Minulý týden přinesl server Business Insider přehled prudce rostoucích internetových startupů, o něž je mezi investory taková sháňka, že je oceňují na stovky milionů nebo dokonce miliardy dolarů. Většinu z nich jako je Foursquare, Quora či Spotify už známe. Čtyřem jsme se ale na Lupě dosud podrobněji nevěnovali. Které to jsou? A v čem tkví jejich úspěch?
ZocDoc – jak se vyhnout otráveným sestřičkám
I když se o něm už zmínily desítky prestižních amerických médií, ZocDoc není žádný uspěchaný, přehnaným zájmem novinářů uměle vyhnaný startup. Zakladatel Cyrus Massoumi na něm začal pracovat před čtyřmi lety, když měl zánět středního ucha a zjistil, že dostat se v New Yorku s takovou banalitou ke správnému lékaři nemusí být úplně jednoduché. Jeho systém nabízí obyvatelům devíti amerických velkoměst možnost najít si nejvhodnějšího lékaře nejen podle polohy a doporučení ostatních pacientů, ale také podle toho, jaké zdravotní pojištění ta která ordinace přijímá (v USA je systém složitější než u nás).
Odpadá složité dohadování s recepční či se zdravotní sestrou – pacient rovnou vidí kalendář s informacemi o tom, kdy má vybraný lékař volno, a sám si vybere nejvhodnější termín. Služba je pro pacienty zdarma, doktoři platí za uvedení své praxe měsíční poplatek 250 dolarů. Měsíčně ji využije 700 tisíc lidí. Firma minulý týden získala investici 50 milionů dolarů od fondu DST. Podle neoficiálních informací ji tak investoři ohodnotili na 700 milionů dolarů. „Snad si teď aspoň pořídí kloudné logo,“ okomentoval to na serveru TechCrunch jeho šéf Michael Arrington.
AppNexus – tržiště s display reklamou
AppNexus zatím získala od investorů v čele s Microsoftem „jen“ 65,5 milionu dolarů, všechny ostatní parametry ovšem prudce rostou, a tak je podle Business Insideru „na nejlepší cestě stát se brzy miliardovým startupem“. Co přesně AppNexus dělá? Propojuje v reálném čase 120 bannerových reklamních sítí s největšími online tržišti s reklamou v čele s Google (DoubleClick) Ad Exchange, Microsoft Media Network, Admeld, OpenX, and AdECN. Umožňuje tak inzerentům optimalizovat své kampaně na cenu za kliknutí, cenu za zobrazení nebo podle jiných parametrů. Denně zprostředkuje přes čtyři miliardy zobrazení bannerové inzerce. Zakladatel AppNexusu Brian O’Kelley má v oboru dost zkušeností – v roce 2007 koupilo Yahoo jeho firmu Right Media za 850 milionů dolarů.
Nejvíc vydělávají mafiáni
Vývojáři her pro mobily Storm8 uvádějí jeden hit pro iOS a Android za druhým: World War, iMobsters, Restaurant Story, Bakery Story, Farm Story, Fashion Story… Zatím celkem 18 titulů, devět akčních her a devět virtuálních světů nabízených pod značkou TeamLava si již koupilo přes 200 milionů zákazníků. Jak je dnes zvykem, sází většina titulů na propojení se sociálními sítěmi – zveřejňování výsledků v nich zvyšuje šanci, že hráče šmrdlání prstem po dotykovém displeji jen tak neomrzí, navíc se jeho zálibou mohou snadno nakazit i ostatní.
Před měsícem dva roky stará firma oslavila svůj první den, během kterého utržila přes milion dolarů. Mezi 25 nejlépe vydělávajícími aplikacemi v americkém AppStore měla na začátku července deset titulů včetně prvního místa pro mafiánský hit iMobsters. Na Androidu obsadila dokonce sedm z deseti nejlukrativnějších pozic. To vše se až donedávna obešlo bez externích investic. Minulý týden však firma rozjela jednání s investory opravdu ve velkém. Pokud vše klapne, finanční injekce ve výši 300 milionů dolarů by ji měla zhodnotit na rovnou miliardu.
Luxusní slevomat
Gilt Groupe nabízí již od roku 2007 „bleskové slevy“ na značkové oblečení, vybavení domácnosti a zájezdy do exotických destinací. Kdo chce nakupovat, musí se stát členem klubu, vstup je ovšem pouze na pozvánky. Takový typický „výprodej“ trvá 24 – 36 hodin, sleva oproti výrobce doporučené maloobchodní ceně bývá 50 – 70 procent. Největším konkurentem je na severoamerickém trhu server HauteLook, který na začátku roku koupila za 180 milionů dolarů síť obchodních domů Nordstrom. Na českém trhu nabízí podobný způsob nakupování značkového oblečení Vassili le Moigne se svým BIGbrands.cz, desítky tuzemských klonů slevových serverů se dosud zaměřovaly na jiný sortiment. Ale zpět ke Gilt Grupe. Firma založila několik specializovaných odnoží – Gilt Man s oblečením pro muže, Gilt Japan pro Japonce, Gilt City s lokálně vymezenými nabídkami jako konkurenci „klasických“ slevových serverů, Gilt Taste pro restaurace či Jetsetter s nabídkou cestovních kanceláří. V posledním kole financování byla čtyři roky stará firma oceněna na 500 milionů dolarů, nyní se její odhadovaná valuace blíží jedné miliardě. Příští rok zvažují zakladatelé vstup na burzu.
Zdroj: Business Insider