Hlavní navigace

iOS 9 na rychlosti moc nepřidá, reklama ve Firefoxu a Nelíbí na Facebooku

20. 9. 2015
Doba čtení: 11 minut

Sdílet

 Autor: Apple
Google jsou dvě miliardy řádků kódu, Office 2016 na obzoru, patentové války pokračují, bouřlivo okolo blokování reklam. Co přinesl právě končící #tyden?

Apple je dobrý v kopírování, konstatují v APPLE IS A GREAT COPYCAT: DID THEY IMPROVE ANYTHING? Což, nutno dodat, je kdekdo, a občas v tom ani nejsou dobří. Otázka, zda při kopírování něco zlepšují, je ale možná podstatnější. Dost i proto, že zmiňují jeden nedostatek post-Jobs éry: inovací je opravdu málo. Jak to tedy je s Pencil (vs. 53 Pencil), Smart Keyboard (vs Microsoft Surface Pro), Siri Remote (vs Wii Controller, Fire TV Remote), Live Photos (vs. GIFy)?

Jak se osvědčila holokracie a kompletně plochá organizační struktura? Ve WHAT WE GOT WRONG ABOUT HOLACRACY je velmi poučné čtení o tom, jak dopadl Buffer při snahách holokracii zavést. Ale hlavně o tom, že plochá struktura vedla do pekel.

Bylo mu 14 a do školy jako školní práci přinesl hodiny. Zatkli ho, dali mu pouta, snímali mu otisky. Žijeme v podivném světě. Teď je ale svého druhu slavný, na Twitteru je #IstandwithAhmed a sám Barrack Obama mu napsal, jestli nechce ty hodiny přinést do Bílého domu. A také, že by se mělo inspirovat více dětí, aby se jim líbila věda. A prý že proto je Amerika skvělá. Ano, skvělá, pokud nevstoupí do cesty hyperaktivní šílenci, kteří v hodinách (coby školní práci) vidí bombu. Viz Ahmed Mohamed, 14, arrested over clock mistaken for bomb.

TELEgraficky

News Corp koupí Unruly ■ Zombie na sociálních sítích ■ Pinterest má 100 milionů uživatelů ■ 25 % přešlo na iOS 9 v prvních třech dnech ■ Google uvede nové Nexusy

Facebook ubral v inzertních příjmech jenom ostatním, Google ne

Facebook ubral v inzertních příjmech jenom ostatním, Google ne

WEBDESIGN, INTERNET

Jak zabránit Blogger.com, aby vás přesměrovával na nesmyslné národní domény? Hledejte v Prevent Blogger from Redirecting your Blogspot Blog to Country-Specific URLs.

Opakované porušování pravidel Googlu týkajících se webmasterů může mít více následků, varuje Google v Repeated violations of Webmaster Guidelines. Zmiňuje klasicky automatické i manuální postihy a také situaci, kdy odstranění postihu po napravení čas od času vede k tomu, že webmaster vrátí vzápětí původní závadný stav.

V Padubicích by chtěl žít každý. A ty čáry. A ty čáry.

V Pardubicích by chtěl žít každý. A ty čáry. A ty čáry.

Wired se v Facebook Tries to Lure Journalists Away From Twitter domnívá, že Facebook chce novináře přetáhnout Twitteru. Sloužit by k tomu měla aplikace Signal a problém je ten, že Twitter je dost zásadním zdrojem zpráv jak pro novináře, tak pro jeho uživatele. Pokud se něco děje, najdete to zpravidla nejdřív na Twitteru. Facebook je pak dobrý až pro pozdější vývoj. Bohužel je tu ale jeden zásadní rozdíl mezi Twitterem a Facebookem – ten první algoritmem neurčuje, co smíte vidět, a dodává vám přesně to, co jste si objednali. Viz též Introducing Signal for Facebook and Instagram.

SOFTWARE

Office 2016 pro Windows přijde už 22. září. Co nového? Spolupráce více uživatelů v reálném čase (přímo na počítači), nové barevné vzhledy, pomůcka pro firmy pro správu firemních Office instalací a další drobnosti. Ti, kdo si platí Office 365, se mohou těšit rovnou, můžete si případně i vyzkoušet trial verzi. Viz Admins—get ready for Office 2016, rollout begins September 22!

