Magické zkratky na tři písmena ovládají nejen svět tajných služeb, ale z velké části i „velký“ IT byznys. SAP, ERP, CRM, SOA a díky tomu IBM a jejich BMW. Kdo by nechtěl k tomuto světu alespoň přičichnout? Přiblížit se, a – dá-li IT pánbůh – něco málo si z něj ukousnout? Mnohý konzultant a jeho firma pak sází na kouzlo zkratek bez ohledu na smysl jejich nasazení pro zákazníka. Není divu, že mnohdy pak trpí všichni – dobré jméno firmy, její zákazníci a nakonec i ty zkratky samotné.
Vojtěch Bednář: Má vaše CRM kvalitní SOA?
Naši mobilní operátoři již představili své vlastní verze tzv. eurotarifů pro levnější roamingová volání v rámci EU. České Tesco se nestalo virtuálním mobilním operátorem, ale jen prodejcem balíčku s mobilem „pro školáky“ od Vodafone. Co naznačují hospodářské výsledky Telefóniky O2 a Vodafone? Například to, že růst ADSL se dále zpomaluje.
Jiří Peterka: Stalo se: české eurotarify přicházejí
E-shopy již tradičně patří k jedné z nejpoužívanějších služeb Internetu, a to zkušenými internauty i začínajícími uživateli Internetu. Samotné nakupování je (odhlédneme-li od tradičních problémů s dopravou či placením) spíše radost, některé funkce internetových obchodů by však zasloužily větší pozornost. Třeba takové vyhledávání zboží. Málokdy vám stačí to základní, většinou je třeba hledat dle parametrů. A právě to je společná Achillova pata českých e-shopů…
Adam Hauner: České e-shopy neumějí vyhledat zboží
Téměř nulové bariéry pro psanou (i jinou) ventilaci názorů svádí na Internetu k literárním projevům v rozsahu, jakému nemůže konkurovat žádné jiné médium. Odvrácenou stránku tohoto jevu dobře známe – projevuje se v diskusích i v záplavě blogů bez smysluplného obsahu. Málokdy se však zmiňuje přínos nízkých nákladů na publikaci pro kultivaci nových literárních talentů. Specializované servery pro začínající písmáky mají i na českém Internetu silnou tradici i čtenářskou základnu. Jak si stojí v roce 2007 a co svým uživatelům mohou nabídnout?
Michal Černý: Spisovatel-amatér na českém Internetu
Internet blog na Lupě: „Pozitivní“ diskriminace po Mafrovsku?
Microsoft se již nějakou dobu musí vypořádávat s konkurencí svého kancelářského balíku v podobě OpenOffice (který je zdarma) i s „web 2.0 strategií“ Googlu. Spekulace, že svoji méně důležitou kancelářskou aplikaci Works uvolní k bezplatnému užívání, proto nepůsobila zase tak zcestně. Později se však ukázalo, že není tak úplně pravdivá. Inu, nevadí. Hlavní je, že uživatel může vybírat ze stále více produktů i konceptů řešení.
Blog Jana Wagnera na Lupě: Nové Microsoft Works 9 jako freeware?
Jiří Macich: Works 9 volně dostupný nebude a Office 2008 se odkládá
Umění obvykle nebývá tím, co „lidi kolem Internetu“ primárně zajímá, není však možné popřít, že stejně jako se Internet stává stále významnější součástí veřejného informačního prostoru, poskytuje od začátku také velmi tvořivé podhoubí právě pro nové umělecké směry, myšlenky a proudy. Jedním z těch posledních je pokus propojit virálně-marketingový potenciál Internetu a fyzické objekty reálného světa – budov města. Pomocí bezdrátových technologií se do formování reálných obrazů může zapojit každý kolemjdoucí. Zapojíte se i vy?
Eduard Piňos: Moderní graffiti: laser a Internet
Bezkonkurenční obliba WiFi sítí v Česku je již poměrně známý fenomén, stejně jako fakt, že větší rozvoj mobilních sítí třetí generace Českou republiku úspěšně minul. Oba jevy mají jiné příčiny i reálné dopady, za určitých okolností by se však mohly propojit – vždyť WiFi telefony už nejsou takovou vzácností a aplikace, které by rychlé datové přenosy využily, už jsou tu k dispozici také nějaký ten pátek…
Jiří Macich: Zastoupí WiFi v Česku 3G sítě?
