Hlavní navigace

Digitální televizory pronikají na český trh

31. 3. 2006
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Autor: 118483
"Jsou drahé a zatím téměř k nedostání." Podobnou větou jsme na DigiZone.cz většinou smetli problematiku digitálních televizí se stolu a začali se rozepisovat o set-top-boxech, které jsou levné a široce k dostání. Doufejme, že minimálně druhá část uvedené věty už brzy přestane platit. Minulý týden svolalo tiskovou konferenci Sony, včera Samsung, Loewe už nějakou dobu prodává a další přijímače se pravděpodobně brzy objeví. Čas digitálních televizorů nadešel.

Televizní trh se mění

Klasická „bedna“, tedy televizor s vakuovou obrazovkou – ve zkratce CRT, se dává na ústup a vyklízí pole plochým panelům, ať už LCD nebo plazmovým televizím. V českých domácnostech zatím samozřejmě kraluje objemný CRT televizor, který má prodejní náskok desítek let, trend nástupu moderních obrazovek ale vyplývá z prodejních čísel za poslední roky.

DTV graf 1

Podle analýzy GfK, agentury na průzkum trhu, si vakuové televizory naposledy ukously z koláče celkového prodeje nadpoloviční díl. V roce 2005 se na základě zjištění GfK prodalo 54 procent CRT obrazovek, zatím LCD pouze 27 a plazmových televizí jen 17 procent. Projekční televizory se dvěma procenty byly na okraji zájmu zákazníků. Letošní prognóza přisuzuje LCD už první místo se 40 procenty, prodej CRT by měl klesnout na 38 procent – tedy na druhou pozici, a plazmy zůstanou se 20 procenty třetí.

DTV graf 2

Jedná se samozřejmě pouze o kvalifikovaný výhled, ale jeho rámcovou pravdivost potvrzují i sami výrobci na základě signálů od svých prodejců. Pro zákazníky je totiž už jen fakt, že nová televize bude mít plochou obrazovku, pobídkou k nákupu. V uvedené souvislosti je zajímavé, že ceny LCD klesají nad očekávání pomalu. Za minulý rok to bylo jen o 22 procent, aspoň u firmy Sony. Poptávka totiž zatím převyšuje nabídku, a chybí proto tlak na snižování ceny ze strany zákazníků. V minulém roce navíc nebyla na trhu velká konkurence, která by cenu snížila i přes zájem nakupujících. Jak se v loňském roce výrobci podělili o české zákazníky, kteří si koupili LCD, ukazuje následující graf.

DTV graf 3
Zajímavá je na něm okrajová pozice Samsungu, který v evropském měřítku prodává nejvíc LCD nejvíc. Ondřej Lukáč, Product Marketing Manager AV Samsungu, k tomu pro DigiZone.cz poznamenal: České zastoupení naší firmy vzniklo na podzim minulého roku a provázely ho porodní bolesti. Dřívější distributor, jistá českobudějovická firma, dosahovala finančního výkonu především kvůli tomu, že prosazovala Samsung jako levnou značku CRT televizí. To pro nás v současnosti není už tématem a chceme se soustředit na kvalitní LCD. Uvidíme, jak se pořadí promíchá na prodejním grafu za letošek. Na tomto místě jen poznamenejme, že LCD nebo plazmová televize nemusí být ještě nutně výrobkem připraveným na DVB-T. Ačkoli se televizor pyšní nejrůznějšími digitálními vstupy jako HDMI nebo inzeruje podporu vysokého rozlišení obrazu piktogramem HD ready, bez patřičného tuneru nebo asistentce set-top-boxu zemské digitální vysílání nenaladí.

