Hlavní navigace

Centrum hledá novou cestu s placeným deníkem pro Kindle

1. 12. 2011
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Zatímco online zdrojů zpráv neustále přibývá, čas, který máme na jejich sledování, je stále stejně krátký. Boj o pozornost čtenářů vede paradoxně k úpadku kvality. Trojka českého Internetu zkouší ze začarovaného kruhu vystoupit. Jak její pokus vypadá?

Provozovatel portálu Centrum.cz a zpravodajského webu Aktuálně.cz představil včera veřejnosti experimentální placený deník Insider, o kterém jsme se poprvé dozvěděli před třemi týdny na konferenci Czech Internet Forum. Vycházet začíná dnes. Po zaplacení 990 korun ho budou moci zájemci jeden rok každý všední den číst ve čtečkách Amazon Kindle nebo na webu, a to i z mobilních telefonů a tabletů. Podobně jako například Hospodářské noviny, nabízí vydavatel také balíček předplatného a čtečky za zvýhodněnou cenu.

Nabídka předplatného deníku Insider se čtečkou i bez čtečky

Tak vypadá nabídka předplatného deníku Insider se čtečkou i bez čtečky. Kdo chce přijímat nová čísla přes 3G připojení, musí připočíst poplatky Amazonu 4 835 korun za rok.

Nové vydání bude k dispozici vždy ve čtyři hodiny odpoledne. Návrat ke konceptu večerníku je výsledkem následující úvahy: ráno po probuzení lidé poslouchají rádio nebo čtou tištěné deníky, přes den v práci projíždějí zpravodajství na webu, večer zapínají televizi. Odpoledne má typický konzument zpráv ještě poměrně volné.

Čtvrtá hodina je také jedním z přednastavených časů pro doručování každodenního výběrů článků, který si mohou majitelé Kindle na Aktuálně.cz ob­jednat už od konce loňského roku. Ve stejnou dobu vychází například i jeden ze dvou denních souhrnů článků, jež pro Kindle připravují Lidové noviny či iDnes. Tyto a další služby pro doručování českých článků na Kindle jsou k dispozici zdarma a získaly již několik tisíc odběratelů.

Na rozdíl od nich ovšem Insider slibuje obsah, který nebude k dispozici nikde jinde. „Nechceme, aby to byl další otevřený zpravodajský zdroj. Zaměříme se na investigativní materiály a články s jasným názorem a podrobnostmi, které zajímají úzce vymezenou cílovou skupinu. Nerezignujeme na denní dění, ale budeme vždy hledat svůj vlastní pohled,“ přiblížil strategii Insideru Jakub Unger, dlouholetý šéfredaktor Aktuálně, který se nyní přesouvá do managementu Centrum Holdings.

Deník je podle něj určen především manažerům a novinářům, kteří podrobnější informace „potřebují k životu“ a běžná denní produkce českých zpravodajských serverů jim nestačí. Jakub Unger odhaduje, že takových lidí u nás žije 280 tisíc. Projekt bude považovat za úspěšný, když se mu podaří v prvním čtvrtletí získat 2 800 předpla­titelů, tedy jedno procento z cílové skupiny.

Kvalitní čtení, na které není čas

První článek prvního vydání deníku Insider

První článek prvního vydání deníku Insider

Tady je ale kámen úrazu: Kde vzít každý den dostatek kvalitního obsahu bez masivní investice do nové redakce plné zkušených novinářů, kteří budou mít dost času odvádět důkladně svou práci?

Vydání, která Insider připravil ve zkušebním provozu, obsahují šest až deset stručných článků. První z nich je vždy předpověď počasí, poslední ochutnávka z toho, co na další den připravuje redakce Aktuálně.cz. Velkorysých textů, jaké si člověk představí, když se řekne prestižní deník, tu moc není. Vlastně žádné. V rubrice kultura nenajdeme eseje, ale minirecenze ve stylu Jít – Nejít. „Zkoušíme nový, zhuštěný způsob psaní,“ vysvětluje Jakub Unger.

