doménového trhu. Novinka běží zatím v betě a na pozvánky. Ve finále by měla umožňovat zájemcům registraci domény bez zápisu do databáze WHOIS, přesměrování e-mailů na Gmail, podporována by měla být až stovka subdomén a stovka e-mailových adres.
Google se ale zakoukal i do nových domén. K těm nejzajímavějším patří .app, .book, .cloud, .dev, .movie, .tech či .you. Před nedávnem byly na Charleston Road Registry delegovány první domény (aktuální seznam na stránkách Google) a podrobnější pohled na žádosti zaslané ICANN nám umožní trochu odhalit, co Google s doménami (asi) chystá, i to, jak může vypadat budoucí byznysové využití nových koncovek.
Příklad některých domén nám pak zase ukáže, že zástupci vlád nemají v ICANN úplně bezvýznamný hlas a prostřednictvím GAC (Government Advisory Committee) se jim podařilo do celého procesu new gTLD poměrně významně zasáhnout.
(Polo)otevřené domény
Při podávání žádostí musely jednotlivé subjekty poměrně jasně deklarovat, jaké mají s doménou plány.
Zatímco někteří se rozhodli „zkusit štěstí“ a najít vhodnou alternativu pro národní či již existující top-level domény, jiní se rozhodli doménu využít především pro sebe. Ne všechny domény v první skupině však musely být automaticky plně otevřené (jako např. .HERE, .HOW či .NEW), zatímco jiné byly navázány na konkrétní odvětví.
Ze žádostí od Google je příkladem takovéto domény např. .FLY, která by měla být vyhrazena především pro subjekty spojené s letectvím či cestováním podobě, jako již existující doména .AERO či .TRAVEL.
Stopka od GAC
U domén, které si jednotliví žadatelé nárokovali především pro sebe, hrálo důležitou roli, zda o danou doménu bylo více zájemců či ne a zda daná doména souvisí s již existující službou.
Zatímco tak .GMAIL či .YOUTUBE bez problémů prošly a podle informací ze žádostí se zdá, že Google na těchto doménách nabídne prémiové služby jako např. e-mail či videokanál na doméně druhé úrovně, u obecných jmen jako je .CLOUD zasáhl GAC (konkrétně australská vláda), která prosadila, že takováto obecná jména by měla být nabídnuta celé komunitě a nevázána na konkrétní službu či jejího poskytovatele.
S podobnou „stopkou“ se však nesetkal jen Google, ale rovněž další velcí hráči jako Amazon či Symantec. Narazil i Booking.com žádající např. o domény .HOTEL či .HOTELS. U domén s více zájemci pak byli tito žadatelé nenabízející doménu celé komunitě vyřazeni i z plánovaných aukcí.
Byť se nám na procesu new gTLD nemusí všechny věci líbit, v tomto případě ICANN vyslal správný signál, že nové domény by si nikdo neměl prioritně nárokovat a možnost jejich využití by měla mít celá internetová komunita!
Ani ICANN nebo GAC ale nedokáží ovlivnit to, jaký bude gTLD zájem, a zda se prostředky v řádech stovek tisíců dolarů vložené do celého procesu úspěšným žadatelům vrátí. Na příkladu domény .TRAVEL či jiných vidíme, že rozhodující jsou především první dva roky a kolik žadatelů si doménu po prvním období obmění.
Tento text původně vyšel na blogu sdružení CZ.NIC.