Doby, kdy českých e-shopů bylo jako šafránu a jejich zákazníci patřili do úzké zájmové skupiny internetových nadšenců, jsou pomalu za námi. Online obchody rostou, nedůvěra zákazníků opadává a výhody online nakupování poznává stále více lidí.
S narůstající oblibou e-shopů však souvisí problém, který tak dobře známe z prostředí kamenných obchodů. Ptáme se, který obchod si vybrat, kde je větší nabídka, kde nakoupíme levněji a jak kvalitní služby nám budou poskytnuty. Ne vždy si ale dovedeme na širokém poli alternativ správně vybrat, a snadné už to není ani v otázce českých elektronických obchodů. Katalogy stránek jich registrují tisíce, a pokud nemáme zkušenosti ani reference, zodpovědný výběr může být časově náročný, což ruší původní výhodu online nakupování.
Prvního února spatřily světlo internetového světa dvě služby, které mají ambice usnadnit zákazníkovo rozhodování a hledání v českých e-shopech. Jedná se o službu Zboží na vyhledávači Jyxo.cz a server Naakup.cz. Přiřadily se tak do skupiny již existujících služeb na portálech Centrum.cz a Atlas.cz.
Nosná idea těchto služeb je jednoduchá. Internetové obchody se zdarma zaregistrují (poskytnou export nabídky) a za odměnu mají šanci získat nové klienty. Zákazníci si vyhledají konkrétní komoditu a už si nemusí lámat hlavu s tím, kde obchod najít a v kterém ji nakoupí nejlevněji – nabídku přece mají na jedné stránce. Poskytovatelé služeb si pak vydělají na chleba tím, že prodají lukrativní prostor e-shopům, které budou chtít nad ostatními ve vyhledaných výsledcích vyčnívat a lákat potenciální zákazníky k prvnímu kliknutí. Všichni tak mohou být spokojeni, jenže… Dost řečí a pojďme se podívat detailněji na výhody i nevýhody těchto služeb.
Jyxo.cz: vyrobit a prodat
Úspěšný portál Jyxo.cz se v případě nové služby může opírat o své prověřené vyhledávací technologie. V současnosti vyhledává ve více než 300 online obchodech, ale jejich počet se podle provozujícího Michala Illicha zvyšuje každou hodinou. Přesto je nabídka pochopitelně zatím omezená. Vyhledané zboží máte možnost setřídit podle relevance a ceny (s DPH i bez), v pátek byla zavedena možnost zacílit vyhledávání na konkrétní obchod. Dosud chybějící řazení zboží do kategorií chystá Jyxo zavést v budoucnu.
Design Jyxa je samozřejmě stále příjemně jednoduchý, zboží s fotografickými náhledy všemožných velikostí a nesourodými popisky na mě ale občas působí poněkud rušivě, proto osobně oceňuji stručné zobrazení výsledků bez obrázků.
Narozdíl od jiných nepůjde Jyxu primárně o počet uživatelů, obchodní model zůstává stejný jako u starších služeb: „Očekáváme, že službu licencujeme alespoň jednomu portálu,“ informuje Michal Illich. „Ti, kdo potřebují něco koupit, naši službu jistě ocení. Kvůli svému čistému designu a dostatku vyhledávacích možností by měla být úspěšná.“
Naakup.cz: perspektivní služba v plenkách
Nový vyhledávací server Naakup rozjel tým okolo Marka Soldáta s optimismem a ambicí stát se specializovaným serverem, který přinese něco navíc. Kromě vyhledávání nabízí také katalog obchodů, diskuzní fórum a slovník pojmů, který ale v době redakční uzávěrky nebyl aktivní.
Samotné hledání zboží je řešeno relativně přehledně, na výběr máme opět zobrazení s náhledy (tentokrát je velikost fixně omezena a některé jsou nečitelné) i jednodušší bez nich. Výsledky můžeme řadit podle ceny, abecedy, výrobce nebo obchodu. Chybí však možnost zacílit hledání na konkrétní obchod a kategorizace zboží. Vyhledaná nabídka je u některého druhu sortimentu užší, než by si zákazník představoval – počet registrovaných obchodů je v řádu stovek, ale (jistě nejen) podle představ provozovatelů by měl stoupat do tisíců.
Když nebudu subjektivně hodnotit vhodnost domény Naakup.cz (sami autoři v prezentačních materiálech pro média přiznávají, že její výběr byl velmi těžký; padaly návrhy jako „coople“), která je sama o sobě dosti důležitým faktorem na cestě k úspěchu, jeví se nový server na počátku své cesty perspektivně a své uživatele by si mohl v budoucnu při nezanedbaném vývoji najít.
Ti starší
Jyxo ani Naakup.cz samozřejmě nepřicházejí s revoluční novinkou, v zahraničí podobné služby fungují již nějakou dobu (za všechny jmenujme Froogle od Googlu) a i v českých luzích a hájích nalezneme předchůdce. Krátce se půjdeme podívat na zoubek službám na portálech Centrum.cz, Atlas.cz a na server Bezvaceny.cz.
Na portálu Centrum vás hned zaujme příjemná možnost selekce zboží, což značně pomáhá při hledání určitého typu sortimentu, a nemusíte se tak trápit se zvolením správného výrazu (televizor opravdu není televize, zato má samostatnou sekci). Bohužel se občas stává, že vyhledávačem inzerovaná cena ve skutečnosti neodpovídá. Chyba je však na straně e-shopu, který své údaje neaktualizuje.