Dobrým příkladem článku pro Insider je podle něj tato zpráva o prodeji krkonošských lyžařských středisek. Zatímco běžného čtenáře zpravodajského webu zajímá především základní sdělení, že sjezdovka, kterou zná, změní majitele, čtenář Insideru chce vědět, jak se obchod v zákulisí dojednává a kdo za ním stojí. „Je to taková B strana každé informace.“

Jenomže při testování autorům projektu vyšlo, že průměrný čtenář s jejich deníkem stráví cestou z práce asi 22 minut. Jak nabídnout čtenářský zážitek čtenáři, který nemá na čtení čas? Autoři dosud publikovaných zkušebních textů se o splnění nesplnitelného pokoušejí. Je jasné, že nový titul nemůže nejlepší materiály „vystřílet do zdi“. Kvalita i množství obsahu v prvních dnech ostrého provozu snad půjdou nahoru.

Jak tedy vypadá redakce? Na Czech Internet Foru zaznělo, že Insider bude připravovat tým dvaceti lidí. Skutečnost je o něco skromnější. Šéfredaktorkou Insideru bude zasloužilá reportérka Aktuálně.cz Sabina Slonková. Zároveň ovšem zůstává přispěvatelkou kmenového zpravodajského webu. A stejné je to i s  ostatními spolupracovníky. Nevznikla samostatná nová redakce, ale zkušenější autoři Aktuálně dostali za úkol psát pro Insider. Zároveň budou dál přispívat i na Aktuálně. Méně náročné rutinní úkoly na zpravodajském webu za ně převezmou noví kolegové, kterých podle Jakuba Ungera nastoupilo pět až osm. Insider bude s mateřskou redakcí úzce spolupracovat, „nebude mezi nimi vysoká zeď“.

Se stálým přísunem zákulisních informací má redakci pomáhat síť informátorů, insiderů, kteří se pohybují ve světě byznysu či politiky a jsou ochotni se o své informace podělit – ať už je k tomu vede cokoli. Zatím jsou známa dvě jména z mediálního světa: David Shorf, šéfredaktor časopisu Skylink TV a Martin Šebesta, šéf digitálního oddělení mediální agentury OMD. Dalším takovým zasvěceným zdrojem má pak být tajemník zavražděného podnikatele Františka Mrázka.

Zatím jen převodem

Pokud si chcete Insider vyzkoušet, musíte vyplnit objednávku. Jediný dostupný platební kanál je bankovní převod, platba kartou či přes PayPal v nabídce chybí. Po odeslání objednávky získáte ihned přístup k archivu starších čísel na webu. Nová i starší vydání si pak můžete číst v prohlížeči.

Máte-li Amazon Kindle, mělo by se vám v ní – poté co v nastavení čtečky povolíte příslušnou e-mailovou adresu – každý pracovní den objevit čerstvé vydání Insideru. Pokud vlastníte jinou čtečku než Kindle, musíte si články ručně převést do některého z formátů, jež podporuje. Zkušební odběr trvá čtrnáct dnů. Pokud do té doby nepřijde na účet Centrum Holdings platba za předplatné, doručování Insideru zruší.

Samostatné roční předplatné Insideru stojí 990 korun, tedy přibližně 3,80 za jedno číslo. Kdo si ale nechá deník doručovat na Kindle přes mobilní 3G připojení, musí k ceně každého výtisku přičíst 99 centů, dle aktuálního kurzu 18,60 Kč. Cena ročního předplatného včetně doručení se pak může vyšplhat až na 5 825 korun. Majitelé novějších Kindlů s WiFi připojením se nepříjemné přirážce mohou ovšem snadno vyhnout.

Achillova pata?

Zvolený způsob doručování na e-mail jmeno.prijmeni@kin­dle.com by se mohl ukázat jako slabé místo experimentu. Amazon má totiž pro vydavatele poměrně přísné podmínky a nedovoluje jim využívat služby Personal Document Delivery ke komerčním účelům. Proto také byly až dosud veškeré pokusy českých vydavatelů s distribucí obsahu na Kindle touto cestou pro čtenáře zdarma.

