Stále dokola někde čteme nebo odkudsi posloucháme vyjádření vedoucích pracovníků České televize, jak se program veřejnoprávního média zlepšuje, jaké úžasné filmy a seriály pro nás chystají, jak máme být všichni nadšeni z toho, jací odborníci do ČT přišli a nyní stojí ve funkcích kreativních producentů a ten program nám již druhým rokem vytvářejí.
Tak se podívám v televizním programu na to, co ČT vysílá v týdnu od 12.12. do 19.12. 2013. V nejsledovanějším čase na Jedničce. Tedy po 20 hodině.
12.12 – 20:05 – Santiniho jazyk z roku 2011 – kvalitní, již několikrát opakovaný thriller. Později večer Hercule Poirot – mnohokrát reprizovaný seriál.
13.12. – 20:05 – O Janovi a podivuhodném příteli – pohádka z roku 1990 – divák ČT ji již také na obrazovce dříve zaznamenal nejednou. Později večer tradiční Všechnopárty a Hrubešův stařičký pořad Tak neváhej a toč.
14.12 – 20:00 – StarDance VI – sice nový díl, ale je to pořád bolestně stejné, bez jakéhokoliv nápadu, či inovace. Později večer Bezva finta z roku 1985 – viděli jsme tenhle film už třicetkrát? Tipněte si.
15.12 – 20:05 – Sebemilenec – zázrak ve vysílání ČT – novinka. Později večer třetí díl filmu Vlna – já nevím – po páté…?
16.12. – 20:05 – Četnické humoresky z roku 2004. Vynikající seriál znechucovaný ČT divákům neustálým opakováním. Později večer Nejlepší Bakaláři – bez komentáře pokud jde o počet repriz.
17.12 – 20:05 – Nejlepší trapasy – bez komentáře pokud jde o počet repriz. Později večer Bohyně krásy z roku 1984.
18.12. – Nejlepší trapasy – bez komentáře pokud jde o počet repriz. Později večer Genová inženýrka z roku 1997.
19.12. – Císař a tambor – pohádka z roku 1998 – pokolikáté? Později večer – jak jinak – opakování. Tentokrát 2 + 1 s Miroslavem Donutilem.
Když si to takhle hezky dá člověk za sebe, vzniká jasná otázka: Co v té ČT dělají ti kreativní producenti s velmi nadstandartními příjmy a rozpočty na asistentky, dramaturgy, vývoj pořadů…? Je jich, jestli se nepletu 18 a z předchozího je zcela evidentní, kolik toho připravili pro diváky ČT 1 ve vybraném týdnu. Prakticky nic.
Kdysi jsem psal – ještě za socialismu – práci na téma: “Proč je český film tak špatný?” Odpověď je v zásadě jednoduchá. Protože jsou špatné scénáře. A proč jsou špatné scénáře? Protože je někdo vybírá – špatní dramaturgové. Proč jsou špatní dramaturgové? Protože si je vybrali špatní vedoucí dramaturgové. Proč jsou špatní vedoucí dramaturgové? Protože je do jejich funkcí vybralo vedení FSB… A tak dále.
Následuje otázka: Proč je Česká televize taková, jaká je? V zásadě si lze dosadit jedinou změnu – protože ty kreativní producenty někdo vybral. V tomto případě odborná komise, kterou někdo jmenoval a která… Výsledky jsou vidět.
Zdá se, jakoby tedy kreativní producenti a vedení ČT hospodařili s penězi, které získávají od svých poplatníků trošičku divně. Ale tak, třeba se mýlím a možná, že je to v jiných týdnech lepší. Přiznávám, že sledovat reprizy repriz mne příliš nezajímá, čili naprosto přesný přehled nemám.