Co je Zoot?
Zoot je internetová obchodní platforma postavená na kombinaci vyžádaného marketingu a sociálního nakupování na základě dohody se zákazníkem, o jaká sdělení má zájem a jakou formou (e-mail, časem i SMS) chce být informován. Zoot následně za uživatele vybírá a hledá nejlepší nabídky zboží (slevy, limitované kolekce a výhodné akce) přesně podle jeho preferencí. Uživatel si preferované skupiny zboží a služeb přidává do svého preferenčního terče – čím blíže ke středu, tím výše se zboží z tohoto koše objeví v jeho shopping listu. Zoot je nákupní klub, který sdružuje uživatele do klubů. Zde mohou přímo komunikovat s výrobci a dovozci světoznámých značek, komentují novinky, nabídky a další aktivity značek. Čím více jich je, tím větší poptávku po určitém zboží automaticky vytváří. V ideálním případě pak značky mohou pracovat s velkou komunitou svých fanoušků. Místo, aby vydávaly peníze za necílený marketing, mohou investovat do nejdůležitější skupiny lidí – fanoušků své značky.
Zoot umožňuje zákazníkům stát se fanoušky značek a své tipy na nabídky a komentáře sdílet s komunitou jejich přátel v sociálních sítích. Slevy a akce, které se objeví na Zootu, tak mají šanci rychle se šířit pomocí Facebooku. Zjednodušeně řečeno, když dáte do Zootu zajímavou inspiraci či nabídku, Zoot by měl pomoci její dosah a rozšíření znásobit. Téměř třetina uživatelů sociálních sítí v České republice jsou fanoušci značek. V době, kdy jsou uživatelé zahlcováni informacemi a kampaněmi o nových službách a produktech, důvěřují stále více doporučení svých přátel,
říká Ladislav Trpák, jeden ze zakladatelů společnosti Zoot.
Titulní stránka Zootu po zalogování nevypadá ani tak jako e-shop, jako spíše noviny věnované nakupování a zboží. Možná budete mít ze začátku trochu potíže pobrat, o co tu vlastně jde…
Kdo je Zoot
Za projektem Zoot stojí zakladatel Leo Burnett Advertising v České republice Josef Havelka a zakladatel internetové reklamní agentury Adverture Ladislav Trpák, tedy známé a respektované osobnosti internetového a reklamního businessu. Náš starší rozhovor s Ladislavem Trpákem z NetClubu najdete zde. Oba vložili podle vlastních slov do projektu několik milionů korun z vlastních zdrojů. Zoot chce být výdělečný v příštích osmnácti měsících. Vše ale může být úplně jinak, jsou to jen čísla v byznys plánech. Hrajeme si, testujeme, jak co bude fungovat,
říkají zakladatelé Zootu.
První den zaregistroval kolem 1500 zaregistrovaných uživatelů, denní návštěvnost se pohybuje v řádů tisíců, konverze do registrace je kolem 30 %, 50 dalších e-shopů projevilo zájem o participaci v projektu. Největší zájem prvních uživatelů je o kategorie elektronika a auto&moto, vedle toho je vysoký zájem o sezonní zboží spojené s letní dovolenou, módou a bydlením. Se společností Zoot spolupracuje na startu 50 internetových obchodů, 200 značek zboží a služeb od 40 výrobců a distributorů.
Takhle vypadá Terč, tedy středobody vašeho nákupního zájmu. Zde si nastavujete, jaké oblasti a značky vás zajímají. Je to sice originální, ale málo vysvětlené a tím i hůře pochopitelné.
Zakladatelé Zootu věří modelu affiliate výnosů
Lupa se se zakladateli pár dní po startu sešla, abychom se přeptali na jejich první zkušenosti i dojmy. Za Zoot odpovídal Ladislav Trpák.
LUPA: Co je Zoot?
ZOOT: Zjednodušeně – Zoot je nadnakupovač. Prochází trh, hledá inspiraci, posílá jen to, o co si řeknete a co vás zajímá. Žádný spam. Cílem Zootu je propojit značky a jejich fanoušky. Tj. nejen agregovat to zajímavé, ale i pomoci značkám pochopit, že jejich fanoušci by si zasloužili něco víc, než jen další televizní reklamu či spotřebitelskou soutěž. Tady nás čeká nejvíce práce.
LUPA: Kdo jsou vaši klienti? Budete jim nabízet hlavně akce e-shopů / výprodej brands? Jaké budou jejich motivy pro nákup na Wootu?
ZOOT: Naši uživatelé jsou především tzv. komunikátoři. To jsou lidé s nadprůměrným užíváním e-mailů, instant messengerů, chatů či sociálních sítí. Internet je pro ně nedílnou součástí mezilidské komunikace, kterou jim velmi usnadňuje a urychluje. Nadprůměrně nakupují na Internetu. Zoot je primárně inspirace a v nákupním chování stojí ještě před srovnávači cen, kde už máte jasnou představu. V tuto chvíli je Zoot hlavně agregátor, tzn. že místo vás prohledává e-shopy i konkrétní nabídky značek a doporučuje to nejzajímavější. Zároveň kontrolujeme cenu, dostupnost a hodnocení e-shopu a odkazujeme jen na ty s nejlepším poměrem „cena/výkon“. Kromě spolupráce s e-shopy spoléháme na uživatelské tipy. S konkrétními značkami rovněž jednáme o speciálních nabídkách pro své fanoušky. Bohužel v Čechách se značky inovací spíše bojí. Každý týden má Čech v průměru 13 konverzací o značkách, Zoot jednoduše nad vašimi kamarády ukazuje, co se jim líbí, či co komentovali. A upřímně, doporučení vašeho kamaráda je pro nákupní chování zcela zásadní.