Uživatelé Windows 10 se dožadují více informací o aktualizacích. Není ani příliš divu, Microsoft dost nepochopitelně aktualizace prostě poskytuje bez vyrozumění o tom, co vlastně řeší. Místo užitečných informací tam připojí seznam jmen několika set souborů, které byly změněny. Podle Windows 10 users beg Microsoft for more info on updates už uživatelé dokonce organizují petice. Povedená taškařice.

Google jsou dvě miliardy řádků kódu. Microsoft Windows je podle všeho něco okolo 50 milionů řádků. Zajímavé na tom je ještě to, že celý Google je v jednom repository a pracuje s ním 25 tisíc inženýrů a slouží k tomu i vlastní systém na verzování (jmenuje se Piper a zabírá na 85 terabajtů dat). Co se v obrovském společném repository nenajde, jsou věci jako kód řešící PageRank a další citlivé záležitosti a kód pro Android i Chrome. Více v Google Is 2 Billion Lines of Code—And It’s All in One Place.

HARDWARE

Xbox 360 Emulator Research Project. K nalezení na github.com/benvanik/xenia a xenia.jp

iOS 9 u starších zařízení na rychlosti nepřidá, u nových jenom mírně. Alespoň to plyne z testů srovnávajících iOS 9 a iOS 8.4.1. Viz iOS 9 VS iOS 8.4.1 In Speed Test.

Veselo v CZC.CZ na Facebooku. Prostě když slevy nejsou slevy.

Veselo v CZC.CZ na Facebooku. Prostě když slevy nejsou slevy.

MARKETING A KOMUNIKACE

Firefox vám bude zobrazovat reklamu založenou na tom, na jaké chodíte weby. V květnu avizovaná funkčnost začala fungovat na nově otevřených záložkách, které ještě nemají obsah. Viz First Wave of Suggested Tiles Partners Go Live a prý se nemáte čeho bát, vaše soukromí je absolutně v bezpečí a to, kam chodíte, se nikdo nikdy nedozví. Tedy až na Firefox.

63 % uživatelů získává zpravodajství (zprávy) z Facebooku i Twitteru (v roce 2013 to bylo 52 % z Twitter, 47 % z Facebooku). Dost výrazný vzestup a také růst Facebooku. Twitter je ale jasným vítězem, pokud jde o velmi čerstvé zprávy (breaking news). A pro novináře a reportéry jsou obě platformy klíčové pro zviditelnění.  Viz July 2015 study from Pew Research Center.

Falešný web Googlu (najdete ho na betagoogle.com) bojuje proti apatii týkající se uprchlíků. Každopádně Chrome ho pro jistotu rovnou označuje za nebezpečný cíl. Takže proto taky není odkaz aktivní, abyste si mohli případně rozhodnout sami co s tím, ale jako nebezpečný moc nevypadá a opravdu tam je něco jako kampaň. Viz Fake Google Site Combats Apathy Towards Refugees.

BEZPEČNOST, SOUKROMÍ, PRÁVO

OnionView ukazuje, jak vypadá Síť Tor po celém světě. K nalezení na onionview.com:

Nesmyslné patentové války Applu a Samsungu stále pokračují. Právě teď vyhrál Apple a může zastavit prodej některých produktů Samsungu. A ještě lepší na tom je, že rozhodnutí se týká produktů, které už nikdo neprodává, dokonce několik let. Mimochodem opět se tu vrací patenty na odemčení telefonu, automatické opravy a rychlé odkazy. Viz Stupid Apple v Samsung patent war: Apple wins latest battle.

Facebook se chystá použít pro cílení reklamy i to, co ví o uživatelích a jejich aktivitě mimo Facebook. Což nakonec není nic nového, Like/Líbí prvky a řada dalších prvků Facebooku (včetně těch, které nevidíte v reklamách atd.) už roky vytváří o každém z uživatelů velmi důkladnou rešerši. A jakkoliv byl Facebook před lety kritizován za vytváření profilů i ne-uživatelů, tak je dost nejasné, co se s těmito daty stalo (a děje). Viz Facebook has collected your web browsing habits to target you with ads, a pokud chcete vědět, co si o vás Facebook z vašich dat odvodil, tak viz Your Ad Preferences.

