Kulatiny si tradiční sešlost tuzemské internetové scény naplánovala do Národního domu na Vinohradech. A pár dní potom, co na parketu křepčili teenageři během své první prodloužené, se v klasicistní budově sešla víc než pětistovka zástupců různých oborů českého internetu.
Hned na začátku si vyslechli znepokojivé vize hlavního zahraničního hosta, kterým byl Andrew Keen, autor knihy Internet Is Not The Answer. Digitální revoluce podle něj mění skoro každý obor lidské činnosti. Přes přísliby, že internet vše změní k lepšímu, je ale často pravdou přesný opak, přesvědčoval publikum Keen.
Podle představ lidí, kteří stáli u vzniku internetu, měl web přispět k větší demokratizaci společnosti. Každý měl mít díky němu například možnost založit e-shop a konkurovat velkým značkám – jenže ve výsledku internet přispěl ke vzniku monopolů, které jsou silnější než kdy dříve, vysvětloval Keen.
„Internetová ekonomika funguje na základě pravidla ‚vítěz bere vše‘,“ dodal. A velké internetové firmy jako Google nebo Facebook jsou dnes silnější a bohatší než leckteré země. Bohatnou přitom na základě dat, která jim uživatelé dobrovolně – a zdarma – dávají. Řešením, které Keen nabízí, je silnější regulace internetového trhu ze strany státu. Ta by měla monopolům přistřihnout křídla.
Internetová ekonomika
Přílišného technologického a internetového optimismu se po Keenovi návštěvníci nedočkali ani od Petra Koubského. Ten se snažil popsat roli IT v ekonomice.
„Česká ekonomika stojí na automobilovém průmyslu a na věcech, které s ním souvisí. IT přináší procenta HDP. Ve Spojených státech je to ale úplně stejný poměr. IT ekonomika je normální obor jako každý jiný a nic jiného od ní nemůžeme čekat,“ tvrdí Koubský.
Moorův zákon podle něj sice funguje v IT, ale nefunguje na lidi, instituce nebo energetiku.
Větším vlivem internetu na ekonomiku naopak kontroval Patrick Zandl z Energomonitoru, který si vzal na pomoc teorii zamrzlé evoluce. „Korporace jsou ve fázi, kdy už je nic nestimuluje k prudkým a rizikovým změnám,“ tvrdil s tím, že internet přináší inovaci.
Startupy a nápady
Mimo hlavní sál se žilo zkušenostmi startupů a marketingovými vychytávkami. „Kdybychom měli stejnou aféru s emisemi jako škodovka, tak nám trojnásobně stoupnou prodeje,“ hřímal v marketingovém sálu Jaroslav Vavřina z Harley-Davidson.
„V gynekologii boříme mýty a bojujeme ve světě, kde vládnou předsudky a tabu,“ tvrdil pro změnu David Dostal ze zdravotnického FetView. Tato firma získala v létě investici od J&T a snaží se prosadit mezi gynekology cloudové řešení.
„Náš klíčový trh je Německo, ale v Česku už máme pár spolupracujících lékařů,“ dodává Dostal s tím, že tuzemští lékaři se významně liší od těch německých. „Je tu mnohem jednodušší se dostat do ordinací,“ řekl s tím, že němečtí doktoři se mnohem více zajímají o to, jak je v cloudu pořešena ochrana dat.
Se zkušenostmi s krátkodobým pronajímáním bytů se podělil i Luboš Kulhánek z Flatbooku. „V Praze jsme během prázdnin pronajímali celkem šest bytů s průměrně jedenasedmdesátiprocentní úspěšností,“ vysvětlil zástupce globální služby v tuzemsku. Flatbook v podstatě zavádí prostředníka mezi turisty a pronajímatele. Kulhánek si bere klíče od bytů, které jejich majitelé opouští na několik týdnů, a pak se o byty stará, uklízí a řeší problémy, které se objeví.
Ulf „Traged“ neexistoval…
…ale přesto se Seznamu čistě internetovou brandovou kampaní na neexistující knihu smyšleného autora podařilo posílit povědomí o značce za podobné peníze jako by to bylo možné v televizní kampani. Fiktivní temná severská detektivka Noc patří slunci tak, minimálně podle tuzemského portálu, ukázala sílu internetové reklamy.