Atlas by v tomto článku mohl úplně chybět a nic by se nestalo. Na vyhledávání zboží není na úvodní stránce Atlasu ani odkaz, protože jednoduše nefunguje, ač je inzerováno. Vyhledávat tak můžete jen v zaregistrovaných obchodech, což se v principu moc neliší od obyčejného katalogu internetových stránek. Malým plusem jsou odkazy na stručné údaje každého online obchodu, jejich provozovatelé se je ale většinou neobtěžují vyplňovat, a tak se i tato maličkost míjí účinkem.
Bez zajímavosti není ani server Bezvaceny.cz. Ten nabízí vyhledávání a porovnávání cen mezi e-shopy, kamennými obchody a obchodními řetězci. Zahrne je však do jednoho velkého nepřehledného pytle a ani rozšířené vyhledávání nám z něj e-shopy nevysype.
A co na to e-shopy?
Otázkou je, jak na služby umožňující vyhledávání v e-shopech nazírají sami majitelé. Bez jejich kooperace by byly vyhledávací služby fungující na současné bázi pochopitelně k ničemu. Teoreticky by mohly existovat dva pohledy: jedni podobné služby vítají, protože mají šanci získat zákazníky, kteří by na jejich web nikdy nezavítali.
Druhý pohled je skeptičtější: větším a profesionálnějším e-shopům se většinou nelíbí, že vyhledávače berou v potaz jen ceny a ne kvality služeb. Navíc existuje teoretická možnost, že se vyhledávače mohou při případné popularitě stát „parazitujícím“ konkurentem; pokud by server nabídl skutečně zajímavé vyhledávací funkce a uživatelské možnosti, zákazníci by ho mohli začít používat na úkor obchodů a jejich weby při první návštěvě obcházet. Vždyť na vyhledávači by měli k dispozici stejnou nabídku, navíc konfrontovanou s levnější konkurencí a mnohdy s čistým a přehledným designem.
Jeden z největších tuzemských elektronických obchodů, Internet Mall, má na vyhledávací služby výrazně záporný názor a ústy Tomáše Kovaříka je označuje poněkud pejorativně za pouhopouhé „vyhledávače cen“. „Považuji tyto služby za problematické. Mají totiž jednu zásadní nevýhodu – při porovnání nabídky obchodů zohledňují jediný parametr, a tím je cena, navíc to často není cena koncová (nezahrnuje dopravu apod.),“ říká marketingový ředitel Tomáš Kovařík.
Nelíbí se mu, že vyhledávače neberou v potaz kvalitu služeb. „Mezi rozsahem a kvalitou služeb, šíří záruky i technické podpory, které jednotlivé obchody poskytují, jsou někdy propastné rozdíly. Zákazníci, kteří tento fakt zjistí až po té, co se někde spálili, pak bohužel často mají tendenci házet všechny e-shopy do „jednoho pytle". To rozhodně internetovému obchodování neprospívá,“ stěžuje si Tomáš Kovařík.
Petr Šebek z e-shopu Obchodnídům.cz také upozorňuje na relativnost cen: „Nově zprovozněné služby jsem sice ještě nestudoval, ale u těch, co fungují již z dřívějších dob, byl problém, že ne vždy e-shopy nabízely správné ceny a trochu mátly zákazníky. Například exportovaly cenu bez DPH, ostatní s DPH a u zákazníka ti solidnější mohly vzbudit dojem drahého obchodu.“
Podle Petra Šebka patří mezi nedostatky také exporty a s nimi související aktualizace nabídky. „S těmi exporty je trochu problém, neboť je jich hodně, a pokud váš export přijde na řadu jednou za 14 dní, tak vaše ceny nemusí být aktuální. Takový případ jsem zažil s naším exportem na jednom nejmenovaném portále.“
Ani jeden z elektronických obchodů, které jsme oslovili, si ztrátu zákazníků a zvyšující se konfrontaci konkurenčních nabídek zatím nepřipouští. „Konkurence je velká i bez vyhledávačů. Možná v nich zákazníci budou hledat, ale nakonec budou chtít výrobek někde koupit a tím pádem musí na konkrétní internetový obchod,“ říká Petr Šebek.
Prospěšnost?
Dostáváme se k samotnému závěru, k hodnocení. Jaká je prospěšnost služeb, které vyhledávají zboží v elektronických obchodech? Skutečně máme online zboží jako na dlani, jak nám provozovatelé tvrdí?
Ano, přístupnost a dosažitelnost nabídek zboží více obchodů je stále větší, což je jen dobře. Abychom však nenakupovali povrchně jen podle ceny, musíme stále věnovat výběru obchodu patřičnou pozornost, pokud nemáme dostatečné zkušenosti. Vyhledávač v e-shopech to za nás zatím, na rozdíl od vyhledávače webů, neudělá.
Skutečnost, že začátek roku přichystal českému Internetu dvě (rozdílné) vyhledávací služby v elektronických obchodech a přiřadil je k již několika fungujícím, je dostačujícím důkazem toho, že jsou perspektivní a je do nich vkládána naděje na úspěch. Jsou ale stále ve stadiu dětských nemocí, neprohledávají zatím dostatek obchodů a nenabízí žádné nadstandardní vyhledávací možnosti, které by zkušenější uživatelé (a těmi nakupující v online obchodech většinou jsou) ocenili svou pravidelnou návštěvou a dezertací ze svého oblíbeného e-shopu.