Velká obliba odstraňování obsahu na základě autorského práva překvapivě vede k tomu, že herní (a nejenom ten) průmysl bude nucen všechno poněkud přehodnotit a zmírnit. Odstraňování obsahu totiž musí brát v úvahu férové užití (což bohužel v našem pojetí autorského práva poněkud nemáme). Viz The Games Industry Under the New “Lenz” of Fair Use

Patentový troll prohrál a zaplatí firmě Zynga přes 1 milion dolarů. Počátek to má v roce 2011 a žalujícím je Segan LLC, společnost podle Court Trashes Patent Troll For Bogus Lawsuit Against Zynga; Awards Over $1 Million In Fees & Sanctions založená právě a jenom proto, aby žalovala Zyngu na základě patentu 7,054,928 s výborným názvem „system for viewing content over a network and method therefor.“

SOCIÁLNÍ SÍTĚ

Social Explorer vám umožní najít na Twitteru vlivné účty. Viz NEW: Find Influential Twitter Accounts with Social Explorer a hlavně labs.majestic.com/2015/social-explorer.

Pinterest už nechce být sociální sítí, změna mu má pomoci získat inzerenty a přebrat část rozpočtů pro vyhledávání. Viz Pinterest Targets Search Ad Budgets, kde píší, že Pinterest obchází inzerenty a přesvědčuje je, že není sociální sítí, ale místem, kde spotřebitelé hledají a objevují produkty. Což je samozřejmě pravda, protože Pinterest není Facebook. Ale to není Instagram ani Twitter. Bohužel pro Pinterest je jeho schopnost něco opravdu najít dost katastrofická. A nepomáhá ani to, že se může chlubit 50 miliardami připnutých fotografií (většina z nich je v zásadě připnutá v mírném rozporu s autorským zákonem).

Snapchat našel nový zdroj peněz: můžete si nechat zaplatit za další přehrání. Což dost popírá původní myšlenku, že se něco po přijetí za určitý počet sekund zničí (čemuž stále bohužel uživatelé Snapchatu věří). Možnost přehrání nicméně už nějakou dobu existuje, ale je omezena na jedno přehrání denně. Peníze nově Snapchat vybírá i za filtry pro selfies. Za tři přehrání zaplatíte 0,99 USD, ale jeden snap jde přehrát jenom jednou. Viz You can now pay Snapchat to replay snaps that have disappeared a A Whole New Way to See Yourself(ie).

Líbí? Nelíbí! Konečně budete moci dát na Facebooku nelíbí aneb dislike. Mark Zuckerberg to prý osobně přislíbil, dokonce veřejně. Ale moc nejásejte, prý bude „odlišný než jednoduchý palec dolů“, takže osobně bych spíše očekával nějaký další dostatečně nesmyslný experiment Facebooku. Uživatelé Unlike chtějí už hodně dlouho a Facebook se tomu zatím roky brání. Podrobněji viz Facebook chystá nové tlačítko pro špatné zprávy. „Nelíbí“ to nebude.

Periscope umožňuje nově mít uživatelské profily na webu. Viz Web Profiles for Periscopers, kdybyste chtěli vědět víc. A taky případně, kdybyste chtěli mít další profil na internetu.

Facebook zkouší ikonku v prohlížeči (v záložce) s červenou tečkou, když máte nová upozornění. Snaží se tak řešit problém, že nestačí měnit text (přidáním počtu nových upozornění) a přilákat uživatele lépe, pokud se věnují něčemu jinému. Zatím přidání počtu upozornění (číslo v závorce) zůstává. Viz například Facebook Introduces Red Dot in Desktop for Notification.

Google+ postupně mizí. Ve výsledcích vyhledávání Googlu nově končí odkazy a recenze, tedy alespoň to píše SEJ v Google+ Links and Reviews Dropped From Google Search Results, kde to spíš vypadá, že jde o odkazy na stránky na Google+. Objeví se jedině, pokud je specificky někdo hledá, uvedením „Google+ page“ jako součást dotazu. SEJ nicméně zmiňuje, že může jít nikoliv o další kousek konce Google+, ale reakci na obvinění ze zvýhodňování vlastních služeb.

