App Links jsou na jednu stranu zajímavou a užitečnou iniciativou, na straně druhé jsou dalším ohrožením existence mobilního webu. A hlavně, dalším chytrým tahem Facebooku, jak ovládnout další část Internetu.
Je jasné, že pokud chcete někomu poskytnout odkaz dovnitř nějaké mobilní aplikace, máte zpravidla smůlu. Poslat někomu odkaz například na nějaké oblečení v mobilní aplikaci e-shopu není praktiky možné.
Jedna cesta samozřejmě existuje: aplikace vám může (a vlastně by i měla) poskytnout odkaz na web, který poslouží jak pro otevření odpovídající webové stránky, tak případné otevření mobilní aplikace s totožným odpovídajícím obsahem.
Facebook samozřejmě není jediný, kdo má pocit, že je potřeba odkazy dovnitř aplikací umožnit. Zásadním problémem jsou aplikace i pro Google, který není schopen jejich obsah indexovat a samozřejmě se snaží o totéž a indexování aplikací rozjíždí. Facebook ho ale možná právě předběhl a Google právě ztratil možnost mít pod kontrolou další část Internetu.
Mobile Deep Linking
Odkazování dovnitř mobilních aplikací je označováno jako „mobile deep linking“ a je spojeno s řadou problémů – jedním z nejzásadnějších je, že každá mobilní platforma funguje jinak. Odkazování by totiž mělo v ideálním případě fungovat i tak, že z iPadu pošlete odkaz někomu, kdo si ho otevře na Androidu či Windows Phone.
App Links tento problém berou v potaz – v zásadě nabízejí dostatečné množství strukturovaných metadat, která respektují i některé odlišnosti platforem. Pro vývojáře tak jsou App Links hlavně metadata, která doplní do svých webových stránek. Když si pak kliknete na odkaz na hudbu do Spotify, neocitnete se v mobilním prohlížeči, ale přímo v aplikaci Spotify. A pokud aplikaci nemáte, dostanete možnost si ji nainstalovat z odpovídajícího tržiště.
TIP: Další alternativy? www.deeplink.me, urx.com či třeba mobiledeeplinking.org,
Odkazování dovnitř mobilních aplikací je zásadní i pro mobilní reklamu. K čemu je například banner na mobilním webu, když neumožní rovnou otevřít nákupní aplikaci a koupit inzerovaný produkt? A místo toho vás přivede na prodejní web, který rozhodně mobilní není?
Facebook nabízí otevřený standard
Facebook chytře nabízí „otevřený standard“, který by právě odkazování do mobilních aplikací měl řešit. Je to samozřejmě chytré, protože tímto způsobem má Facebook šanci na jeho větší rozšíření. Ale stále bude mít věci pod kontrolou, například tak, že bude podstatným poskytovatelem aplikačního indexu, dost zásadní součástí celého systému.
Na straně Facebooku sice stojí řada společností (Dropbox, Spotify, Pinterest, Endomondo, Hulu a další), ale chybí ti podstatnější – Microsoft, Google, Apple. Zůstává otázkou, zda tyto firmy budou ochotny ustoupit do pozadí a nasadit do svých systémů něco právě od Facebooku.
Mobile Deep Linking používá totéž, co klasický Internet – URI (Uniform Resource Identificator) pouze neobsahuje obvyklé „http“, ale identifikaci aplikace. Pokud něco bude odkazovat do aplikace od Twitteru, bude URI začínat twitter://, pokud něco na Facebook, tak fb://, atd – což samozřejmě znamená, že je potřeba implementovat zpracování takovýchto URI jak do mobilních aplikací, tak do mobilních prohlížečů (případně přímo do operačních systémů).
Komplikací u takto vytvářených URI ale většinou je, že není příliš jasné, co vlastně následuje dál – každá aplikace si je tvoří po svém a bude poměrně dlouho trvat, než vznikne nějaký všeobecně přijatý standard. Takový, o který se Facebook právě snaží.
Nic nezištného, samozřejmě
Pro Facebook by případné přijetí právě jeho standardu bylo výhodné, získal by kontrolu nad další částí Internetu.
V tom klasickém toho ovládá už poměrně hodně – nejenom, že má enormní počty uživatelů, kteří ho používají velmi intenzivně, ale Like/Líbí (a řada dalších prvků) mu umožňují získávat obrovské množství dalších informací.
Ovládnout odkazování mezi mobilními aplikacemi by bylo pro Facebook velmi chytrým a prospěšným tahem. Umožnilo by mu to získávat další informace a vhodně je využívat. To vše v rámci „dobře míněné aktivity“.