Hlavní navigace

E-mailová kulturo v Čechách, kde jsi?!

1. 2. 1999
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

E-mail už dnes u nás používá opravdu kdekdo. Bohužel mnohem méně je těch, kdo jej také dokáží používat tak, aby ostatním nekomplikovali život. A bude hůř...

Hned v úvodu se přiznám, že k sepsání tohoto článku mne přiměly zcela konkrétní události, čímž se snažím omluvit určitou předpojatost. Nicméně zdá se, že s přibývajícím počtem uživatelů se naopak snižuje průměrná vzdělanost a tím i ohleduplnost. Konkrétně se jedná o několik stále se opakujících nešvarů, které dokáží znepříjemnit život.

Většina problémů vzniká tím, že spousta lidí si neuvědomuje, že ne všichni mají stejný systém se stejnými možnostmi jako oni sami. Dlouhou dobu se například polemizovalo na téma, zda čeština s diakritikou ano či ne. Nechci tady lobbovat proti Microsoftu, ale standardem by se měl stát ISO Latin 2, který umí jak leckteré Unixy, tak i Microsoftí mailery. Přesto zatím doporučuji preferovat e-maily bez diakritiky, pokud se nedohodnete jinak.

Další častou chybou je rozesílání doprovodných dokumentů ve formátu M$ Word. To je fajn pro člověka, který používá M$ Windows s nainstalovaným Wordem, ale takový uživatel Linuxu si moc nepočte. Podle mne není chyba v tom, že onen příjemce nemá nainstalovaný mswordview a nebo to, že třeba i ten uživatel Windowsů nemá nejnovější verzi Wordu. E-mailovým standardem je IMHO prostě text/plain, ať se to někomu líbí nebo ne.

To nejlepší jsem si ale nechal na konec. Tím zlatým hřebem je masové rozšíření ne příliš inteligentních e-mailových robotů a jejich používání lidmi, kteří nerozumí tomu, jaké problémy jsou s nimi spojené. Nejtypičtějším příkladem jsou všelijaké automatické odpovídače, např. pokud je příjemce na dovolené, nebo dokonce při každém přijetí e-mailu. Zvláště to poslední považuji za nejtěžší prohřešek proti dobrým mravům. A vysvětlím proč.

Pokud někdo opravdu chce dostat zpět potvrzení o doručení pošty, pak může použít mailový program, který umí nastavit v hlavičce DSN (Delivery Status Notification). V současné době je již drtivá většina mail-agentů tomuto poli rozumí a při doručení pošty generuje automatickou odpověď. Ale odesílatel by měl rozhodnout o tom, zda potvrzení chce nebo ne.

Zatím to možná vypadá jako téměř akademická otázka – nikoho, kdo běžně používá e-mail, nezruinuje v mailboxu několik odpovědí na odeslané e-maily. Problémem už ale je, když tím, komu odpovídá, je jiný e-mailový robot. Žádnému postmasterovi asi nemusím vysvětlovat, co je to mailová smyčka. Krásným příkladem je, když někdo naviguje Majordoma (program pro vedení e-mailových konferencí), Majordomo odpoví, automatický odpovídač Majordomovi odpoví, že pošta byla doručena. Majordomo ovšem dojde k názoru, že „Pošta“ není platný příkaz, nazpátek pošle chybovou hlášku a návod k používání, automatický odpovídač potvrdí příjem, atd. ad absurdum – ne vlastně, jenom ad plný disk. :-(

Tipy C

Závěrem tedy snad jen pár rad, které ocení ti druzí. Lidem, o kterých nevíte, že si umí přečíst e-mail s diakritikou, pište zatím raději bez diakritiky. Neposílejte pokud možno nic ve formátu M$ Word. Kromě toho, že ne každý jej umí přečíst, tento formát vysloveně plýtvá místem, a tudíž je pro komunikaci nevhodný. A vůbec moc nedoporučuji rozesílat příliš velké e-maily, pokud to není vyloženě nutné. Ale hlavně, minimalizovat používání e-mailových robotů, a to zvláště na těch adresách, které používá kromě robota i skutečný uživatel.

Petr Tesařík

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je spoluzakladatelem firmy Internet Info. V minulosti se zabýval testy poskytovatelů, v současné době studuje překladatelství a tlumočnictví na FFUK.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).