Sony

Sony Bravia S2000

Nová řada LCD televizorů Bravia pro rok 2006, kterou Sony představila novinářům ve čtvrtek 23. března, má DVB-T tuner v každém provedení. Navíc zachovává podporu i pro dosluhující, ale stále dominantní analogové vysílání. Je to dobrá zpráva pro všechny, kdo si mohou dovolit do nové televize investovat desítky tisíc. Špatnou zprávou naopak je, že ani jeden z modelů uvedené řady (Bravia S2000, V2000 a X2000) si neporadí s kompresí obrazu podle normy MPEG-4. Zatím tedy přináší Bravia maximální komfort pro každého, ale v momentě, kdy se vláda a vysilatelé rozhodou opustit standard MPEG-2, budou si i majitelé nového televizoru od Sony pořídit dodatečný konvertor, set-top-box. Jistou naději ukrývá zabudované rozhraní Common Interface. Slouží sice především pro moduly na karty dekódující placené vysílání, teoreticky by mohlo pojmout ale i dekodér pro normu MPEG-4.

Sony Bravia S2000 konektory

Bravia 2006 má kontrastní poměr 1200:1, resp. 1300:1, a svítivost 500, resp. 450, kandela na metr čtvereční. Řady S2000 a V2000 podporují maximální rozlišení 1366×768 pixelů, model KD-46X2000 z nejvyšší třídy zvládne i plné HDTV s rozlišením 1920×1080 obrazových bodů. Všechny televizory zvládají obě normy kódování české diakritiky v EPG, tedy ISO 6937 a ISO 8859–2, a mají teletext s pamětí.

Pestrá nabídka nejrůznějších konektorů je u drahé spotřební elektroniky samozřejmostí, jmenujme jen HDMI, PC vstup, komponentní video a dvakrát SCART. Zatímco v pohotovostním režimu televizím stačí příkon jen 0,3 W, za plného provozu jejich spotřeba vystartuje na 100 až 250 W. Podrobnější informace si můžete přečíst v produktové specifikaci [75 kB, PDF] a charakteristice řady S2000 [241 kB, DOC]. Doplňme jen, že Sony neuvažuje o možnosti přidání pevných disků na záznam pořadů přímo do televizorů a míní, že jejich místo je v externích rekordérech.

Loewe

Loewe Individual

Loewe je značkou kvalitních, ale drahých televizorů. V hypermarketech byste ji hledali marně, v obchodem se špičkovou elektronikou bývá naopak široce zastoupena. Když jsem se zeptal Igora Jeřábka, Product managera českého distributora, které z modelů od Loewe jsou připravené na digitální vysílání, odpověděl mi: Všechny aktuální LCD a plasmové televizory Loewe s výjimkou modelů Concept L 26 Basic a Concept L 32 Basic mají vestavěný tuner pro příjem DVB-T a DVB-C. Tuner pro příjem DVB-S lze dodatečně vestavět. Konkrétně jde o LCD řady Xelos, Individual a Spheros v úhlopříčkách 26, 32, 37 a 40 palců a dvaačtyřiceti­palcové plazmové televizory Modus L 42 a Xelos A 42. Dodatečný tuner pro DVB-S stojí pět tisíc, analogový modul pro funkci PIP tři tisíce a stejně tak slot Common Interface.

Kontrastní poměr u LCD je 800:1, u plasmových televizorů pak 3.000:1. Od Igora Jeřábka jsem se ještě dozvěděl: DVB modul zatím nepodporuje kódování ISO 8859–2, pouze normu ISO 8859–9, která mu je velmi podobná (rozhodně ne ale stejná, pozn. autora). Výrobce plánuje upgrade firmwaru tak, aby televizory podporovaly kódování ISO 6937. Českou uživatelskou příručku, teletext a obslužné menu přístroje ale samozřejmě mají. S výjimkou řady Concept si můžou zájemci do každého modelu objednat vestavěný rekordér se záznamem na pevný disk, jeho cena se však projeví dvaceti tisíci navrch. Kompletní ceník televizorů Loewe naleznete v příloze [PDF, 1,65 MB]

