E-shopy potvrzují: vánočním hitem byl MP3 přehrávač

6. 1. 2006
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 29
Vánoce jsou tradičně pro internetové obchodníky zdrojem největších příjmů. Neduhem předešlých let byly nedodržené dodací lhůty, kvůli kterým se zákazníci shledali s dárky třeba až po Novém roce. Letos se situace zlepšila. Nejvíce prodaných kusů zaznamenal šestý Harryho Pottera, jedničkou z hlediska tržeb se však staly MP3 přehrávače.

Zeptali jsme se tří velkých nákupních galerií na Internetu, jak se jim dařil prodej mezi 15. listopadem a Štědrým dnem minulého roku. Zajímala nás i data posledních objednávek a dodržení termínů dodání. Abychom přinesli čtenářům serveru Lupa.cz barevnější obrázek českého elektronického obchodu, oslovili jsme kromě společností Internet Mall, InternetShops a Kasa také jeden menší a úzce zaměřený e-shop. Obchodní výsledky i perličky vánočního prodeje na Internetu vám nyní nabízíme.

Jaké dárky zákazníci e-shopů kupovali nejvíc?

Marketingový ředitel společnosti Internet Mall Michal Pobežal si libuje: Obecně se dá říct, že se opět jednalo o prodejně nejlepší Vánoce a významně se rozšířil sortiment zboží (parfémy, hračky, hodinky), které si lidé pořizují pod stromeček přes Internet. Michal Pobežal dále uvádí, že mobilní telefony jsou na ústupu a jejich místo zaujímají MP3 přehrávače a LCD nebo plazmové televizory. Klienti měli největší zájem o MP3 přehrávače (256 a 512 MB), dále o holicí strojky, mixéry i další drobné spotřebiče a již standardně o mobilní telefony a fotoaparáty, souhlasí se svým konkurentem account manager e-shopu Kasa.cz Julie Lencová. Zařízení na poslech hudby táhla zákazníky i do sítě obchodů firmy InternetShops, její generální ředitel Josef Suchánek však prvenství přiznává jinému artiklu: Z hlediska kusů je to samozřejmě Harry Potter, kterého se u nás prodalo na šest tisíc exemplářů.

Vánoční tržby internetových obchodů

Ve sledovaném období utržil nejvíce řetězec Internet Mall, jehož zákazníci utratili od poloviny listopadu do Vánoc zhruba 270 milionů korun. Na druhém místě skončila Kasa, do které lidé nasypali přes 100 milionů korun, a třetím z námi oslovených obchodníků zůstala firma InternetShops, která ovšem zaostala jen těsně, a její tržby ve výši 95 milionů korun nezahrnují Štědrý den. I tak si ovšem společnost polepšila od minulého roku o 55 procent.

Internet Mall vyřídil v předvánočním čase celkem 44.500 objednávek, rekordní počty měla i Kasa, na které si poprvé v historii firmy objednalo zboží více než tisíc zákazníků v jediný den. Julie Lencová dodává: Zvýšení zájmu návštěvníků jsme začali evidovat od posledního listopadového týdne, špička připadla na období od 12. do 21. prosince.

Elektronický obchod DVBTshop.net, jehož sortiment je na rozdíl od tří velkých nákupních galerií úzce vymezen především na set-top-boxy, zaznamenal ve stejném období tržby za 1,8 milionu korun bez DPH. Jeho provozovatel Radek Donát ale krotí nadšení: Odvrácenou stranou předvánočních statistik jsou desítky reklamací a odstoupení od smluv zákazníky, kteří prostě nevědí, co chtějí. Zejména proto, že se neměli odkud dozvědět kupříkladu fakt, že i digitální přijímač potřebuje anténu. Nás se přitom nezeptali. O digitálním vysílání denně informuje partnerský server Lupy DigiZone.cz.

Některé objednávky cestovaly pod stromeček i kurýrem

Poslední vánoční balík odešel ze společnosti Internet Mall 21. prosince. Michal Pobežal ale jedním dechem doplňuje: „Vyřizovali jsme i objednávky z 23. prosince, pro které si zákazníci přicházeli na naše prodejny a platili je přímo tam, ať už kartou nebo hotově.“ Kasa přijímala oficiálně poptávku po dárcích do 19. prosince včetně, přesto později expedovala ještě řadu zásilek objednaných až o dva dny později. Největší objem balíků jsme posílali mezi 14. a 22. prosincem, poslední dárek pod stromeček jsem odeslali kurýrem den před Štědrým dnem, podotýká Julie Lencová. Až do skončení otevírací doby ale e-shop obsluhoval zákazníky, kteří si pro zboží přišli osobně do prodejen. InternetShops expedoval zásilky až do 23. prosince, ale údaje o jejich více nebo méně úspěšném doručení bude mít až v lednu. „Pokud si zákazníci vybrali způsob dodání DPD nebo Českou poštu – obchodní balík, vysoce pravděpodobně dostali "ježíškovské“ zboží, které takto odešlo od nás 22. prosince," komentuje expedici Josef Suchánek. E-shop garantoval dodání zboží 23. prosince pouze při osobním odběru v Praze, Brně a Ostravě, pokud si zákazníci objednali dárky dva dny před tímto datem.

Našly se však i nějaké problémy komplikující doručení objednávek? Kasa ani Internet Mall jich mnoho nevidí. Dodací lhůty se podařilo dodržet ve všech případech, kdy bylo zboží skladem, i když jsme někdy museli zboží dopravovat nestandardními způsoby, aby je zákazníci vždy dostali včas, uvádí Michal Pobežal. Když však sklad slíbil, že zboží bude mít do 20. prosince, ale přitom bylo k dispozici až o tři dny později, nastala chvíle pro rychlou akci. Michal Pobežal uvádí příklad: „Používali jsme kurýrní službu i na větší vzdálenosti a objemnější zásilky, než bývá zvykem. Dopravovali jsme tak třeba zákazníkovi kurýrem televizi, aby ji měl doopravdy pod stromečkem, protože to byla otázka hodin a standardní cestou bychom to nestihli.“

InternetShops s vánoční distribucí ale plně spokojen není, ačkoli dodací lhůty zvládl lépe než před rokem. Některé zásilky jsme bohužel nestihli, přiznává Josef Suchánek a dodává: „Na příští rok chystám zásadní opatření pro lepší vyřizování vánočních dodávek, a to zejména v oblasti logistiky.“. Expedici společnosti zaměstnal kromě zvýšení dodávek o 55 procent ještě šestý díl knihy o Harry Potterovi, který byl logisticky náročný sám o sobě.

A perlička na závěr? InternetShops se podělil se čtenáři Lupy, kam posílal dárek nejdále a jaký byl. Zákazník z Jižní Afriky si v českém e-shopu objednal knihu Radovan Krejčíř. Jestli ji stihl zabalit někomu pod stromeček, jsme se však už nedozvěděli.

Jaký dárek jste na Internetu koupili?

Autor článku

Autor pracuje ve zpravodajství televize Z1. Na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy vystudoval žurnalistika a mediální studia.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).