Hlavní navigace

COL a eTel končí. Začíná TACR

4. 10. 2007
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: 29
Loňský prodej irské nadnárodní společnosti eTel do rukou rakouského Telekomu Austria se projevil i v ČR, spojením českého eTelu a české dcery rakouského Telekomu, společnosti Czech On Line. S formálním završením tohoto spojení dochází i k přejmenování výsledného celku. Ten se jmenuje Telekom Austria Czech Republic (TACR) a je akciovou společností.

O tom, že rakouský inkumbent (Telekom Austria) kupuje irskou společnost eTel, jste se mohli dočíst i zde na Lupě již v prosinci loňského roku, v rámci seriálu Stalo se. Jednalo se o transakci s opravdu nadnárodní dimenzí, protože jak kupující, tak i prodávající jsou nadnárodními společnostmi, s pobočkami či dceřinými společnostmi i v dalších zemích. A tak se tato rakousko-irská koupě projevila i v České republice, kde měl eTel pobočku (stejně jako v Rakousku, Polsku, Maďarsku, na Slovensku a v Německu) a Telekom Austria dceru, jménem Czech on Line, a.s.

Cena celé transakce byla oznámena, ale jen zaokrouhleně, na „přibližně 90 milionů €“ (dnes cca 2,6 miliardy Kč). To za celou skupinu eTel Group, čítající na 450 zaměstnanců a s ročnímu výnosy na úrovni cca 115 milionů €. Pro srovnání: když v roce 2000 kupoval Telekom Austria svou nynější tuzemskou dceru, společnost Czech On Line, stálo ho to úctyhodných 8,5 miliardy Kč.

Celou transakci, kvůli sídlu kupujícího, schvaloval v první řadě rakouský antimonopolní úřad. Ten se vyjádřil (a to kladně) v polovině dubna letošního roku, a teprve poté mohla být celá akvizice formálně realizována, a to k 26. dubnu 2007. Teprve od tohoto data pak mohl začít proces faktického splývání, a to paralelně v jednotlivých zemích, kde působil kupující i kupovaný. Nás pochopitelně zajímá „tuzemská větev“ tohoto splývání, která došla svého naplnění v nedávných dnech: 27 září 2007. Právě k tomuto dni byly příslušné změny zaneseny do Obchodního rejstříku, kde si je můžete sami prohlédnout.

Podle dikce Obchodního rejstříku byla společnost eTel s.r.o. „zrušena bez likvidace s přechodem jmění na společnost Czech On Line, a.s.“. Dosavadní Czech On Line s.r.o. se tak stala právním nástupcem eTel s.r.o., načež byla přejmenována na Telekom Austria Czech Republic, a.s. (což Obchodní rejstřík vyjadřuje pro laiky kuriózním slovním spojením „jejíž nová obchodní firma je Telekom Austria Czech Republic, a.s.“). Řečeno přece jen srozumitelnějšími slovy tiskové zprávy, vydané u příležitosti tohoto kroku:

Veškeré závazky obou společností byly převedeny na společnost Telekom Austria Czech Republic, a.s.

Potud tedy k formální a právní stránce spojení. Pokud jde o věcnou stránku, hlavně o propojení veškerých sítí, interních procesů a dalších systémů, pak zde to zřejmě nejde tak rychle. Tisková zpráva říká, že toto propojení „bude dokončeno v průběhu příštího roku“.

Značka vs. název společnosti

Konec už ale je i s původními jmény Czech On Line a eTel: ta už dnes v obchodním rejstříku nefigurují, nově už budou používány jen:

  • nový obchodní název společnosti: Telekom Austria Czech Republic, a.s., a
  • dosavadní obchodní značka Volný, spojená i s příslušnou grafickou značkou.

Převedeno do češtiny by to mělo znamenat, že společnost se jmenuje Telekom Austria Czech Republic a své služby bude poskytovat pod značkou Volný. A to pro všechny zákazníky – od tzv. rezidenčních (domácností) přes střední a malé firmy až po velké korporace. Právě ty by TACR (zkratkou z Telekomu Austria Czech Republic) chtěl po spojení s eTelem ještě více oslovovat.

Se změnou jména (přesněji: obchodního názvu společnosti) je spojeno i používání nové domény druhé úrovně, a to telekomaustri­a.cz. Na odpovídající adrese www.telekomau­stria.cz dnes najdete i nové webové stránky společnosti, byť se staronovým image, daným použitím stejné obchodní značky Volný, tak jako doposud. Proto na nových stránkách nenajdete ani žádné logo společnosti TACR jako takové, ale jen logo značky Volný.

tacr

Malý pohled do historie

Zdůraznění rozdílu mezi jménem obchodní společnosti a obchodní značkou jsem si dovolil i proto, že v minulosti jsem asi nebyl jediný, kdo v tom neměl zcela jasno. Třeba i zde na Lupě ještě najdete tiskovou zprávu z loňského prosince, oznamující akvizici eTelu rakouským Telekomem Austria, s ujištěním od „Clemense Wohlmutha, generálního ředitele Volný“, že:

Veškeré závazky vůči obchodním partnerům a zákazníkům společnosti eTel budou zachovány a služby budou nadále ve vysoké kvalitě zajištěny společností Volný.

Pravdou je, že Czech On Line za dobu své existence dokázal vystřídat jmen a značek docela dost. Posuďte sami.