Samsung

Samsung R71

Na včerejší tiskovou konferenci společnosti Samsung jsem šel v domnění, že se dozvím o dalších digitálních televizorech pro český trh. Navnadilo mne už olympijské období, kdy v prostorách pražské nákupní galerie Nový Smíchov běžel na plochých obrazovkách této firmy nový digitální program ČT 4 Sport, set-top-boxy přitom viditelně nikde. Bohužel musím čtenáře DigiZone.cz zklamat stejně, jako včera Samsung zarmoutil mne. Nová řada LCD s označením R71 je sice hezká na pohled, pyšní se kontrastním poměrem 5000:1 a reprodukuje vynikající obraz, ale žádný DVB-T tuner nemá. Proč? Zástupci společnosti se dotaz DigiZone.cz na podporu zemského digitálního vysílání snažili vyargumentovat nejistotou okolo české digitalizace. Nikde není psáno, že za čtyři pět let Česká republika neodvrhne MPEG-2 a nezačne vysílat ve standardu MPEG-4, tvrdili.

Podle logiky Samsungu je proto lepší uvést na trh televizor, který bude na DVB-T potřebovat set-top-box už od začátku, než ten, který ho upotřebí až za několik let, a to ještě možná. Uvidíme, jak si mezi digitálně pozitivní Bravii od Sony a čistě analogovou R71 z dílny Samsungu vyberou zákazníci. Dlužno podotknout, že korejský výrobce v květnu uvede na trh vlastní set-top-box, který za cenu zhruba tří tisíc korun nabídne stejný design, jako mají LCD, a také obě normy české diakritiky. Jakmile zjistíme víc, budeme čtenáře DigiZone.cz informovat. Snad se nám podaří získat kromě fotografií a parametrů také digitální přijímač k otestování.

Technické vlastnosti jako barevná škála a reprodukce nebo možný pohled (178 stupňů, tj. téměř odkudkoliv) nové řady televizorů od Samsungu jsou v zásadě podobné jako u Bravie. Až na čtyřnásobně vyšší kontrastní poměr. Podle Senior Product Managera Michaela Zöllera by si měla firma udržet zhruba dvanáctiměsíční náskok před konkurencí například v technologii podsvícení. Z pěti továren na výrobu LCD panelů patří totiž jedna právě Samsungu, a zatímco sedmou výrobní linku provozuje společně se Sony, nejmodernější závod 7.2 si nechává jen pro sebe. Většina výrobců LCD musí panely nakupovat, Samsung si ale připravuje sám a považuje to za konkurenční výhodu. Po debatě s představiteli společnosti se mimochodem ukázalo, že i firma Samsung na trh uvede televizory s DVB-T tunerem, pravděpodobně v příštím roce. Vše prý ale ještě závisí na stabilizaci tuzemské digitální situace a jistějších prognózách.

MMF24

TechniSat

TechniSat HD Vision 32

Výrobce oblíbených set-top-boxů má své želízko v ohni i mezi digitálními televizory, německý TechniSat. Model HD Vision 32 je řešením pro všechny, kteří už nechtějí nic řešit. Nabízí kombinovaný tuner pro DVB-T, -S i -C, a tak je připravený na digitální vysílání v každé podobě. Ani on sice ještě nenabízí podporu MPEG-4, ale slot Common Interface má, a je tak připravený na případné řešení pomocí zásuvného modulu. Místo čtení seznamu konektorů si raději prohlédněte vše na obrázku. Jeho kontrastní poměr je 1000:1 a svítivost 500 kandela na metr čtvereční. Podporuje maximální rozlišení 1366×768 a českou diakritiku v programovém průvodci zvládá dobře. Jedinou významnější absencí televizoru je MHP.

TechniSat HD Vision 32 konektory

Snad se vám úvodní článek o digitálních televizorech na DigiZone.cz líbil. Pokud někomu schází ceníky, nalezne je na webových stránkách zmiňovaných společností. U nových řad každopádně zatím nepočítejte s cenou pod 35 tisíc korun ani u nejmenších, tedy šestadvacetipal­cových LCD. Až představí nové digitální televizory další výrobci, rádi vás o nich budeme informovat.

Který výrobce vás svými televizory zaujal nejvíce?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracoval do ledna 2011 ve zpravodajství TV Z1. V redakci DigiZone.cz působil od startu v říjnu 2005 do dubna 2008 jako redaktor, pak i zástupce šéfredaktora.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).