Vilém Rubeš
reklamní konzultant @bigvilik
Zapamatováníhodná byla přednáška Norma Johnstona z londýnské agentury Mindshare o cloud marketingu. První půlka byla sympatická tím, jak byla realistická. Ve druhé nám ale Norm předestřel krásný vesmír, ve kterém budeme všichni běhat s telefonem kolem hlavy a budeme v něm mít augmentovanou realitu. Podle mě to takhle nebude. Jako vždy s podobnými trendy: dorazí později, budou přízemnější a budeme znovu vymýšlet trakaře. Tak to děláme vždy, proč by to zrovna teď mělo být jinak?
Já technologické nadšení některých marketérů nesdílím. Představa, že jdu po ulici a najednou se chci podívat, kolik by za tenhle barák chtěla realitka, není úplně realistická. Na procházce obvykle nekupuji nemovitosti.
Stejně tak se asi neosvědčí pokusy s tím, že si na nástupišti v metru nakoupím drogerii. Na první pohled to zní racionálně: člověk tam stojí a čumí. Jenže v tu chvíli není připraven nakupovat. Co když mu v půlce nákupu pojede vlak? Podobné nápady nerespektují naši psychologii, lidskou přirozenost.
Ještě bych zmínil jednu věc. Potěšilo mě, jak mile při zemi byli kluci ze Seznamu, když mluvili o videoreklamě. Po dlouhé době jsem viděl, že takový provider, nota bene, když teď mají Stream.cz, má tak střízlivou představu o tom, jak lidé vnímají video. Už se to začíná blížit reálným spotřebitelům, už se probudili ze sna, že zrovna u nich se budou lidé chovat úplně jinak.
Já jsem sem dnes také přišel udělat takové spíš skeptické povídání o tom, že my, co děláme značky, se musíme starat především o to, aby byly konzistentní na internetu, v místě prodeje, v televizi i v tom, co si lidé povídají mezi sebou. Často tomu tak není, protože se každý snaží exhibovat a získat pro sebe a své médium pozornosti víc.
Michal Heisig
obchodní ředitel Seznam.cz
Od jednoho předního výzkumníka jsem se dozvěděl, že GRP znamená přítomnost v místnosti, kde běží televize. Až dodnes jsem si myslel, že aby do toho člověka započítali, musí se na obrazovku aktivně koukat. Ale ono stačí, když je přítomen v místnosti.
Druhá věc je ještě lepší: Představitel největší agentury dodávající výkonnostní marketing, David Špinar z H1.cz, demonstroval, jak se musí jeho lidé snažit klientům deklarovat, že jim skutečně ten výkon dodají. Podle mě je to z velké míry – takhle plytce posouzeno – způsobeno tím, že nemají žádné bonusy. Klasické mediální agentury prostě nabídnou větší slevu, přepustí bonus, a mají klienta. Kdežto výkonnostní agentury, protože ani od Googlu ani od Seznamu žádný bonus nemají, se musejí snažit. A je úplně fenomenální, jak se to tady v plné nahotě ukazuje. To jsem si poznačil.
Jan Bockstefel
marketingový manažer Wer Liefert Was?
Zaujala mě prezentace Michala Feixe ze Seznamu, která začala prohlášením, že nebudou kopírovat Google. Potom však prakticky celá byla o tom, že Seznam bude vyvíjet Mapy, vyhledávání v zahraničí, Sklik a Email, tedy stejné služby jako má Google, a také si zařídí stejné kanceláře jako má Google.
Olga Biernátová
knihovnice a specialistka na sociální média, Nofreeusernames
Moc se mi tady v předsálí líbí Smilebox, před který si může každý stoupnout, napsat si na tabulku nějaké sdělení a ono ho to třikrát vyfotí. Dostane papírovou fotku a potom se najde i na webu. To je fakt luxusní. A líbí se mi taky, že mají soutěž: kdo se vyfotí s největším počtem lidí, dostane nějakou cenu. Nejspíš ji vyhraje David Špinar, který všem přikazuje, aby se s ním fotili.
Potom mám ještě jeden postřeh: Velmi málo lidí tu mluví česky. Na konferenci je hodně mediálních expertů, kteří rádi používají anglické výrazy: máme tady case o tom, jak z usera vytáhneme influence, abychom zvýšili engagement… Já to prostě nechytám. A to si myslím, že se v téhle branži docela orientuju. Byla bych radši, kdybychom zkusili používat české výrazy, tam kde existují.
Eliška Hutníková
specialistka na sociální média, H1.cz
Líbila se mi přednáška Olgy Biernátové. Popisovala svůj case, jak využívá sociální média v propagaci nakladatelství Kniha Zlín. Líbilo se mi, že tím Olga žije, a jak o tom nadšeně vypráví. Byla to tady spíš výjimka. Ostatní vystupující, které jsem měla možnost vidět, takové nadšení pro svou práci nemají, nebo ho nedávali najevo.
Z prezentace Petra Houzara z Vodafonu jsem bohužel viděla jen závěrečné shrnutí, ale slyšela jsem, že byla velmi zajímavá, konkrétní a plná nových dat o českých uživatelích chytrých mobilů. Mrzí mě, že jsem ji nestihla celou.
Také jsem byla na velmi zajímavé prezentaci, která pracovala s metaforou zvířat ve světe reklamy. Dinosauři už sice vyhynuli, pořád je tu ale dost firem, které se chovají jako nosorožci. Myslí si, že všechno zvládnou výrazným pushem, násilnou, jednosměrnou komunikací. Že všechny problémy vyřeší nákupem televizní reklamy za miliony. Nechtějí a nedokážou diskutovat se svými zákazníky jako s rovnocennými partnery. Jsem ráda, že se to díky sociálním sítím musejí i oni naučit.
Petr Houzar
specialista na mobilní a sociální marketing, Vodafone
Zaujalo mě, že letos jsou na konferenci tři sály s paralelním programem. Přišlo poměrně dost lidí a ve srovnání s minulými lety se úroveň konference zvedla. Loni si sáhla na dno, letos je kvalitativně o řád výš.
Rozdělit program do tří sálů bylo dobré rozhodnutí, ale překvapuje mě, jak málo je hlavní sál vytížený. Většinou je v menších sálech posluchačů víc. Je na tom vidět, jak se mění jejich preference od obecných témat ke konkrétním, více specializovaným. Obecná témata už nikoho příliš nezajímají.
Také mě překvapilo, že tři zahraniční hosté mluvili ve stejném čase. Na jiných konferencích pozoruji trend dávat všechny zahraniční hvězdy do hlavního sálu, aby mluvili postupně a zájemci si mohli poslechnout každého z nich. Robbie Douek z Googlu a Norm Johnston z Mindshare by si zasloužili mluvit po sobě, aby si nekonkurovali.
Osobně mě nejvíc zaujala právě přednáška Robbieho Doueka z Googlu, a to jak provedením, tak obsahem. Robbie zdůraznil, že podnikatelé by měli změnit svůj přístup k mobilním verzím svých webů, měli by se o ně začít více zajímat bez ohledu na obor, v jakém podnikají. Čím menší a lokálnější byznys mají, tím je pro ně mobilní web důležitější, protože každé třetí hledání na mobilu je dnes už lokální.
Renata Fiedlerová
marketingová ředitelka Internet Info
Přednáška Jiřího Malého z Neo@Ogilvy Možnosti vyhodnocování online mediálních kampaní. Její hlavní sdělení bylo, že měření výkonnosti, tak jak ho dělají skoro všichni, tedy jen čísla, čísla, čísla, není dostačující. Potvrdil mi to, co jsem si o těchto měřeních vždy myslela.
Tomáš Búřil
Senior Mobile Manager Allegro Group
Po roce jsem zase potkal spoustu lidí, které jsem dlouho neviděl. Za to jsem rád, to je pro mě největší přidaná hodnota, která tady je.