Hlavní navigace

Deník Insider získal za první měsíc 200 čtenářů. Kolik z nich skutečně platí?

12. 1. 2012
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

„Úvodní měsíc byl dobrý,“ hodnotí experiment se stručnými elektronickými novinami doručovanými každý všední den odpoledne na čtečky Amazon Kindle šéf projektu Jakub Unger. Centrum Holdings, vydavatel Aktuálně.cz, proto připravuje Insider pro iPhone, iPad a Android. Objevit by se měl už v lednu. Cena? 990 korun za rok.

Prvního prosince představilo Centrum digitální večerník Insider určený zájemcům o zákulisní informace z byznysu a politiky ochotným zaplatit za každé vydání necelou pětikorunu. Jaké jsou první obchodní výsledky? „Byť jsme brali prosinec jako pilot s minimem propagace a obchodních aktivit, už na začátku nového roku jsme měli dvě stovky registrací, ačkoli byly Vánoce a prázdniny,“ odpověděl na dotaz Lupy Jakub Unger, dlouholetý šéfredaktor zpravodajského webu Aktuálně.cz, který na konci roku povýšil mezi členy představenstva Centrum Holdings.

Počet registrací ale nemusí odpovídat počtu čtenářů, kteří za Insider skutečně platí. Zájemci si totiž mohou deník objednat jen na zkoušku. Po čtrnácti dnech jim přijde upomínka o zaplacení, a když na ni nezareagují, odběr Insideru se zruší.

Kolik je tedy skutečně platících předplatitelů? Jakub Unger trvá na tom, že se jedná o stejné číslo: „Ano, 200 lidí si objednalo roční předplatné.“ Počet registrovaných, kteří si Insider objednali na zkoušku a nemají v úmyslu za něj zaplatit, tedy zůstává pro outsidery mimo Centrum Holidngs neznámou veličinou.

I kdyby v prvním měsíci za Insider skutečně zaplatila jen polovina, tedy stovka odběratelů, byl by to úspěch. Pro srovnání: zavedenému titulu, jakým je na českém trhu týdeník Respekt, se podařilo na Kindle během prvních tří měsíců získat 350 předplatitelů, a to má oproti Insider výhodu oficiální, pro uživatele podstatně jednodušší distribuce přes Kindle Store. Insider je oproti tomu rozesílán na e-maily majitelů čteček pomocí služby Personal Document Delivery, což obchodní podmínky Amazonu komerčním vydavatelům zakazují.

Zřejmě i proto zkoumá Centrum dal­ší možnosti distribuce. „Deník nově míří do iPhone, iPadu a Androidu. Už ho také testuji na Kindle Fire. A ozval se nám zpět i Amazon, aby nás zařadil do svého nového beta programu Kindle Publishing for Newspapers & Magazines,“ píše Jakub Unger.

Zátěžová zkouška

Deník Insider na čtečce Kindle

Deník Insider na čtečce Kindle

Insider chystá také verzi v angličtině a redakce se snaží zkvalitňovat obsah, přicházet s původními informacemi a zajistit si tak citace v ostatních médiích. „Obsahově jsme – domnívám se – zaznamenali pár úlovků,“ připomíná šéf projektu. Nejvýraznější z nich je materiál Sabiny Slonkové, který přivedl po týdnu k rezignaci ministra kultury Jiřího Bessera.

BRAND24

Insider je pro redakci Aktuálně.cz zá­těžová zkouška. Od vydavatele dostala nevelkou personální posilu a velký úkol: plnit vedle zpravodajského webu informacemi ještě placený deník, ve kterém má být něco navíc, něco, co by přilákalo platící čtenáře. Jak se to v šestém týdnu ostrého provozu daří, můžete posoudit na ukázkovém vydání.

Už při představování projektu jeho autoři upozorňovali, že se jedná o velký experiment, o jehož dalším osudu se rozhodne na základě výsledků z prvního letošního čtvrtletí. Cílem je získat tisícovku platících odběratelů. „Je toho dost, co musíme a budeme ladit. Když to zatím pozoruju, přijde mi, že to tým Insidera – a podle reakcí snad i čtenáře – baví,“ neztrácí Jakub Unger optimismus. 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Novinář. Zajímá se o digitální technologie a pozoruje, co s námi dělají. | LinkedIn | Twitter

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).