Nedávná debata o ideálním způsobu lokalizace názvů původně cizojazyčných služeb (původně iniciovaná českou pobočkou Googlu) přitáhla vaši nemalou pozornost. Pro rozšíření tématu určitě není od věci podívat se na to, jakým způsobem vlastně samotný překlad aplikací probíhá. Na rozdíl od dojmu, který tato diskuse mohla vyvolat, jde totiž o vysoce formalizovaný, až byrokratický proces s mnoha neznámými i proměnnými.
Pavel Houser: Proč nemá smysl rozčilovat se nad lokalizacemi
Volný svoji „internetovou televizi“ ohlašoval již několikrát a s mírným zpožděním oproti původním plánům ji naostro odstartoval teprve tento týden. Pro potenciální zákazníky Volný TV budou jistě zajímavé příznivě nastavené měsíční poplatky za jednotlivé služby. Kvůli malému pokrytí však bude IPTV pro mnoho uživatelů zatím nedostupná. Které televizní kanály Volný svým zákazníkům nabízí a jak vysoké jsou měsíční poplatky?
Martin Vyleťal: Volný začal nabízet IPTV
Online seznamky i přes svoji značnou popularitu trpí některými neduhy, částečně vycházejícími ze samotné podstaty internetové komunikace. Kromě neosobní formy kontaktu (což se seznamky snaží minimalizovat stále propracovanějšími osobními profily) je zde riziko záludných internetových vztahů, problém, jak se v „přehlušeném“ prostředí stát atraktivní(m), i možnost zahlcení reakcemi. Poslední problém se snaží řešit tvůrci nové seznamky, kde se možnost kontaktu s vyhlédnutým objektem vašeho zájmu musí draze zaplatit: výhrou v soutěži – aukci. Uspěje tento nový model?
David Antoš: Najdete si lásku v aukci?
I přes boom nových typů internetových služeb se může zdát, že původní typické problémy běžného uživatele zůstávají stejné – třeba zasílání velkých souborů. Ani přes rozvoj broadbandu dnes není tak jednoduché protlačit objemný archiv fotografií či domácího videa k adresátovi. Naštěstí existují specializované služby, takže snad už nikdo nemusí řešit podobnou situaci e-mailem (což by stejně k řešení nevedlo). Parametry bezplatných variant datových úschoven se však značně liší. Která možnost je tedy ideální právě pro vás?
Jiří Macich: Posíláme soubory malé i velké (2/2)
Jiné soubory, o které nikdo nestojí, naopak ve značném počtu kolují Internetem a nevybíravě usedají do schránek mnohdy překvapených příjemců. Datová zátěž nevyžádané pošty se od dob textových i obrázkových e-mailů opět posunula dál. Nedávný nástup spamu v podobě PDF dokumentů svědčí o tom, že spameři budou vždy o nějaký ten půl krok před svými protivníky. Vyzráli i na vás?
Ondřej Bitto: Dokumenty PDF, o které nikdo nestojí
O webu 2.0 už toho bylo napsáno hodně, svým proklamovaným významem si však stále žádá další komentáře. Přes některé nesporné rysy probíhajícího vývoje Internetu je však objektivně těžké nalézt opodstatnění pro „nálepkování“ té které etapy specifickými vlastnostmi. V internetovém byznysu se však točí čím dál více peněz, a tak je třeba chybějící nadšení čas od času povzbudit – třeba novým trendem či jen jeho názvem. Není to náhodou osud i našeho známého webu 2.0?
Jan Rylich: Buzzword 2.0
A na závěr ona avizovaná druhá zpráva týdne: ve stejný den jako IPTV Volného se českým Internetem rozletěla jiná zajímavá zpráva: Atlas definitivně potvrdil záměr neprovozovat vlastní fulltextové vyhledávání a převzal je od svého rivala Seznamu včetně PPC inzerce Sklik. Přestože Atlas oznamoval snížení priority vyhledávání už při svém loňském restartu, způsobila tato zpráva menší pozdvižení: české portály se prý spojují proti Googlu. Zda je tomu skutečně tak, si budete moci přečíst v pondělním vydání Lupy, zatím si můžete alespoň vyzkoušet hledání u všech tří zmíněných soupeřů. Zdaleka ne všechno zde zřejmě funguje, jak má…
Jiří Macich: Seznam dodává fulltextové vyhledávání pro Atlas
Blog Jana Wagnera na Lupě: Vyhledávání dle Google: ohýbání nebo blbnutí?!
Internet blog na Lupě: Seznam podvádí s výsledky vyhledávání!