Hlavní navigace

DWDM: Co obnášelo vylepšení přenosových optických tras v Markíze

15. 3. 2021
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: TV Markíza
Slovenská TV Markíza potřebovala vyřešit vzrůstající nároky na přenos produkčních dat mezi čtyřmi lokalitami v Bratislavě.

Ať už jde o přímé přenosy, různé živé vstupy a streamy, nebo dříve pořízená videa a jiné nahrávky určené k postprodukci a stříhání, je nezbytné umožnit jejich hladký příjem a následné převzetí odbavovacím pracovištěm. Detaily o implementaci technologie Dense Wavelength Division Multiplexing (DWDM) ve slovenské televizi Markíza, která několikanásobně zvýšila kapacitu stávající kabeláže, nedávno uvolnila společnost Soitron.

I mimo televizní sektor je nejspíš každému jasné, že každoročně exponenciálním způsobem rostou požadavky nejen na uložení dat, ale také na jejich rychlou a bezproblémovou výměnu. Zatímco dříve tyto požadavky splnily běžné optické spoje, dnes v nich musí být zapojeny technologie, které je posouvají na vyšší úroveň.

Běžní diváci si ale často nepředstaví, co vše se skrývá za přenosem velkého množství dat v optických trasách po technické stránce. Přitom kdyby transport dat neprobíhal hladce, stěží by se podívali třeba na sportovní utkání ve vysokém rozlišení.

Dense Wavelength Division Multiplexing je technologie vysílačů a přijímačů vyvinutá už před 20 lety, díky ní jsou přenosy prostřednictvím optiky mnohem lepší. Podstatně totiž dovedou zvýšit kapacitu pásma (v podstatě množství dat, která lze přenášet) ve stávajících optických rozvodech. Jednoduše řečeno, data z různých signálů jsou oddělena a kódována na různých vlnových délkách a spojena (multiplexována) do jednoho optického vlákna. Na přijímacím konci jsou vlnové délky znovu odděleny a převedeny na původní digitální signály.

Jinými slovy, DWDM umožňuje posílat různé datové toky současně přes jediné optické vlákno, aniž by bylo nutné pokládat nové a nové kabely. Díky tomu nabízí obrovskou kapacitu pro opravdu velké množství signálů, které jsou optikou posílány.

Se vzrůstajícími nároky si TV Markíza chtěla i nadále zajistit dostatek datového pásma a zabezpečit přenos produkčních dat potřebných pro vysílání mezi čtyřmi svými lokalitami v Bratislavě. Konkrétně šlo o sídlo televize v městské části Záhorská Bystrica, městské ateliéry NAD a peeringová centra Sitel a Six. To jí umožnilo nasazení DWDM sítě s technologiemi od společnosti Nokia, a přitom nebylo nutné řešit stavební práce – použila se stávající kabeláž.

Sídlo TV Markíza v Bratislavě
Autor: RI91, Wikimedia Commons, podle licence: CC BY-SA 3.0

Sídlo TV Markíza v Bratislavě

„Kabely musely kapacitně zvládnout přenos velkého množství produkčních dat, jako jsou streamy, videa a jiné nahrávky určené pro produkci a sestříhání či použití při živém vysílání. Taktéž se řešil požadavek na přímé propojení s televizí Nova. Celá DWDM síť běží na optických vláknech, které si Markíza dlouhodobě pronajímá od společnosti ACS,“ vysvětluje Martin Čaprnka ze Soitronu.

Multiplexovací zařízení DWDM a použitá technologie Nokia PSS (Photonic Service Switch) převádí data z desítek zdrojů na jediné optické vlákno ve formě světelných signálů odlišných vlnových délek a může je odeslat na vzdálenost tisíce kilometrů, kde je lze opět rozpojit.

Můžeme si to představit třeba pomocí barev. Každá vlnová délka je reprezentována konkrétní barvou. Například Markíza může v jedné chvíli po „modré barvě“ posílat sportovní přenos a po „žluté barvě“ předpověď počasí.

DWDM využívá pro každý z desítek signálů maximální přenosovou rychlost optické kabeláže. V jeden okamžik tak rychlostí 100 Gb/s lze přenést až 160 signálů – v celkové rychlosti 16 Tb/s, tedy 160krát více než dříve. TV Markíza si nechala implementovat systém, který aktuálně umí pracovat až s osmi vlnovými délkami. V praxi to znamená, že může využít maximálně osm připojení, každé s kapacitou do 10 Gb/s.

Natáčení ve zpravodajském studiu TV Markíza, ilustrační foto z rozhovoru s prezidentkou Zuzanou Čaputovou
Autor: TV Markíza

Natáčení ve zpravodajském studiu TV Markíza, ilustrační foto z rozhovoru s prezidentkou Zuzanou Čaputovou

Televize Markíza tím získala vlastní vysokorychlostní transportní síť pro oboustranný přenos dat s možností dalšího navýšení její kapacity v budoucnu podle potřeby. O tom, že systém funguje správně, se televize mimoděk přesvědčila při nedávném incidentu, kdy byl omylem překopnut optický kabel vedoucí právě do TV Markíza. Tam sice událost zaznamenali, ale zároveň nenastal díky zálohování žádný výpadek.

BRAND tip témata

Televize Markíza vysílá od srpna roku 1996. Televizní skupinu momentálně tvoří kromě hlavního programu Markíza ještě tematické stanice Doma, Dajto a Markíza International. Jejím majitelem je stejně jako v případě české Novy mediální korporace CME, jejímž vlastníkem je finanční skupina PPF Petra Kellnera. V roce 2020 dosahoval průměrný podíl skupiny Markíza na sledovanosti 23,8 % diváků starších 12 let, byla tedy nejsledovanější televizní skupinou na Slovensku. Lídrem trhu je také v užší cílové skupině 12–54 let, kde dosahuje podílu na sledovanosti 27 %.

Podobně jako u Novy se k nejsledovanějším formátům Markízy řadí Televizní noviny, původní seriály (Oteckovia, Pán profesor, Horná Dolná) a výpravné show typu Tvoje tvář má známý hlas. Na rozdíl od české sestry má Markíza také svou zavedenou politickou diskusi Na tělo.

Autor článku

Novinář, mediální analytik a lektor digitální komunikace. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.