VOL

Pamětníci českého Internetu jistě se slzou v oku vzpomenou na jednoho z úplně prvních komerčních providerů (ISP) v ČR, kterým se v roce 1995 stala právě společnost Czech On Line (dobové foto z její tehdejší mediální prezentace v Cimrmanovském duchu a moje reportáž). Tehdy ale ještě používala obchodní značku své mateřské společnosti Video On Line (zkratkou VOL) a také její charakteristické „kudrlinkovité“ grafické ztvárnění, vycházející z folklórních tradic ostrova Sardinie, kde mateřská společnost vznikla a sídlila.

VOL browser

Zpočátku Czech On Line nabízel pouze placené připojení k Internetu (dial-up), a to za 500 korun měsíčně. Teprve v srpnu roku 1999, po nástupu tarifu Internet99, dokázala jako první přijít s připojením „zcela zdarma“ (fakticky: placeným skrze telefonní poplatky, díky revenue sharingu mezi ISP a telekomunikačním operátorem). Právě tehdy přitom vznikla značka Volný, neboť právě tak byla pojmenována nová služba, nabízející přístup k Internetu zdarma. Někdy se psala i jako VOLný, resp. VOLny.cz, pro zdůraznění prvních tří písmen původní značky Video On Line. Také grafické ztvárnění tehdejší značky Volný, které vidíte na obrázcích, vycházelo ještě z grafiky italského Video On Line.

VOLNy

Nicméně v roce 1999, kdy se značka Volný zrodila, již společnost Czech On Line nepatřila původním italským vlastníkům. Ti ji ještě v roce 1998 prodali investičnímu fondu Deutsche Bank Eastern Europe. No a v roce 2000, kdy už byl Czech On Line na našem trhu největším poskytovatelem vytáčeného připojení k Internetu (dial-upu), s cca 150 000 zákazníky, jej za opravdu úctyhodných 8,5 miliardy koupil právě rakouský Telekom Austria.

Jet2Web

V době, kdy se tak stalo, používala společnost Czech On Line dvě obchodní značky: značku Volný (pro dial-up) a stále ještě i původní značku Video On Line. Právě tuto značku se ale noví vlastníci v roce 2001 rozhodli nahradit novou značkou, a to Jet2Web. Přesněji: Jet2Web Czech Republic. S tím, že tato obchodní značka by měla být používána u služeb určených firemním zákazníkům, zatímco značka Volný měla být používána pro služby určené rezidenčním zákazníkům.

Značka Volný, používaná pro služby rezidenčním zákazníkům, si pak ještě dlouhou dobu podržela své charakteristické grafické ztvárnění, jak dokazuje i následující obrázek s datováním do roku 2004.

VOLNý

Mezitím ale, ještě počátkem roku 2003, přestala společnost Czech On Line používat svou značku Jet2Web a místo ní začala pro služby firemním zákazníkům používat obchodní značku, shodnou s obchodním názvem společnosti. Tedy Czech On Line. A také jí dala novou podobu a nové grafické ztvárnění (logo), viz obrázek.

col

No a aby to nebylo až tak jednoduché, k 6.10.2006 došlo k další zásadní změně :

Sloučení dvou značek do jedné, moderní a dynamické značky Volný. Změna corporate image, sjednocení názvů produktů, sloučení B2B a B2C portálu pod jeden inovovaný portál www.volny.cz

Značka Volný, která dostala i novou grafickou podobu, začala být používána pro všechny poskytované služby. Tedy jak pro služby určené rezidenčním zákazníkům (domácnostem), tak i firmám.

VOLNý

V mezidobí se začalo trochu plést rozlišení mezi značkou (Volný) a názvem společnosti (Czech On Line), viz například ono již zmiňované

Veškeré závazky (…) budou nadále ve vysoké kvalitě zajištěny společností Volný.

No a dnes tedy dochází k momentálně poslední změně, popisované již v úvodu: původní společnosti Czech On Line a eTel se slučují, a výsledný subjekt se přejmenovává na Telekom Austria Czech Republic. A ten na sebe také přebírá příslušné závazky.

Tipy C

Na portfoliu nabízených služeb se prozatím zřejmě nic nemění. Do budoucna ale lze očekávat již avizovaný akcent také na větší firemní zákazníky (korporace). Svůj vliv určitě bude mít i zázemí mateřského Telekomu Austria, který je ve své domovině integrovaným operátorem (s pevnou i mobilní sítí) a v poslední době utěšeně roste. V nedávných dnech například oznámil akvizici majoritního podílu v běloruském mobilním operátorovi MDC, za 730 milionů €, což je hned několikanásobně více než „cca 90 milionů €“ za nadnárodní eTel. Z technologických zajímavostí lze zmínit nedávné spuštění služeb NFC (Near Field Communications) s využitím Nokií 6131, které tuto technologii podporují. Ale už jen samotný princip NFC by si asi zasloužil samostatný článek.

U nás se Czech On Line ke skutečným mobilním službám zatím nedostal. Vlastně ne Czech On Line, ale už Telekom Austria Czech Republic – také si na to musím teprve zvyknout.

Jak vnímáte změnu názvu (z COL na TACR)?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl dlouho nezávislým konzultantem a publicistou, od 8.6.2015 je členem Rady ČTÚ. 35 let působil také jako pedagog na MFF UK v Praze.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).