Hlavní navigace

Co všechno ovlivní úspěšnost Vladimíra Železného, nového ředitele TV Barrandov?

Jan Potůček

Bývalý šéf Novy se dnes ujímá vedení televize Barrandov. Tentokrát ovšem není v roli neomezeného vládce, nýbrž najatého manažera. A ta má jasné limity.

Doba čtení: 6 minut

Je podíl 10 procent reálný cíl?

Deset let po odchodu z televize Nova dnes usedá do křesla generálního ředitele další komerční televize Vladimír Železný. Ujímá se vedení TV Barrandov, nejmenšího z českých plnoformátových kanálů, jehož výkony poslední dva roky mírně klesají a nezřídka jej poráží tematické stanice Novy, Primy nebo České televize. Jak moc reálné je Železného přání dosáhnout s Barrandovem na metu desetiprocentního podílu na trhu? A co by k tomu potřeboval? Odpověď je poměrně jednoznačná: především hodně peněz. Majitel Barrandova Jaromír Soukup musí dobře vědět, že bez značných investic do programu výkon televize příliš stoupat nebude, a to ani s Železným v ředitelském křesle.

Jenže Soukup už v TV Barrandov utopil stovky milionů korun, a když se sečtou ztráty ještě z doby, kdy televize patřila Tomáši Chrenkovi, kumulovaná ztráta již přesáhla miliardu. Barrandov tak připomíná černou díru, v níž mizí peníze, aniž by byla jistota, že se investice někdy vrátí. Vladimír Železný není čaroděj, aby se současnou knihovnou Barrandova vyčaroval desetiprocentní podíl na trhu a „v dalších krocích ještě více“. Deset procent je za současné situace na českém trhu v podstatě celodenní podíl hlavního kanálu Primy. Pouhým srovnáním schémat obou televizí musí i laik vidět, kterému programovému oddělení čouhá sláma z bot. A když si odmyslí komunistické seriálové agitky, které jsou jedním z hlavních pilířů sledovanosti Barrandova, televize v podstatě nemá na čem stavět.


Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Majitel Barrandova Jaromír Soukup bude muset sáhnout do peněženky, aby pokryl náklady na výrobu nových pořadů a nákup kvalitnější akvizice

Železný může oslovit původní „nováky“

Začátkem devadesátých let na Nově sázel Železný na béčkové zahraniční filmy a seriály a přízemní zábavné pořady vlastní výroby. Slavil s nimi úspěch, protože po amerických seriálech byl hlad a zábava v podání Československé televize se přežila (zajímavé je, že dnes některé formáty ČST slaví úspěšnou reinkarnaci právě na Barrandově). Dnes je situace diametrálně odlišná, na trhu se pohybuje víc než dvacet volně šířených televizí a každá oslovuje určité specifické publikum. Jedna výseč diváků ale zůstává nedoceněna, a ukazuje se to na mimořádném úspěchu lidové Šlágr TV. Jsou to starší diváci. Nemusí jít nutně o důchodce, vše nad 55 let je pro současné komerční televize nepotřebný plevel.

Dnešní pětapadesátníci a šedesátníci ale vyrůstali s televizí Nova a jejími zábavnými pořady, s Železného každosobotní televizní kazatelnou a přáním dobré chuti, pokud zrovna obědváte. Bylo jim pětatřicet, maximálně čtyřicet, když Nova odstartovala a převálcovala zkostnatělou Českou televizi. Dnes těmto divákům komerční televize nic nenabízí, protože se soustředí na mladé publikum. Železný by ale mohl v nepřehledné nabídce desítek televizních stanic působit jako maják, určitá jistota, u které člověk ví, co může čekat. Však Barrandov už zařadil do programových plánů pořad Volejte Železnému (ochranná známka Volejte řediteli patří nadále Nově) a požádal o registraci ochranné známky Sedmička.


Foto: archiv TV Nova

Železný je tradiční značka, jeho obnovená televizní kazatelna jistě přitáhne pozornost diváků

Bude skutečným ředitelem Železný, nebo Brožová?

Původní zábavné pořady Barrandova má už tento měsíc posílit nový formát Kurňa, co to je? s Pavlem Zedníčkem a další podobné projekty jsou jistě na cestě. Ale bude to stačit? A jak se Železný popasuje s manažery, které zdědil po minulých generálních ředitelích? Víme, že den před jeho nástupem na Barrandov skončil ředitel výroby, produkční společnosti Real TV a moderátor pořadu Témata Týdne v jedné osobě Tomáš Vyšohlíd. Jak se ale Vladimír Železný popasuje s programovým ředitelem Petrem Lesákem? Budou mít stejný názor na komunistické seriály Třicet případů majora Zemana, Okres na severu nebo Žena za pultem, které dělají Barrandovu krásná čísla, ale Železný je svého času coby šéf Novy zásadně odmítal?