LUPA: Co nabídnete registrovanému uživateli – jen slevy na vybrané segmenty? Něco víc?
ZOOT: Nakupování přes Zoot zdaleka není jen o slevách. Nabídneme například i informace o speciálních kolekcích, bonusech, o možnosti otevřít obchod jen pro fanoušky, VIP akce, speciální slevy platící 24 hodin.
LUPA: Jaké incentivy nabízíte těm, co do systému nalákají další klienty / budou šířit vaše dealy mezi vlastní fanoušky na Facebooku?
ZOOT: V budoucnu speciální benefity díky ZOOT bodům. Kdo nám pomáhá, ale budeme sledovat už teď. Půjde však spíše o individuální dohody. V následujícím týdnu se postupně rozběhne i soutěž pro ty, kdo mají tip na skvělý „deal“ a chtějí ho sdílet.
LUPA: Zoot se na startu prezentuje jako „14 pater, 800 oddělení, 2000+ značek“ … kolik to bude za rok? Kolik e-shopů budete mít za rok v systému?
ZOOT: Patra zásadně rozšiřovat nebudeme, u značek se dá předpokládat minimálně dvojnásobný počet a zaměření i na okrajovější segmenty. Určitě budeme chtít představovat i značky, které zatím nejsou v Čechách etablované. Často dokáží malé značky pracovat se svými zákazníky mnohem aktivněji než ty velké zavedené.
LUPA: Hledali jste inspiraci v zahraničí? Nabízí se mi projekt Woot s podobným názvem, nabízející každý den super slevu díky hromadnému nakupování?
ZOOT: Woot je jen jednou z nich. Mezi inspirace patří i www.vente-privee.com/, www.kaboodle.com či www.groupon.com, www.brands4fans.de.
LUPA: Plánujete zapojit i jiné sociální sítě než Facebook?
ZOOT: Ano. Díváme se na Lide.cz a Spoluzaci.cz. Ale není to teď priorita, protože Facebook má na dosah přes 2.5 mil Čechů.
LUPA: Uvažujete o využití mobilního marketingu, geo- marketingu?
ZOOT: Ano, i to jeden z důvodů, proč je Vodafone na 3 roky naším strategickým partnerem. V tuto chvíli nám Vodafone pomáhá s akvizicí nových uživatelů. Mobil máte na rozdíl od počítače neustále u sebe, takže je logické, ze když o to budete mít zájem, měl byste vědět o zajímavých nabídkách v návaznosti na váš profil ve vašem okolí. S PSČ pracujeme v Zootu už nyní – je to jedna z nepovinných položek, která pomáhá zpřesňovat, co chce uživatel dostávat.
LUPA: Budete nabízet i akce ze zahraničních obchodů? Jakým směrem půjdete?
ZOOT: Ano. Stejně jako v Čechách budeme vybírat to nejzajímavější, porovnáme ceny, ověříme e-shop a poskytneme vše v konsolidované podobě uživateli včetně přepočtu na koruny, informacích o clu, dopravném, apod.
LUPA: Jaký je byznys model? Z čeho vám půjdou peníze?
ZOOT: Affiliate (provize z transakce, platba za akci) je jeden z hlavních zdrojů a bude tvořit asi 70 % celkových příjmů. Provize se u affiliate pohybují v řádech několika jednotek procent. Vždy záleží na segmentu. Se všemi e-shopy, které jsou na startu máme dohodu o affiliate. Tarify – předplatné formou měsíčního poplatku – budou tvořit další zdroj příjmů. Reklama (cena za klik formou aukčního modelu) je další. Ale vždy bude možné jen zvýraznit nabídku v rámci vytvořeného profilu uživatele, nikdy nepůjdeme proti tomu, co uživatel chce a nebudeme mu ani takovou reklamu ukazovat. Konzultace, správa komunit, tvorba obsahu za měsíční poplatek představuje vedlejší zdroj příjmů.
LUPA: Má váš model sociálního nakupování nějaké slabiny?
ZOOT: Množství uživatelů, které potřebujeme, aby se zapojili. Odhadujeme tento počet na půl milionu. Jedině tak budeme mít dostatečnou sílu i pro vyjednávání se značkami ve prospěch fanoušků. Dále pak samozřejmě ochotu značek začít aktivněji pracovat se svými fanoušky. Ale doba nám myslím nahrává. Spousta klasických marketingových metod prostě nefunguje a přesun části marketingových peněz do pobídky fanouškům mi přijde jako logický krok.
LUPA: Jaký očekáváte růst? Kolik uživatelů chcete mít? Jak často přes vás průměrný klient nakoupí?
ZOOT: Chceme mít 150–200 tisíc uživatelů do konce roku a 300–500 tisíc uživatelů v červnu 2011. Četnost nákupů bude velmi individuální, ale v průměru to první rok nebude více než 0.5 nákupu na uživatele.
LUPA: Jaká je vaše exit strategie?
ZOOT: Děláme to teď s vášní, protože nám to dává smysl a baví nás to – nikoliv tedy s jasnou exit strategií. Prostor pro expanzi jak produktovou, tak geografickou tam ale vidíme velký.
Bude projekt Zoot úspěšný?
Ambice zakladatelů nejsou malé. Princip sociálního nakupování v USA a západní Evropě funguje. Otázkou je, jestli není český trh pro podobný projekt příliš malý. Pro Zoot bude důležité, aby rychle získal kritický počet uživatelů a nabídl širší nabídku zboží a služeb. Princip virálního šíření přes Facebook je dobrou cestou, ale otázkou je, jestli mají Češi chuť se svými nákupy chlubit – podle naší nedávné ankety se 86 % respondentů svými nákupními úlovky nechlubí. Čtenář Lupy ale nemusí být typickým uživatelem Zootu. A to je pro tento článek asi zásadní závěr…