Seznam si tak připravil univerzální případovou studii, s jejímiž výsledky se budeme setkávat v budoucnosti často. Prezentace ale zaujala i Jaroslava Kábeleho z Mafry, a tak je možné, že se inspirace posune i o pár domů v Radlické ulici dál.
Zatím nejužitečnější pro branži na #CIF15 prezentace Petra Fryše ze Seznamu. pic.twitter.com/SMi51DG7sq
— Jaroslav Kábele (@Taska1405) October 21, 2015
Média neumírají
Zatímco podle šéfredaktora Lupy Davida Slížka jsou média ve smrtící spirále, podle novinářů a vydavatelů to tak moc nevypadá. Penta koupila vydavatelství Tablet Media s tím, že duo zakladatelů by mělo přejít na ředitelské posty v nedávno pohlceném vydavatelství VLP.
Michal Klíma má být ředitelem celé firmy a Eva Hanáková bude šéfovat on-line, dozvěděli se návštěvníci z rozhovoru Roberta Čásenského z časopisu Reportér a Miroslava Motejlka ze stejnojmenného serveru.
Přinesl ale i další informaci, a to, ze vydavatelství Empressa připravuje ekonomický týdeník a podílet by se na něm měl právě i tým Motejlek.com.
Reklama potřebuje víc robotů
Na českém reklamním trhu se za uplynulý rok v podstatě nic nestalo, shodli se účastníci panelové diskuse, ve které zadavatele reprezentoval Lukáš Burda z České spořitelny, média obchodní ředitel Seznamu Michal Heisig a agentury Martin Picek z Group M.
Pokračuje nástup videa a většina médií hlásí, že mají videoreklamu vyprodanou. „Nemáme ji kam dávat,“ potvrdil i Heisig. Popsal také tradiční problém: zadavatelé a agentury na internet pouštějí stejné spoty, které odehrají v televizích. Neberou přitom ohled na to, že online chování je zcela jiné – na rozdíl od televize mají na zaujetí diváka jen prvních několik vteřin. Jenže – vyrábět více verzí spotů je drahé, takže na ně zadavatelé většinou rezignují.
Na vzestupu je i programatické nakupování reklamy. „Česká spořitelna přes něj realizuje do 15 % svých online kampaní,“ prozradil Lukáš Burda. Problém ovšem vidí v ceně programatického nákupu – zejména v různých poplatcích, které si účtují poskytovatelé technologií a mediální agentury. „Budeme pracovat na tom, abychom reklamu víc zautomatizovali,“ uzavřel Burda.
Na automatizaci – ovšem v trochu jiné podobě – chce vsadit i Seznam. „Potřebujeme více menších inzerentů. Na příští rok pro ně připravujeme poloautomatizovaný reklamní systém,“ oznámil Heisig.
DVTV to ráda Horký
Internetová televize DVTV už má za sebou polovinu tříletého kontraktu s vydavatelstvím Economia. „Finančně to celé funguje, reklama je v podstatě vyprodaná a provozně jsme v plusu,“ potvrdil jeden z moderátorů Martin Veselovský.
„Z našeho pohledu je nejdůležitější, že to celé směřuje k tomu, že z DVTV bude projekt stojící na vlastních nohách, který nebude nikým dotovaný a vydělá si na sebe,“ dodal.
Měsíční sledovanost videí DVTV je kolem tří milionů (podle Google Analytics). Celkem standardně se dostáváme ke 100 tisícům zhlédnutí jednoho videa, uvedl Veselovský. Zhruba třetinu návštěvnosti DVTV podle něj tvoří příchody z Facebooku.
Po úspěšné crowdfundingové kampani teď může DVTV rozšířit svůj tým. Bude nás jedenáct, oznámil Veselovský nástup ex-redaktora České televize Filipa Horkého, který se má stát „létajícím“ reportérem.
Zatím zveřejněné prezentace (budeme doplňovat):
Programatic tvořil loni v USA polovinu obchodu s displayovou reklamou, letos už je to většina – další zajímavá čísla a trendy přinesl Matěj Novák z CEPExu:
Týdeník Respekt má už 15 % předplatitelů v digitálu, prozradil v prezentaci o redesignu webu Respekt.cz Michal Ischia:
Hlidacipes.org vznikl před necelým rokem jako inspirace americkým projektem ProPublica.org. Jak se serveru vede a kdo ho platí, prozradil šéfredaktor Robert Břešťan: