Hlavní navigace

Decentní, ale rozháraný design bankovního domu

Ondrej Kratochvíl

Mezi bankovními prezentacemi HVB Czech Republic vyniká zejména decentní barevnou kombinací a velmi snadnou a přehlednou navigací. K tomu přispívá nejen propracovaná navigační struktura, ale i střídmý a věcný jazyk, kterým promlouvá jak obraz, tak ve vzácné shodě i text této internetové stránky.


http://www.hvb­.cz/

Zvolená decentní kombinace pastelových barev není na webu právě obvyklá, a tudíž je to docela příjemná změna oproti běžným sytým odstínům. Po určitém čase ale nízký kontrast začne unavovat, namáhat zrak a pro čtení delších textů určitě není vhodně zvolena barva písma a pozadí hlavního bloku. Snadnosti čtení neprospívá ani malý stupeň použitého fontu. Nižší kontrast bude určitě způsobovat problém rovněž uživatelům počítačů s kalibrovanými monitory – nedovedu si představit, že by někdo hodinu strávenou laděním obrazu přivedl vniveč otočením knoflíku kontrastu jen kvůli jedné bankovní prezentaci. To se týká nejen písma, ale i splývajících kostiček v menu a odstavcových zarážek (hvězdiček) v textu.

Poněkud neučesaným dojmem působí navigační prvky. Na jedné straně si grafik vyhrál s titěrnými čtverečky, kostičkami, šipečkami a obligátním zaseknutím rohů, na straně druhé ho nechalo klidným, že horizontální navigační záhlaví – ačkoli je site přísně geometrický – nezařezává z žádnou hlavní linií. Čekal bych, že šířka položky „Home“ bude kopírovat rozměr nabídky. Posuvník u rozbalovacího menu je sice efektní, leč nevýrazný. Jeho jednotlivé položky by měly být odkazem i v textu, ne jen v grafice, a rozbalené se nechce po druhém klepnutí na otevřenou položku zase poslušně sbalit. Nabídka a záhlaví jsou těsně přiraženy k hraně okna, ovšem ostatní prvky nikoli. Tuším, že tím grafik chtěl vyjádřit dynamiku (jakoby bylo menu vysouvací), ale zatím se mu povedlo vykouzlit jen bílý zub mezi nabídkou a toolboxem. Pravý infobox nevysvětlitelně „plave“ v prostoru, zleva přimknut k okraji sloupce, zprava si ponechává tři pixely vůle – možná jde jen o špatné renderování, ale je to rušivý element, který nepřehlédnete.

Jako z jiného světa pak působí toolbox, který nemá ani seřízlý roh, ani není úplně orámovaný jako infobox, není bez rámu jako menu a nepracuje s bílým oddělovačem jako zbytek stránky, a také je to vyjma downloadů jediné místo v celé prezentaci, kde je použit piktogram. V kursovním lístku toolboxu zaskočí nedostatečná délka formuláře, do nějž se nevejde celý datum, a o to víc jsem pak byl překvapen, že datum v tomto formuláři se zapisuje jako 15.2. 2002  – buď chybí mezera za první tečkou, nebo bych ji nečekal ani za tou druhou, ale tohle je prostě matoucí.

Logotyp banky je další rušivou, plovoucí entitou vzhledu. Přísný liniový layout stránek vyžaduje pečlivé dodržování nastavené mřížky čar. Čáry pak tvoří bílé předěly mezi bloky, hranami bloků a dalšími liniemi. Z této mřížky logo vyčnívá, vypadává a ruší. Svislý tah písmene „R“ v názvu banky by si žádal zarovnat nejlépe se začátkem pravého boxu. Dynamiku pohybu vytvářející oblouk pak klidně může vlevo začínat mimo mřížku, protože už jeho nespoutanost se jí příčí a překřížení jejích tahů jen podtrhne jeho výjimečnost v celém plošném rozvržení. Pokud by se pak podařilo písmena loga trochu zaostřit a posadit o několik pixelů výše tak, aby jejich spodní linka zařezávala se začátkem boxu menu, získala by plocha prezentace přirozenou a vyváženou dominantu.

Procházet stránky validátorem asi netřeba. Hned je jasné, že kvůli chybějícím alternativním popiskům obrázků a vymyšleným atributům značek HTML by neprošel. Co je ovšem smutnější, že prezentace – ač nijak složitá, a určitě bych ji označil spíš za dokument než za aplikaci – se neobejde bez skriptování (přestože by nemusela slevit ze svých parametrů), aniž její skripty nabízejí nějakou výraznou přidanou hodnotu (nabídka se nesbaluje a záhlaví nerozbaluje roletové submenu). Jde tak spíše o odbytou práci kodéra než o objektivní překážku. Na pováženou je, že se uživatelé Opery a Netscape k podnabídkám nedostanou.

CIF17_Williams1

Ač design na první pohled zaujme, již na ten druhý musíte zákonitě získat dojem, že originalita vychází z firemního grafického manuálu, jelikož v praktické realizaci s vykalkulovaným vzhledem kontrastují nedotažené detaily, a právě to odkazuje k tvůrcům lokální verze. K tomu závěru mě přivádí jak drobné, ale postřehnutelné odchylky ve vzhledu, tak i použití tří druhů písma (všechna lineární). Tam, kde grafik pracoval s bitmapovým editorem, byl si ještě jistý, ve webdesignu ovšem teprve jistotu získat musí. Kvalita je vidět především na preciznosti ikonek, písma renderovaného v obrázcích a ve volbě ilustrací.

Přesto je ovládání webu proti jiným bankám velmi snadné a přehledné, uživatel tu není zavalen zbytečnými kvanty informací a především copywriter projevil hodně originality (snad jen pod odkazem „Představení banky“ jsem si nebyl jist, jestli banka pořádá nějaké představení, nebo se tam skrývají představení banky, tedy management). Pokud od webu nečekáte nevšední zážitek z precizního řemeslného zpracování a nebudete chtít přečíst všechny texty, budete s prezentací HVB Czech Republic více než spokojeni, jako já.

Anketa

Jakou platformu považujete za nejoptimálnější pro tvorbu internetových prezentací?

Našli jste v článku chybu?