Hlavní navigace

Co nabízí Sféra?

Marek Antoš

Tento týden byl konečně představen dlouho očekávaný projekt Sféra, který připravili lidé kolem Magea společně s Markem Zekičem, který ostříleným harcovníkem českého Internetu. Sféra se svým obsahem snaží zasáhnout doposud prázdné místo českého Internetu, první dojmy jsou však přinejmenším rozpačité.

Ve své podstatě je Sféra určitou vstupní branou k článkům v českém Internetu. Svým způsobem bychom ji tedy mohli označit za obdobu serverů jako je Seznam DNES či 24.centrum.cz; naopak daleko má k Trafice, která vedle odkazů nabízí především vlastní obsah. Autoři Sféry však na věc šli z jiného konce a namísto obvyklého postupu, kdy se na jedno místo pod sebe naskládají bez ladu a skladu desítky a stovky odkazů na nejrůznější články, se pokusili o poněkud atraktivnější podobu, která by měla být čtenáři bližší. Návštěvník tento rozdíl v přístupu pozná hned na titulní stránce: více než internetový server svým grafickým zpracováním připomíná nějaký tištěný magazín. Tomu také odpovídá metoda jejího zrodu: nejde o klasickou generovanou stránku, na které jsme na Internetu zvyklí, ale každé vydání vytváří ručně grafik – obdobně jako u tištěných médií.

Představitelé společnosti I3, která má Sféru na svědomí, se netajili tím, že se svým způsobem snaží vnést do Internetu bulvár. Grafická podoba tomu dnes zřejmě odpovídá, je však otázkou, zda se dá totéž říci o výběru zpráv. Bulvární image si doposud budují i Novinky ze stáje Seznamu, přestože jejich články tomu odpovídají jen z velmi malé míry; o Sféře by se dalo říci s menší intenzitou totéž.

Velké naděje spojují autoři Sféry s její personalizační částí. Jak bylo řečeno na tiskové konferenci, Sféra by se měla chovat inteligentně, což jinými slovy znamená, že bude sledovat, o jaký typ článků má konkrétní čtenář zájem a podle toho mu i v budoucnu podsouvat odpovídající nabídku. Tato možnost se v obecné rovině diskutuje už delší dobu, podobné praktiky používají také internetové obchody, které znají historii nákupů daného návštěvníka a podle toho mu nabízejí odpovídající zboží. V českém Internetu je však – pokud moje informace dosahují – Sféra průkopníkem. Tím zřejmě bude také v oblasti reklamy na Internetu, alespoň pokud jde o cenu: úspěchu této personalizace totiž věří natolik, že hodlají na těchto stránkách prodávat reklamu za 750 Kč/měsíc, zatímco obvyklá cena na tomto typu serveru se dnes pohybuje řekněme kolem 400 korun. Je samozřejmě otázkou, zda bude reklama za tuto cenu atraktivní pro klienty.

Největším problémem, který v případě Sféry spatřuji, je nedostatek vlastního obsahu. Jak přímo na tiskové konferenci řekl kolega Pavel Houser z Computerworldu, v českém Internetu je velké množství „meta-zdrojů“, které přinášejí různé odkazy na jiné stránky, ale naopak se nedostává primárních pramenů. Jak mi potvrdil Marko Zekič, více než 90 procent článků, které se na Sféře objeví, mají být pouhým odkazem na jiné servery; absence vlastního obsahu je tedy zřejmá. Způsob, kterým se Sféra chce odkazovat na ostatní servery, je navíc diskutabilní: cílová stránka se otevře pouze v rámci, zatímco v horní části okna i nadále zůstane navigační lišta Sféry, aby se čtenář mohl okamžitě vrátit zpět. Podobné postupy vyvolaly před nějakou dobou zuřivé protesty provozovatelů serverů v USA, kteří to považovali za vykrádání. Je nutné podotknout, že Sféra ve „svém“ pruhu nechce točit žádnou proužkovou reklamu a navíc zde zřetelně uvádí, že jde o převzatý obsah spolu s adresou cílového serveru, přesto je otázkou, nakolik jde o přijatelné jednání. V případě serverů, se kterými je Sféra výslovně domluvená, samozřejmě není co řešit: takové jsou však doposud pouze čtyři, zatímco odkazy jsou uváděny i na řadu dalších.

Content 2017 - tip Footshop

Přiznám se, že se mi do závěrečného hodnocení Sféry moc nechce. Nepochybně přináší do českého Internetu určitý posun, zejména pokud jde o přístup ke čtenáři. Sám již dlouho tvrdím, že pokud stávající velké servery budou chtít oslovit miliony dalších potenciálních uživatelů, budou se nejprve muset přizpůsobit jejich zvykům a filosofii; a nikoliv naopak, jak je tomu nyní. Právě o to se zřejmě Sféra snaží, když aplikuje na Internetu některé postupy z tištěných médií. Své čtenáře si nepochybně najde, na druhou stranu se mi však zdá, že její skutečné místo na trhu a cílová velikost je podstatně menší, než by to mohlo vypadat podle jejího poměrně bombastického otevření i předchozích očekávání. Jinými slovy: dobrý počin, ale díra do světa to asi nebude.

Marek Antoš

Našli jste v článku chybu?
17. 5. 2000 13:03
Stepan Binko (neregistrovaný)
Zeptani se je zeptani se. Osobne jsem presvedcen, ze jedna-li se o byznys (a cena reklamy na Sfere me nedovoli myslet si neco jineho) tak to neni o zeptani se, ale o smlouve, dohode. Znovu zopakuji - jak byste se na podobne praktiky koukala v jinych odvetvich lidske cinnosti? Treba radio by hralo muziku Rolling Stones jenom proto, ze se jim libi a prokladala to vlastni reklamou?

Pokud sfera bude mit dohody s temi kdo jim budou sve prispevky postupovat nelze ji prat nic jineho nez vylepseni desig…

17. 5. 2000 8:48
Anna Mullerova (neregistrovaný)
Jeste jednou budu prudit k tomu "zeptani se". Co kdyz je to skutecne tak,jak me vcera napadlo, ze redaktori brousi po webu a narazi-li na neco zajimaveho, udelaji z toho aktualne odkaz ?.?Nevim, jak to je ve skutecnosti, takze to neberte jako nepodlozenou obhajobu Sfery. Berte to spis jako moznost, ktera tu existuje a ktera to "dovolovani se" primo vylucuje.

K orientation.cz - tohle prirovnani nemuzete myslet vazne ;))

Btw: vsiml jste si, jak se Sfera kazdym dnem promenuje k lepsimu ? :) Preju h…