Výjimkou je časopis Respekt, kterému se v září jako prvnímu česky psanému periodiku podařilo po třech měsících vyjednávání proniknout s oficiální nabídkou mezi noviny a časopisy prodávané oficiálně přes Kindle Store. Nyní prodává přes Amazon podle publisherky Adély Pittsové týdně kolem 400 výtisků, 85 procent z toho tvoří předplatné. Nevýhodou je, že Amazon vydavateli mluví do ceny, která je v případě Respektu u jednotlivých čísel vyšší než u papírových výtisků na stánku, a navíc si bere z tržeb 30 procent. 

Přesto by se Insider s Amazonem také rád domluvil. „Chceme tam být, nabídnout obě varianty. Jsme přesvědčeni, že je to správné. Je to ale úmorný proces a ještě nějakou dobu potrvá. Nemyslíme, že bychom tím přicházeli o masu českých čtenářů. Přítomnost v americkém či německém Kindle Store bereme spíš jako symbolickou,“ řekl Jakub Unger.

Pokud si někdy Amazon bude stěžovat, že Centrum Holdings jeho distribuční kanál určený pro osobní dokumenty využívá ke komerčním účelům, má vydavatel Insideru připravené vysvětlení: čtenář neplatí za noviny pro Kindle, ale za přístup k obsahu na webu, který si pak může mimo jiné také přeposlat na svou čtečku.

Další zdroj příjmů

Zdroj: Netmonitor, RU

Zdroj: Netmonitor, RU

Centrum Holdings si co do objemu inzertních příjmů dlouhodobě drží pozici trojky českého Internetu. Když se ale podíváme na návštěvnost jeho vlajkové lodi Aktuálně.cz či celého balíku webů sdruženého pod značkou Centrum, v posledních dvou letech v lepším případě stagnuje, přestože český Internet jako celek roste. Ani hospodářské výsledky nepůsobí právě optimisticky. Po­dobně jako většina mediálních domů se Centrum Holdings potýká s vysycháním inzertních příjmů. Z účetní závěrky uložené od poloviny listopadu ve Sbírce listin vyplývá, že firma loni hospodařila se ztrátou 27 milionů korun, o rok dříve prodělala 11 milionů. Tržby klesly o 15 procent z 518 milionů v roce 2009 na 437 milionů loni. Centrum proto hledá nové zdroje příjmů a deník Insider by za pár let mohl být jedním z nich. „Zatím je to embryo, které snad prokáže svou životaschopnost. Jsme ale přesvědčeni, že média, která se chtějí na trhu udržet a růst, musí mít chuť experimentovat,“ vysvětlil význam Insideru pro Centrum Jakub Unger.

„Nejsme a nechceme být závislí pouze na jednom zdroji příjmů,“ řekl na včerejší tiskové konferenci ředitel komerčního oddělení Centrum Holdings Pavel Vopařil. „Nevěříme, že kdokoli může být na Internetu dlouhodobě úspěšný a přežít pouze s jedním zdrojem příjmů. Každý zdroj příjmů má své cykly. Jednou je velmi populární, potom zase ne. Proto se snažíme lépe rozprostřít riziko a mít více zdrojů příjmů.“

MMF24

Z tabulky, kterou potom ukázal, vyplývá, že z displej reklamy už v současnosti pochází jen polovina tržeb Centra. Druhým největším, a také nejrychleji rostoucím zdrojem peněz je agentura Najisto, která radí s internetovým marketingem malým a středním firmám. Dnes už tvoří třetinu příjmů Centrum Holdings. Dalšími výraznými zdroji, z nichž každý tvoří zhruba desetinu tržeb, je oborová inzerce na serverech věnovaných prodeji realit a automobilů a nákupy uživatelů na slevovém serveru Amplion.cz, v e-shopu SW.cz či na placené seznamce Jiskření.cz.

„Deník Insider je další logickou evolucí toho, jak přemýšlíme. Budu velmi upřímný: Je to experiment. Experiment pro velmi úzkou cílovou skupinu,“ popsal postavení nové služby v portfoliu Centrum Holdings generální ředitel Andreas Demuth.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Novinář. Zajímá se o digitální technologie a pozoruje, co s námi dělají. | LinkedIn | Twitter

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).