A pokud Železný prosadí stažení komunistických seriálů, bude mít dostatečně silnou náhradu, která Barrandovu zajistí alespoň stejnou, ne-li vyšší sledovanost? Podle čerstvé zkušenosti se „seriálem“ Ona a on, který Barrandov nesmyslně přesunul z pozdějšího času do nejlukrativnějšího prime time od osmi večer, se to nedá říci. Jenže projekt Ona a on je nedoktnutelný, protože v něm hraje Kateřina Brožová, aktuální přítelkyně majitele TV Barrandov Jaromíra Soukupa, která má i vlastní magazín Exkluziv! a jako zástupkyně televize Barrandov se nedávno zúčastnila i televizního festivalu v Cannes, kde se vybírají a nakupují akviziční pořady. Železný tedy nebude tak jednoznačným vládcem Barrandova, Brožová bude mít určitě větší slovo.


Repro: TV Barrandov

Kateřina Brožová má na TV Barrandov silné slovo, je přítelkyní majitele Jaromíra Soukupa

Renesance bavičů z dřevních dob Novy

Jenže dá se v takové situaci atakovat hranice desetiprocentního podílu na trhu, když dva dny v týdnu od osmi hodin večer na Barrandovu běží rádobyseriál s přítelkyní majitele, který oslovuje zhruba dvě procenta publika a nedosahuje tak průměrného večerního ani celodenního podílu této televize? Prime time je natolik důležitá část vysílacího času, že se v něm nedá slepě experimentovat. Na druhou stranu, volbou úterních a čtvrtečních večerů a času, během nějž na Nově končí Televizní noviny a začíná Ordinace v růžové zahradě 2, Barrandov dopředu deklaruje, že si od tohoto seriálu nic neslibuje. Ordinace zabíjí jinačí formáty na větších televizích a pokud by Barrandov v tyto časy vysílal černou obrazovku, neměl by o moc méně diváků než se seriálem Ona a on.

Od Železného se ale rozhodně dá čekat, že se bude snažit na Barrandov přilákat celou řadu bývalých tváří Novy, které jsou spojovány s jeho érou v nejsledovanější české televizi. Zejména pak baviče, jimž loni dala šanci TV Pětka a ukázalo se, že určitý potenciál v české zábavě existuje. Nelze vyloučit ani programovou a další spolupráci s televizí Relax Radima Pařízka, s nímž Železný úzce spolupracoval při loňském restartu celoplošného multiplexu 4 (než jej z tohoto byznysu vyšachovala televize Nova, která do této sítě chtěla umístit nové tematické kanály, ale odmítala to udělat, dokud v ní figuroval Železný). Baviči KrampolNovotný (u kterého je otázkou, za jak dlouho bude fit) jsou přesně těmi typy, které si lze na televizi vedené Železným představit.

Radim Pařízek a Vladimír Železný teď mají před sebou těžký úkol. Podaří se jim do multiplexu 4 získat dostatek zákazníků?
Foto pro DigiZone.cz: Ivana Dvorská

Přitáhne Vladimír Železný k televizi Barrandov i svého někdejšího obchodního partnera Radima Pařízka?

Pohodový Barrandov v multiplexu 4?

Spolupráce s Pařízkem by mohla přerůst i do hlubšího propojení skupiny Pohoda, která zahrnuje už tři televizní stanice, a TV Barrandov. Vždyť i Jaromír Soukup naznačil, že plánovaného desetiprocentního podílu na trhu by Barrandov nemusel dosáhnout s jediným programem a že provoz jedné jediné celoplošné televize je příliš drahý. Mezi nejvyšší položky patří distribuce signálu, zejména v celoplošném multiplexu 2, kde byla TV Barrandov historicky prvním klientem. Už v roce 2008 podepsala s Českými Radiokomunikacemi smlouvu na deset let. To však nevylučuje možnost jejího vypovězení a přechodu do Pařízkova multiplexu 4, který je výrazně levnější (ale také méně dostupný). Pokud by došlo k propojení skupin Pohoda a Barrandov, všechny čtyři televizní stanice by pak vysílaly ve stejné síti (či sítích, pokud počítáme i další Pařízkovu Regionální síť 7).

Otázkou zůstává, jak by se na vznik nové televizní skupiny tvářila Prima, s níž Barrandov začátkem letošního roku uzavřel smlouvu na zastupování při prodeji reklamních časů. Všichni inzerenti Primy tak musí určitou část kampaní povinně umístit i na TV Barrandov. Programy skupiny Pohoda ale zastupuje konkurenční agentura Atmedia. Mimochodem, podle ní všechny tři kanály Pohody dosáhly za první měsíc vysílání souhrnného celodenního podílu 0,60 procenta. Pokud bychom tuto cifru připočetli k průměrnému měsíčnímu podílu TV Barrandov, dostali bychom se na hodnotu okolo pěti procent, což je méně, než dosahovala samotná TV Barrandov ještě přede dvěma lety.

Našli jste v článku chybu?