MOBILNÍ APLIKACE

Sketch 3 na iPad Pro nebude a důvod je čistě ekonomický. Podle tvůrců se aplikace na iOS prodávají za absurdně nízké ceny a chybí možnost vyzkoušení před koupí. Sketch 3 na iPadu Pro tedy předělávat nebudou, protože nemají jistotu návratnosti. Viz Sketch 3 will not be coming to the iPad Pro (with good reason).

Geocaching na Mapy.cz se setkal s negativním přijetím u geocacherů. Nelze se tomu divit, protože Seznam.cz nijak zvlášť neřeší to, co může umístěním přesných pozic i návodů ke keškám způsobit. Podrobnosti viz Geocaching na Mapy.cz (od Seznam.cz, a.s.), kde jsou sepsány zásadní nedostatky a také návrhy na změny. Ve hře bylo i zhusta citované vypovězení smlouvy.

A pak už to šlo rychle: geocaching z Mapy.cz bude odstraněn. V průběhu týdne z Mapy.cz informace o keškách zmizí coby následek neúspěšných debat s aktivními hráči gecachingu. Pod oznámením na Facebooku pokračují bouřlivé diskuse. A potvrzeno, provozovatel Geocaching.com (Groundspeak) opravdu Seznamu vypověděl smlouvu. Viz Kešky se na Mapy.cz moc neohřály. Geocaching.com vypověděl Seznamu smlouvu.

DuckDuckGo je výchozím vyhledávačem v novém prohlížeči od AdBlocku pro Android a iOS. A navíc prý pracuje s EFF (Electronic Frontier Foundation) na novém „Do Not Track“ standardu a také se zavázali k „Acceptable Ads Manifesto“, tedy používání reklam, které nejsou vlezlé. Viz DuckDuckGo Is The Default Search Engine In New Adblock Browser a Adblock Browser, Do Not Track and Acceptable Ads.

Peace, nejpopulárnější blokátor reklam pro iOS, přestal existovat tři dny po uveřejnění v App Store. Zajímavé na tom je, že jeho tvůrce Marco Arment píše, že to je z důvodu toho, že sice všechno funguje a aplikace se stahuje (a kupuje), ale nemá z toho pocit uspokojení. A to proto, že mu došlo, jaké škody může způsobit vydavatelům a webům. Viz Just doesn’t feel good. A pokud byste chtěli snad lamentovat a řešit Marca Armenta, tak prosím pěkně, tenhle člověk toho má za sebou víc než dost na to, abychom ho brali vážně. Případně viz též The App Store's Leading Ad Blocker Just Took Down His App Out of Guilt.

Like/Líbí prvek Facebooku je prý další obětí blokátorů inzerce. Logicky ano, protože tenhle masivní šmírovací nástroj je ještě horší než reklamy. A nelze se pak divit, že některé z aplikací na blokování inzerce blokují i tento prvek. Viz Facebook’s ‘Like’ Button Another Casualty of Ad Blockers.

STARTUPY A EKONOMIKA

ZenithOptimedia předpovídá, že mobilní inzerce ubere novinám, ale také klasické internetové inzerci. Viz ZO Cuts Forecast – Again: Mobile Poised To Overtake Newspapers.

INFOGRAFIKA

Časová osa Hvězdných válek k nalezení v Star Wars Timeline. A je to opravdu, opravdu, opravdu hodně dlouhá infografika.

Solarbeat – whitevinyldesign.com/solarbeat - je vizualizace solárního systému, se kterou si můžete trochu pohrát. A která by navíc měla hrát, tedy tvrdí se, že to nějak převádí na hudbu. Pokud vám to nehraje, vítejte do klubu.

Při pohledu do 8 Interesting Facebook Stats to Help You Increase Engagement jsou tam vlastně stará známá čísla, ale jsou dobrá. A je dost dobře možné, že jste je zatím nikde nepotkali.

BRAND24

Co se (většinou) nedostalo do článků a stojí z právě uplynulého týdne za pozornost. Mohlo by se hodit, mohlo by zaujmout, možná to prostě jenom nějak tak uniklo v záplavě stovek článků a zpráv, které se v uplynulém týdnu objevily. Ručně tříděné ze stovek zdrojů a tisíců přečtených zpráv. V drtivé většině zahraničních. Vzniká průběžně celý týden.

Pokud chcete seriál sledovat, má vlastní štítek v podobě #TYDEN

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).